1.9n caffeine toer

Forumindex Forums Techniek Cih 1.9n caffeine toer

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215327

    Juist. Ik wilde het woord tunen niet gebruiken, wat dat heeft al te veel gewicht voor wat ik bedoel.

    Ik rijdt voorlopig met een 1.9N in de ascona. Op zich is het al erg plezierig om met deze motor te rijden.

    Wat ik me af vroeg is of er ‘kleine’ veranderingen mogelijk zijn met dit blok waardoor die net wat frisser gaat lopen? Het blok is nu 30 jaar oud, en heeft volgens mij maar 2x een beurt gehad (voor zover de boekjes kloppen)

    Buiten olie, bougies en fitlers vervangen, zijn er nog andere dingen die ik kan vervangen, weglaten of ‘upgraden’?

    #17572141

    een mooie varajet of dubbele solex erop…elektronische ontsteking…dan komt dat wel goed…

    #17572142

    En van welke motoren kan ik die componenten afpakken? Er zitten hier aardig wat auto-slopen in de buurt, dus misschien heb ik wel ergens prijs! :)

    #17572143

    varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
    dubbele solex op a en b manta ascona enz..
    elektronische ontsteking op 2.0s

    staan ook regelmatig op mp

    #17572144

    origineel gepost door asconiakkefietje
    varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
    dubbele solex op a en b manta ascona enz..
    elektronische ontsteking op 2.0s

    staan ook regelmatig op mp

    De laatste zal een tikfout zijn,moet 2.0 E zijn.

    #17572145

    Klinkt goed, ik zal eens uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor een elektronische onsteking.

    Wat zou dat meer opleveren aan pk’s. 3-5?

    #17572146

    1.9N met handchoke????
    lekker zo laten loopt altijd
    weet waar je aan begint die dubbele rotdingen altijd ellende
    dan ken je beter een 2.0E erin gooien

    #17572147

    Daar heb je wel weer gelijk aan. Gisteren nog een paar keer moeten starten bij -4, en onmiddelijk aanslaan.

    Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een 2.4 in komt, maar een 2.0E is natuurlijk ook een leuke tussenstop. Vooral als het blok zo uit een andere manta/ascona komt, dan is denk ik met een dagje wel voor elkaar! Voorlopig blijf ik ff met de 1900 rijden in ieder geval. Misschien eind van de zomer maar eens kijken :cool:

    #17572148

    Turbootje misschien:angel

    N-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren

    De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren

    #17572149

    ik zou er niet teveel aan doen.
    lekker zo blijven rijden.
    die 1.9n zijn ijzersterk gewoon in 1 keer goed doen straks.
    je zou goede benzine kunnen proberen.
    dus 1 met 98
    en dan daar de motor op laten afstellen.
    verwacht niet te veel.
    maar vin ze vaak op 98 net even wat lekkerder rijden
    dus letterlijk cafeinetoer haha

    #17572150

    Maar een N motor is toch specifiek voor laag octaan brandstof (90 etc)?

    #17572151

    klopt maar wil niet zeggen dat je niet op 98 kan rijden
    moet ie wel afgesteld worden.
    maar je ken ook idd de goedkoopste benzine nemen
    maar jij wil ietsie lekkerder rijden haha scheelt minim maar tochl open ze lekkerder op 98

    #17572152

    Kwestie van de carborateur afstelen? Of moet de onsteking ook versteld worden?

    #17572153

    ontsteking idd
    maar tis minim hoor haast de moeite niet waard
    maar een koppie koffie met cafeine geeftook maar een kleine opkikker haha
    zon dubbeltraps carburateur incl spruitstuk is idd de simpelste oplossing
    maar dan moet je wel zeker weten dat je een goede hebt meeste is allemaal bagger.
    ook hoort daar een ander luchtfilterbak op

    #17572154

    Ik denk dat ik hem zo maar laat :-)

    Als ie weer in elkaar zit, zal ik eens een lang stuk rijden. Er zit flink mayo onder de oliedop, en ik denk dat deze auto de afgelopen 15 jaar niet meer dan 10 km aan 1 stuk heeft gereden. Olie etc is redelijk nieuw, het is zelfs nog goudkleurig :-) Zal hem binnenkort wel een beurtje geven. Gelijk setje nieuwe bougie kabels… Misschien dat ie daar ook wel wat frisser van gaat lopen.

    #17572155

    Originally posted by Duurt
    Turbootje misschien:angel

    N-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren

    De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren

    klopt heb ik ook gehad in een b manta
    2.0N motor met turbo
    goed voor 278pk op de achteras:P

    #17572156

    Zo! Dat is niet mals!

    Is dat een ingewikkelde ombouw? Al zou ik er in plaats van 75 pk maar 140 ofzo uit halen, zou ook al leuk zijn.

    #17572157

    dan word het toch aardig tunen, in plaats van beetje upgraden :P
    ik ben er zelf ook al eens voor aan het kijken geweest, maar ik heb er op het moment geen geschikte auto voor dus het is bij plannen gebleven.

    ik wou zelf het mechanische K jetronic injectiesysteem gebruiken, maar ik denk dat electronisch wat makkelijker is.
    je kan ook de caburateur aanpassen, maar ik weet niet hoe dat werkt, dus dat moet je me niet vragen.

    en je hebt natuurlijk een turbo nodig met een aansluiting aan je uitlaatspruitstuk.
    en de turbo moet met olie gesmeerd worden, dus je moet ergens oliedruk vandaan halen.
    en sommige turbo’s worden nog gekoeld door koelwater, dus ook die slagen moet je aanleggen.
    en je moet je uitlaat nog op de turbo aansluiten.
    en de slangen/ buizen om de turbo eventueel via een intercooler op de inlaat te zetten.

    en dan loop je misschien nog tegen dingen aan die ik nu vergeet

    #17572158

    ja 140pk lijkt me niet zo 1, 2, 3 te halen.

    een 2.4 heeft origineel maar 125pk.
    ik mag hopen dat ik met webers, andere nokkenas, 2.0 kop en groep A uitlaat de 160pk haal.

    #17572159

    Ja, dat klopt, maar we hadden het even over een turbo erop bouwen :agent :)
    Maar dat is zoals ik nu zie ook nog aardig wat werk.

    #17572160

    zit wel wat werk in ja, leuk winterprojectje zeg maar :P.

    het grootste probleem is denk ik het uitlaatspruitstuk.
    de rest moet denk ik wel lukken, maar daar zal mantadevil denk ik wel meer over kunnen vertellen aangezien hij het zelf ook had.

    #17572161

    Als ik jou was zou ik eens eerst die kleppendeksel met mayo eens schoonmaken, nieuwe bougies monteren, klepstoters checken en nieuwe olie met filter monteren en dan rijden.

    Dat verhaal met die 2.0E motor trouwens in een dag omzetten van de een naar de andere auto wordt volgens mij een week als ik je berichten allemaal zo lees, want daar komt wel meer bij kijken als alleen dat motortje omlepelen. (geen zware kritiek hoor, maar gewoon ervaringsgewijs)

    Denk bijvoorbeeld aan:

    Brandstofleidingen
    Pomp monteren
    Electronische ontsteking monteren en aansluiten
    Injectie aansluiten
    en dan nog allerlei klungeldingen die net weer afknappen of pakkingen en keerringen die weer lek zijn

    Groeten Barry

    #17572162

    Ja…. ben er inmiddels wel achter dat het allemaal wat meer tijd en energie kost dan ik van te voren inschatte :P Maar dat is ook onderdeel van de ‘hobby’.

    Zit die mayo doorgaans in de hele bovenkant van de motor?

    kwart litertje versnellingsbak olie bij de motor in en kwartiertje laten draaien voor de olie af wordt getapt lees ik hier op het forum. Is het dan nog steeds nodig om het kleppendeksel van binnen schoon te maken?

    #17572163

    even een vraagje ben sinds kort eigenaar van een 1.9sh blok, heeft deze veel verschillen met een 1.9n
    meer compressie volgens dat ik gehoord heb

    dus meer pk ook dan

    grtz

    #17572164

    voor zover ik weet heefd een S blok hogere compressie zuigers.
    en de H zou voor hochleistung staan, weet ff niet hoe ik dat moet vertalen, maar die H geefd aan dat er meer pk’s uit de kop zijn gehaald.
    dus dan zou een SH nog iets meer moeten hebben als een S.
    maar die info voor de verklaring van de letters heb ik van internet, dus weet niet zeker of mijn info klopt.
    want mijn autodata geefd ook meer compressie op voor een SH, iets minder voor de S en nog iets minder voor de N.
    waarbij de sh ook op 106 pk staat, de s op 90, en de N op 75

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.