Zafira c 1.4T (140pk) Olielekkage

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira c 1.4T (140pk) Olielekkage

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 maanden geleden door .
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554360

    Hallo allemaal,

    Mijn zafira tourer 1.4T met 140pk lekt olie uit het inlaatspruitstuk. Ik wil morgen is gaan kijken of ik het inlaat eraf kan schoeven zodat ik erin kan kijken. Weet iemand hoe dit mogelijk kan zijn dat daar olie in kan komen?

    Ik heb de auto een maand geleden ong gekocht en had er dus best wel even wat pech mee wat dus resulteerde in olie druppels op mijn inrit. Elke keer tijdens het rijden stonk de auto af en toe naar verbrande olie, had hier wat over opgezocht hier op het forum en kwam erachter dat de oliekoeler wel is het probleem kon zijn. Ik heb dus van de week alles gedemonteerd en bekeken hoe alles eruit zag en inderdaad de rubbers waren niet al te best maar ook niet direct kapot maar goed ik heb er een nieuwe oliekoeler op gemonteerd zodat het zeker goed is en niet meer lekt.

    Nu lekte mijn Zafira ook bij de carterpan aan de voorzijde bij de distributie kant. heb de pan schoongemaakt en nieuwe vloeibare pakking op gedaan maar lekte daarna als nog op het zelfde punt. Is dit een opel kwaal en trekken die pannen ooit krom door de jaren of als ze los gemaakt zijn in het verleden en dat je die dus gewoon moet gaan vernieuwen. iemand een idee?

    Is er trouwens ook ergenst gewoon een normale carterpakking voor zo’n motor te vinden in plaats van alleen vloeibare pakking?

    Groeten Pieter

     

     

    #18554363

    Ik heb er nu de inlaat af liggen om te kijken hoe het eruit ziet met de pcv klep. Bij de inlaat zie ik dat oranje rubbertje liggen dus in denk dat dat klepje kapot is. Ga zometeen het spruitstuk goed schoonmaken om beter tezien hoe het eruit ziet.

    Ik heb via dit forum meer gelezen over dat pcv klepje dus ik denk dat ik dat ga afsluiten en ombouwen zoals in dat filmpje wat ik daar vond.

     

    1. 20240803_101543
    #18554364

    Hier nog een foto van het spruitstuk

    20240803_101514

    #18554442

    Heb inmiddels het inlaatspruitstuk schoongemaakt en de pcv-klep verwijdert en dicht gemaakt met 2 componenten lijm.

    Foto 1 met de pcv-klep (champignon)

    20240803_110819foto 2 is de pcv klep verwijdert en dicht gelijmt.

    20240803_160139

    Ik heb daarna de inlaat weer terug op de motor geschroefd en alles weer aangesloten.

    De slangen van de carterventilatie heb ik niet aangesloten want die ga ik verleggen.

    Ik neem het idee van de pcv fix kit over die ik via iemand hier op het forum heb gelezen.

    Ik ben vergeten fotos te maken van de omleiding van de carterventilatie. Ga dat vandaag proberen om die temaken en ga ook kijken of de auto nog steeds zo erg olie lekt.

    #18554443

    foto 1: Deze ventilatieklep gaat maar 1 richting op naar het inlaatspruitstuk. Na het terugslagklepje heb ik een T stuk geplaatst zodat de turbodruk via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo gaat.

    20240611_220142bewerking

    foto 2: Hier zie je dat het T stuk ertussen zit

    20240808_105836bewerking

    foto 3: De dunne slag is dus de vervanger van het PCV-klepje in het spruitstuk. Het T stuk op de dikke slang is misschien niet de juiste maar ik had even niets anders maar in theorie denk ik wel dat het werkt.

    De dikke slang is de normale carterdruk die vanuit het kleppendeksel richting de inlaatturbo gaat.

    20240808_105815bewerking

    foto 4: Hier zie je de dikke slang terug naar de turbo lopen

    20240808_105753bewerking

    foto 5: Dit is een beetje het idee wat ik na gemaakt heb. met deze manier schakel je de PCV-klep uit omdat je die dicht maakt en dan kan de turbodruk nooit meer via het carterventilatie het motorblok in schieten zodat de motor teveel drukken opbouwt. (mijn motor lekte op meerdere plekken olie naar buiten) op de nieuwe manier kan de lucht enkel nog via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo.

    20240802_184203bewerking

    Na deze reparatie hebben we weer flink gereden en tot op heden lekt de motor geen olie meer uit de inlaat.

    De auto lekt nu alleen nog een klein beetje bij de carterpan.

    foto 6: Ik heb dus inmiddels al 2 keer een nieuwe vloeibare pakking geprobeert maar de pan blijft op dit punt lekken.

    20240802_140028

    Ik ga vandaag bij de opel dealer informeren of zij een pakking kunnen bestellen en als dat niet lukt ga ik er zelf een maken.

    Waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe pan bestellen want wil gewoon op safe spelen.

    Tot zover de olielekkage

    #18554445

    Lekker aan de knutsel ;)

    Normaal gezien gaat “de dunne slang” naar net achter je gasklep, met een terugslagklepje daar tussen.
    Dat zorgt ervoor dat je ook zonder turbodruk carterventilatie hebt, wat dan afzuigt op basis van het vacuum in je inlaat. Zodra de turbo op druk komt, sluit dat terugslagklepje en begint de inlaatkant van de turbo te zuigen via “de dikke slang”, zodat je ook carterventilatie hebt onder belaste situaties met positieve turbodruk.

    Het zal wellicht weinig problemen opleveren in de praktijk als je het zo hebt gedaan, maar ik wou het toch even melden voor de volledigheid.

    Gr,
    The Duke

    #18554446

    Bedankt!

    Ik heb de methode van the pcv fix kit aangehouden van die man met die chevy cruze.

    #18555698

    Ik heb het zelfde probleem ook veel gedaan maar blijft maar aan de linkerkant olie lekken. Iemand enig idee ?

    #18556974

    Is het nog gelukt met de carterpan? Mijn auto lekt ook op deze plek. Ik ben benieuwd naar de oplossing

    #18556976

    Ik heb hetzelfde probleem. Hoe heb jij het opgelost?

    #18557936

    Beste mensen,

    Mijn zafira tourer benzine 1.4 uit 2016

    Airco staat uit maar leiding onder motorkap is ijskoud alsof de airco aanstaat.

    Wie kent dit probleem?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.