Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #18405269

    Hallo allemaal,

    Mijn Astra J sports tourer met 1.4 turbo uit 2015 heeft helaas kuren. Kmstand 82.000

    Op dit moment loopt de motor heel slecht en tikt heel duidelijk.

    Het begint met dat de motor inhoudt en schokt tijdens optrekken en ook voelbaar tijdens rijden op snelheid. Als dan de snelheid er weer uit is en/of stilstaan dan tikt de motor. Van de ene op de andere dag kan dat ook weg zijn, en rijdt ie als vanouds. Maar het komt elke keer weer terug. Heb de olie en filters ook al laten vervangen, was pas 10.000km oud. Wat zou het evt kunnen zijn?

    Alvast bedankt,

    Remco

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    #18405327

    Hoe zag de olie eruit?

    Oliefilter open gemaakt?

    Beiden gecontroleerd op metaaldeeltjes?

    #18405338

    Olie zag er goed uit. 10.000km oud. Oliefilter niet open gemaakt, heb ik ook niet meer. Was 2 weken geleden.

    Vanmorgen naar werk gereden met inhoudende auto en hard tikkende motor. Eenmaal op werk 10 minuutjes later was het tikken minder en begon ie ook weer beter te lopen. Heb m half uurtje stationair laten draaien en het tikken was weg en hij reed ook weer goed. Maar kan morgen zo weer anders zijn. Het komt en het gaat ook weer weg. Daarom is het zo lastig om te lokaliseren wat het kan zijn. Heb m vanmorgen uitgelezen op werk, geen storingen.

    #18405510

    Hebben ze wel de juiste olie erin gedaan ? Dexos 1 gen 2 5W30 en een origineel filterelement gebruikt ?
    Waar hoor je het geluid als je onder de motorkap kijkt ?

    Gr,
    The Duke

    #18405590

    Als de motor met name tikt als hij koud is zouden het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, misschien te dikke (15W40) olie gebruikt bij de oliewissel?

     

    #18405611

    <p style=”text-align: center;”>@the-duke Ja, zit de  goeie olie in. 5W30  Het probleem was er al voor de olie wissel. Heb het blok ook al geflushed en daarna olie vernieuwd.</p>

    @22voeter
    .. De motor kan zo ineens beginnen in te houden tijdens het rijden en dan tikt ie ook meteen als we weer voor een stoplicht staan. Dus niet alleen als ie koud is. Kan ook zomaar ineens weer goed zijn.

    Tikken komt bij bovenkant vandaan.

    #18405618

    Check toch eerst eens wat ze erin gedaan hebben qua olie en filter.  Of had je dit probleem al voor de oliewissel ?

    Verder kan je misschien een filmpje maken terwijl hij tikt onder de motorkap en die ergens neerzetten waar we hem kunnen zien. Misschien helpt dat om advies te geven.
    De bovenkant is wel heel algemeen, misschien kan je nog wat beter kijken of het aan de kant van de distributieketting zit bijvoorbeeld.

    Gr,
    The Duke

    #18405620

    @the-duke

    Ja, probleem was er al voor oliewissel. 5W30 en origineel filter gebruikt.

    Op dit moment loopt ie weer goed en tikt niet, maar dat kan straks zo weer terug komen. Dat is juist het rare. Zit nu zelf aan vervuilde klepstoters te denken…

    Misschien hydraulische klepstoterreiniger proberen?

    #18405654

    Ik zou eerst proberen te checken waar het vandaan komt.  Eerst de oorzaak en dan pas de beste oplossing.
    Misschien is een distributiekettingspanner wel niet in orde of de nokkenasverstelling of een membraam in je kleppendeksel of PCV klepje in je inlaatspruitstuk etc etc.  of een combinatie van dingen. Er kan zo veel zijn.  Er gaan geen lampjes branden tijdens het inhouden ?

    Ik ken de combinatie van tikken en inhouden niet, maar wat jij als tikken omschrijft heb ik natuurlijk niet kunnen horen..
    Misschien even iemand laten luisteren van een garage ?

    Gr,
    The Duke

    #18405656

    Nee, geen lampjes op het dashboard, en ook geen storingen als we hem uitlezen hier op werk. (Autoschade bedrijf)

    De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.

    Heb het er vandaag met een andere monteur over gehad, maar hij kon niet luisteren want de auto rijdt de laatste 2 dagen weer goed. Zal je altijd zien, maar dat kan morgen ineens weer anders zijn. Die monteur had het ook over vervuilde klepstoters en adviseerde om klepstoterreiniger erin te gooien en kijken of het probleem wegblijft.

    In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Het zal vast en keer goedkomen

     

    #18405840

    [quote quote=18405656]De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.[/quote]

    Wat voor motorflush hebben ze gedaan?
    Meestal moet je na zo’n reinigingsmiddel ook weer na een aantal km-er je olie en filter vervangen.

    En een motorflush additief komt ook langs je klepstoters, waarom zou je die dan nogmaals willen doen?

    #18405845

    [quote quote=18405620]5W30 en origineel filter gebruikt[/quote]

    Er zit wel verschil tussen 5w30 en 5w30.
    En bij deze motoren moet je specieke olie gebruiken
    Die moet de specificatie Dexos 1 gen 2 5W30 hebben.

    Persoonlijk vind ik het merk oliefilter er niet zo toe doen, PSA/Opel, Bosch, Mann etc. allemaal prima.

    #18467944

    ik vraag me dan af is het verholpen en way was het probleem precies.

    ik bezit een astra 1.4t uit 2011 en heb precies hetzelfde probleem.

    heb 3x een flush gebruikt voor mijn injectoren te cleanen , gisteren mijn bobine en bougies vernieuwd.

    jammer genoeg begon het weer met tikken uit de motor maar had wel me power nog. op de terugweg was er niks aan de hand tikte hij niet.

    ik heb sinds een week of 3 dit probleem dus ook het begon erg slecht totaal geen vermogen en hard tikkend geluid.inmiddels na mijn flush en vernieuwing is het wel minder geworden maar nog steeds niet weg.

    ik heb wel 1x een melding gehad op me display er stond( dringend onderhoud nodig) maar Brande geen lampie verder, uit laten lezen bij de garage en hij gaf 1foutcode toen aan een pingelstoring vandaar dat ik de bobine en bougies maar heb vervangen gelijk.

    wie kan me verder helpen , is een motorflush nog een idee omdat hij toch bijna tegen een beurt aan zit sta op 10%.

    alvast bedankt

    mvg Herman

    #18467969

    [quote quote=18467944]ik vraag me dan af is het verholpen en way was het probleem precies. ik bezit een astra 1.4t uit 2011 en heb precies hetzelfde probleem. heb 3x een flush gebruikt voor mijn injectoren te cleanen , gisteren mijn bobine en bougies vernieuwd. jammer genoeg begon het weer met tikken uit de motor maar had wel me power nog. op de terugweg was er niks aan de hand tikte hij niet. ik heb sinds een week of 3 dit probleem dus ook het begon erg slecht totaal geen vermogen en hard tikkend geluid.inmiddels na mijn flush en vernieuwing is het wel minder geworden maar nog steeds niet weg. ik heb wel 1x een melding gehad op me display er stond( dringend onderhoud nodig) maar Brande geen lampie verder, uit laten lezen bij de garage en hij gaf 1foutcode toen aan een pingelstoring vandaar dat ik de bobine en bougies maar heb vervangen gelijk. wie kan me verder helpen , is een motorflush nog een idee omdat hij toch bijna tegen een beurt aan zit sta op 10%. alvast bedankt mvg Herman[/quote]

     

    ik heb  het begin dit jaar oook gehad, eerst een reiniger bij de oude olie gedaan, daara olie en filter vervangen met een toevoeging bij de olie, nu al paar maanden geen last meer gehad

    #18467977

    ha Nick bedankt voor je reactie dat klinkt hoopgevend , welke toevoeging bedoel je dat je heb toegevoegd aan je olie? ik heb vd week olie gehaald en een nieuwe filter heb opel olie gehaald de genuine 5w30 dexos 1aproved gen 2.

    #18468012

    [quote quote=18467977]ha Nick bedankt voor je reactie dat klinkt hoopgevend , welke toevoeging bedoel je dat je heb toegevoegd aan je olie? ik heb vd week olie gehaald en een nieuwe filter heb opel olie gehaald de genuine 5w30 dexos 1aproved gen 2.[/quote]

    wij gebruiken op de zaak producten van wepp eerst een motor reiniger en dan nieuwe olie erin met een extra toevoeging

    #18468017

    oke bedankt voor de info, twijfel nog over die flush lijkt me sterk dat het dat is hij krijg elk jaar ze beurtje met de juiste olie. als ik me niet vergist is zon flush meer wanneer je noet goed zorg voor de beurten en niet optijd je olie vervangt zodat hey dikker word en aanslag krijg.
    ik ben nu het gasklephuis aan het reinigen man man die is erg zwart van binnen dus geen overbodige luxe zeg maar. en een vervuilde gasklep kan ook zorgen voor een aantal van die symtonen zover ik heb gelezen

    #18468031

    [quote quote=18468017]oke bedankt voor de info, twijfel nog over die flush lijkt me sterk dat het dat is hij krijg elk jaar ze beurtje met de juiste olie. als ik me niet vergist is zon flush meer wanneer je noet goed zorg voor de beurten en niet optijd je olie vervangt zodat hey dikker word en aanslag krijg. ik ben nu het gasklephuis aan het reinigen man man die is erg zwart van binnen dus geen overbodige luxe zeg maar. en een vervuilde gasklep kan ook zorgen voor een aantal van die symtonen zover ik heb gelezen[/quote]

     

    gasklep zorgt niet voor tikkende klepstoters, mijne heeft ook altijd de goede olie gehad en toch tikkende stoters en inhouden

    #18480347

    inmiddels bijna alles vervangen en gereinigd ben bijna 4mnd verder nog steeds niet opgelost.

    nieuw vervangen aan de opel astra 1.4t 2011

    – turbo incl alle pakkingen(wastegate zat vast werd mij meegedeeld)

    -3x injector cleaner

    -bougies

    -bobine

    -4injectoren

    -ventilatie ontluchtingsklep

    – olie 5w30 van GM demos 1 gen 2

    -olie filter bosch

    -motorflush

    -gasklephuis gereinigd

    tussen door nog een foutcode gehad de p1071 was een stekkertje in de inlaatspruitstuk dat is gefixt foutcode niet meer teruggehad. ik krijg geen foutcodes maar hij blijft regelmatig in storing vallen, begin hij te tikken en ben ik me vermogen kwijt of deels kwijt.

    ik rij continu garage in en uit tis niet meer te doen wie weet raad en kan me helpen.

    alvast bedankt,

     

    #18480349

    [quote quote=18480347]inmiddels bijna alles vervangen en gereinigd ben bijna 4mnd verder nog steeds niet opgelost. nieuw vervangen aan de opel astra 1.4t 2011 – turbo incl alle pakkingen(wastegate zat vast werd mij meegedeeld) -3x injector cleaner -bougies -bobine -4injectoren -ventilatie ontluchtingsklep – olie 5w30 van GM demos 1 gen 2 -olie filter bosch -motorflush -gasklephuis gereinigd tussen door nog een foutcode gehad de p1071 was een stekkertje in de inlaatspruitstuk dat is gefixt foutcode niet meer teruggehad. ik krijg geen foutcodes maar hij blijft regelmatig in storing vallen, begin hij te tikken en ben ik me vermogen kwijt of deels kwijt. ik rij continu garage in en uit tis niet meer te doen wie weet raad en kan me helpen. alvast bedankt,[/quote]

    vergeet nog te vermelden dat er ook een 4gastest is gedaan en een compressie meting waren beide goed. :help:

    #18480487

    ik ben zelf geen voorstander van het gebruiken van een motorflush, alle rommel komt in een keer los in het motorblok en kan oliekanaaltjes verstoppen, en dan heb je een hoop gezeik, ik heb dus een vermoeden waar het probleem ontstaan is.

    #18480490

    oke mark bedankt voor de reactie, die flush is pas vd week gedaan dus daar zou het niet aan liggen. en dat is ook de reden dat je na je flush je olie en filter moet vervangen dat is uiteraard gebeurt.

    #18480534

    Ik neig een beetje naar de vvt, dat deze door verkeerde timing roet in het eten gooit. ( werking is deels oliedruk gebaseerd, dan wellicht geen foutcode)

    Kijk hier voor goede uitleg https://www.youtube.com/watch?v=qHErYKmGpTw

    gr,
    The Duke

    #18480537

    bedankt Duke,

    ik ga het gelijk doorsturen ze kwamen vandaag met de meededeling dat ze verwachten dat het de klepstoters zijn.

    dan kan ik mooi dit nog even voorleggen bij de garage. :dank-u:

    #18481868

    update,

    ik had je filmpje gedeeld Duke, en uit laten voeren helaas was dat het niet.

    vandaag dus de opel naar de garage voor controlle/vervangen van de klepstoters.

    bij het demonteren van de kleppendeksel blijkt de kettingspanner Los te zitten 1bout was voor 2/3 er al uit en de 2de bout zit los.

    heel bizar hoe dit heeft kunnen gebeuren en erg blij dat het nog net optijd gezien is.

    alles wijst er op dat dit het wel moet zijn.

     

    IMG-20221003-WA0000

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.