1.9 DTH trekt niet meer lekker door (probleem = verholpen) m

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum 1.9 DTH trekt niet meer lekker door (probleem = verholpen) m

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218819

    Hallo,

    Sinds vandaag trekt mijn Vectra 1.9 DTH niet meer door. Nou heb ik diverse malen gelezen dat er problemen zijn met de wervel kleppen, maar ik twijfel of dit bij mij ook het geval is. Sinds enkele dagen rook het iets meer naar uitlaat gassen als ik de auto startte. Het viel me vandaag ook op dat er een licht ratelend geluid onder de motor kap vandaan kwam. Ik kan niet oordelen of dit de turbo is. Kan iemand van jullie aan de hand van deze informatie een diagnose stellen?

    Alvast bedankt!

    #17631927

    is er geen lampje gaan branden op je dash ?

    #17631928

    Dat is nou net het vreemde, helemaal geen lampjes.

    Wat ik ook vreemd vind is dat hij af en toe wel ‘door komt’ in de toeren.

    #17631929

    Laat ‘m in ieder geval uitlezen bij de dealer. Wellicht dient het dpf geregenereerd te worden.

    Succes en safe driving Jurgen

    #17631930

    Gaat er geen lampje branden als het PDF vervuild is en geregenereerd moet worden?

    Kan het niet aan het warmere weer liggen waar de BC nog op moet inregelen?

    Net nog een stukje gereden. In het begin geen power, in de vrij gas geven en het toerental klimt met moeite omhoog, na dit een paar keer herhaald te hebben werkt de motor weer zoals normaal.

    #17631931

    Klopt, ik heb echter toen ik mijn vec net had een service beurt laten uitvoeren en kreeg toen gelijk een software modificatie om mijn oren(gratis)had te doen met het niet tijdig regenereren van het dpf. Lampje gaat volgensmij alleen aan als de waarde niet overeen komen met wat de software verwacht. Maar goed, is slechts een gedachte van mij. Wervelkleppen had je zelf al gechecked toch. Het andere topic hierover spreekt ook nog van een andere sw update voor 2004 modellen.
    Ik zeg in ieder geval even laten uitlezen bij de dealer.

    Succes en safe driving

    #17631932

    origineel gepost door Erwin
    Gaat er geen lampje branden als het PDF vervuild is en geregenereerd moet worden?

    Kan het niet aan het warmere weer liggen waar de BC nog op moet inregelen?

    Net nog een stukje gereden. In het begin geen power, in de vrij gas geven en het toerental klimt met moeite omhoog, na dit een paar keer herhaald te hebben werkt de motor weer zoals normaal.

    Klinkt toch als een vervuilde egr en of dpf. Als je het aan durft maar eens flink aantal malen goed door trekken naar de 4200 toeren in z’n drie (eerst goed warm rijden)daarna maar eens in z’n 6 boven de 2000(140 km of harder) toeren een uurtje toeren

    #17631933

    origineel gepost door jraaf
    Klopt, ik heb echter toen ik mijn vec net had een service beurt laten uitvoeren en kreeg toen gelijk een software modificatie om mijn oren(gratis)had te doen met het niet tijdig regenereren van het dpf. Lampje gaat volgensmij alleen aan als de waarde niet overeen komen met wat de software verwacht. Maar goed, is slechts een gedachte van mij. Wervelkleppen had je zelf al gechecked toch. Het andere topic hierover spreekt ook nog van een andere sw update voor 2004 modellen.
    Ik zeg in ieder geval even laten uitlezen bij de dealer.

    Succes en safe driving

    Bedankt voor de info. Wervel kleppen heb ik nog niet gecheckt, doe ik morgen overdag wel even. Ik ga morgen sowieso even lang bij de dealer om hem uit te laten lezen.

    #17631934

    origineel gepost door jraaf

    Klinkt toch als een vervuilde egr en of dpf. Als je het aan durft maar eens flink aantal malen goed door trekken naar de 4200 toeren in z’n drie (eerst goed warm rijden)daarna maar eens in z’n 6 boven de 2000(140 km of harder) toeren een uurtje toeren

    Misschien is het wel de EGR, zou dit de geur van uitlaat gassen in de motor kap kunnen verklaren?

    Wat ik me wel afvraag is waarom hij met een vervuilde EGR niet meer goed zou rijden. Met de fiat oplossing zetten ze er ook een plaatje in met kleine gaten, dit geeft toch het zelfde effect als een verstopte EGR?

    De EGR wordt er volgens mij niet schoner van als je flink gaat gassen.

    Ik rij vaak genoeg lange stukken 140 op de snelweg, het lijkt me dat het PDF daarmee genoeg gelegenheden heeft gehad om zichzelf te reinigen.

    #17631935

    origineel gepost door Erwin

    Misschien is het wel de EGR, zou dit de geur van uitlaat gassen in de motor kap kunnen verklaren?

    Heb je al eens gekeken of je niet een lekkende injector/verstuiver-ring hebt ?? Dit veroorzaakt dampen in de motorruimte.

    Aan de andere kant kan een kapotte wervelklep ook uitlaatgas lekken en stinken !

    #17631936

    origineel gepost door Erwin

    origineel gepost door jraaf

    Klinkt toch als een vervuilde egr en of dpf. Als je het aan durft maar eens flink aantal malen goed door trekken naar de 4200 toeren in z’n drie (eerst goed warm rijden)daarna maar eens in z’n 6 boven de 2000(140 km of harder) toeren een uurtje toeren

    Misschien is het wel de EGR, zou dit de geur van uitlaat gassen in de motor kap kunnen verklaren?

    Wat ik me wel afvraag is waarom hij met een vervuilde EGR niet meer goed zou rijden. Met de fiat oplossing zetten ze er ook een plaatje in met kleine gaten, dit geeft toch het zelfde effect als een verstopte EGR?

    De EGR wordt er volgens mij niet schoner van als je flink gaat gassen.

    Ik rij vaak genoeg lange stukken 140 op de snelweg, het lijkt me dat het PDF daarmee genoeg gelegenheden heeft gehad om zichzelf te reinigen.

    Het dpf regenereerd alleen in de 6de versnelling bij 2000 toeren of meer. Vandaar dat je eens wat langer flink moet gassen met z’n motor. EDS (daar heb je ze weer) zetten de software zo dat deze in elke versnelling en bij elk toerental kan regenereren.:agent

    Overigens heb ik hiervoor een bmw diesel gehad die op een gegeven moment niet meer op toeren kwam en dus ook niet harder dan 140 gin in de 5de versnelling. Ik heb toen het inlaatspruitstuk en de vuldruk sensor (voorloper egr achtig) schoongemaakt. Liep de boel weer als een zonnetje naar de 180. Ik denk dan ook dat een vervuilde egr wel degelijk de prestaties van je motot verminderen. Die fiat mod kan Peter je wel wat meer over vertellen, ik ben maar een leek. Maar is het niet zo dat deze alleen effect heeft als de egr klep in werking treedt? EGR klep standje open/dicht/ Peter??

    #17631937

    Vandaag nog een stukje gereden. Wat op valt is dat hij af en toe wel lekker loopt en dan opeens niet meer en anders om. :(

    Net bij de dealer geweest om een afspraak te maken, ga om 15u terug om en diagnose te stellen. Het storing lampje brand nu ook opeens.

    #17631938

    Luchtmassameter??? Of zeg ik nu iets heel doms?:cool:

    Greetz Roel met een C.

    #17631939

    origineel gepost door opel-limbo
    Luchtmassameter??? Of zeg ik nu iets heel doms?:cool:

    Greetz Roel met een C.

    Geen idee ik be ook geen auto monteur. Ik hou jullie wel op de hoogte.

    #17631940

    Vandaag fout code uitgelezen. Was een code die veel kon zijn EGR, roetfilter, inlaat traject (wervel kleppen). Volgens de monteur bleef de EGR klep vast hangen. Ik ga maandag terug naar de garage en dan wordt de EGR schoon gemaakt en het roetfilter geregenereerd, volgens hem zaten de wervel kleppen er nog goed op.

    #17631941

    als je auto rookt bij een koude start kunnen het wel de wervel kleppen zijn die van mij deed dat ook namelijk

    #17631942

    Minder goed nieuws. De EGR moet vervangen worden was blijkbaar niet te repareren omdat er al aan gerommeld was door de vorige eigenaar. Bij het APK keuren bleek dat er een schok breker leeg gelekt was. :( Total kosten plaatje ongeveer 500 euro.

    Ik hoop dat het voorlopig bij deze mankementen blijft. Ik heb onlangs ook al de dynamo moeten laten vervangen omdat deze defect was. Het lijkt wel een maandag morgen auto…

    #17631943

    Net de auto opgehaald en hij rijdt weer bijna als voorheen. Het lijkt wel alsof hij nu iets minder trekkracht heeft als eerst. Waar kan dit door komen?

    Ik moet binnen kort toch echt eens een afspraak met EDS gaan maken. ;). Hoeveel trekkracht mag de 6 bak van de 1.9 DTH maximaal hebben?

    Zijn jullie bekend met een modificatie aan de hand rem? Deze is bij mij onder garantie uitgevoerd. Ze hebben iets van een veer vervangen.

    #17631944

    origineel gepost door Erwin

    Ik moet binnen kort toch echt eens een afspraak met EDS gaan maken. ;). Hoeveel trekkracht mag de 6 bak van de 1.9 DTH maximaal hebben?

    Z1,9DTH 400 NM is een F40 bak
    Z1,9DT en DTL 320 NM is een M320 bak

    Dit zijn de fabrieks waarden.

    Save driving Jurgen

    #17631945

    ja bij die modificatie moet je een veertje onder de handrem prutsen:swear:jerry

    #17631946

    origineel gepost door Opelkees
    ja bij die modificatie moet je een veertje onder de handrem prutsen:swear:jerry

    Waarom wordt dit gedaan, wat gaat er mis als deze modificatie niet uitgevoerd wordt?

    #17631947

    Volgensmij blijft de handrem in sommige gevallen er op staan als je ‘m wilt intrekken. Heeft de mijne althans last van.

    Safe driving Jurgen.

    #17631948

    origineel gepost door jraaf
    Volgensmij blijft de handrem in sommige gevallen er op staan als je ‘m wilt intrekken. Heeft de mijne althans last van.

    Safe driving Jurgen.

    Dan moet je ook maar eens lang de dealer rijden. Bij mij is deze modificatie gratis uitgevoerd…

    (naast een raparatie van 500 euro :vertag)

    #17631949

    als je vectra binnen de goede chassisnrs valt komt hij in aanmerking ja

    de laatste types hebben m standaard al dacht ik

    #17631950

    Er is ook nog zo iets van vuile of speciale diesel.
    Toen ik op vakantie was naar Italie ging de auto ook klooien dat hij niet op toeren kon komen.
    Het zou aan common rail systeem kunnen liggen of dat er rommel op de klepjes zat door verkeerde diesel in het buitenland vertelde een plaatselijke diesel specialist.
    Slecht starten smorgens en niet op toeren komen waren de klachten.
    Hij gaf mij een flesje die moest ik half leeggooien bij een volle tank diesel en dit 2x keer doen en alle klachten waren over.
    Rij nu al 30.000 km zonder problemen na dit voorval.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.