wegklapbare trekhaak insignia probleem

Forumindex Forums Modellen Insignia wegklapbare trekhaak insignia probleem

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364486

    Laatst wilde ik de wegklapbare trekhaak handmatig uitklappen maar hij klikt niet meer vast. Valt direct weer naar beneden en de pieptoon blijft.

    Ook als ik hem weer terug wil klappen onder de auto klikt hij niet meer vast. De pieptoon blijft.

    Heb momenteel het stekkertje van de claxon eruit getrokken zodat hij geen pieptoon meer geeft. En heb de trekhaak met een ijzerdraad vast onderaan de auto geknoopt.

    Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? En kun je het mechanisme van deze trekhaak uit elkaar halen? Ik denk namelijk zelf dat er vuil of zout/roest oid in zit.

    Heb de trekhaak afgelopen zomer gebruikt voor de caravan en voor de rest heeft hij er gewoon ingeklapt onder gehangen.

    Het betreft een Insignia sports tourer uit 2013 met een origineel af fabriek een uitklapbare trekhaak.

    Bedankt :good:

    #18364728

    Bij mij klapt ie gelukkig nog in en uit, maar blijft ie ook constant piepen.

    Ook ik heb dus de stekker er af gehaald.

    Het schijnt niet uit losse delen te bestaan, dus dan zou de gehele trekhaak moeten worden vervangen.

    Op Duitse fora wordt er wel veel over geschreven, misschien dat daar een oplossing voor je tussen zit.

    #18364794

    Is het een af-fabriek originele Opel trekhaak? Zit het handvat onder de achterbumper waar je aan trekt om de trekhaak in of uit te klappen wel weer goed in de uitsparing/houder? Vaak blijft deze er voor zitten en werkt de vergrendeling niet en blijft de pieper actief.

    #18364839

    Ja klopt is een af fabriek originele trekhaak. Het handvat zit na het uittrekken weer goed in de houder. Het klopt idd als deze niet goed zit, hij blijft piepen. Maar dat is dus niet het geval.

    Misschien smerigheid of zout o.i.d. In dat uittrekmechanisme ofzo…heb geen idee

    #18365049

    Zaterdag maar even onder de auto gekropen om te kijken of ik iets kom vinden. Er lijkt speling te zitten tussen de twee gedeeltes die draaien (zie rode pijl) Misschien dat hij daarom niet goed vergrendeld.

    Krijg die witte dop er ook niet uit. Weet niet wat daar achter zit.

    Niemand ervaring met deze trekhaak??

    818F49C2-8DCA-49CC-8FCB-C51520D31A28

    #18365148

    Mag ik vragen hoe dit is opgelost/wat oorzaak was? Ik hen nu precies t zelfde probleem met een insignia uit 2009.

    #18365183

    Op een Duits forum had ik gelezen dat het invetten van deze tand/worm wielen ook nog wel eens wil helpen. Heb dus het zwarte kapje verwijderd en de boel goed ingespoten met wd40 spuivet. Helaas heeft dit bij mij niet geholpen en moet ik dus verder zoeken.

    In dat zwarte gedeelte rechts zit het oprolmechanisme van de staalkabel. Deze heb ik ook los gehad door middel van 3 scroefjes. Pas wel op want dan knalt de veer eruit. Het oprolmechanisme bestaat uit een wit kunststof katrol met hierop de opgerolde staalkabel. Aan die katrol zit een verdikking aan de zijkant die bij het uittrekken van de staalkabel een metalen blokje schakelt/beweegt. Echter weet ik niet of dit metalen blokje alleen de pieptoon schakelt aangezien er een rood en witte draad aan zit. Of dat hij ook het vastklikken van de trekhaak schakelt/regelt.

    Hopelijk kan iemand het verlossende antwoord geven :rolling:

    E5CAF05F-6DE1-4626-A0B4-E51A7B7FD188

    #18368970

    Heb je dit probleem intussen op weten te lossen? Fijn dat je foto’s hebt geplaatst, want dat werkt altijd goed bij het uitleggen…ook wanneer je zelf een vergelijkbaar probleem hebt…want dat heb ik.

    Zelf kamp ik met het volgende: de staalkabel is gister gebroken. Ik had dus alleen het zwarte handvat nog in mijn hand. De trekhaak zit wel nog vast en weggeklapt en ik wil hem nu eigenlijk alleen maar uitklappen en dan zo laten zitten. Jij hebt het oprolmechanisme dus open gehad, denk je dat het mogelijk is om daarbinnen aan de staalkabel te trekken? En zo de trekhaak puur te ontgrendelen? Of zou ik dat ‘blokje’ misschien even opzij kunnen duwen om dat te bereiken? Vind het wat tricky namelijk en wil niet met hetzelfde probleem eindigen als jij..?

    #18372058

    Ik heb dus het zelfde probleem.

    Heb boven de houder de staalkabel los getrokken. Toen ging die los maar bleef niet hangen. Kapje los gedraaid en veer los gehaald. Dan kun je die borg pen vast zetten..

    Vind het maar een kloten systeem.

    Kabel was gewoon verroest. En nu kun je er niks meer mee.

    Weet ook niet of er eventueel onderdelen voor te krijgen zijn.

     

    #18534261

    Zelf ook het probleem waarbij de staalkabel van het handvat los is gekomen van mijn 2009 opel insignia. Voor bezoekers die dit topic vinden, het schema van de inklapbare trekhaak van opel lijkt als volgt te zijn:

    251330
    <table class=”table table-bordered table-condensed small-font” style=”margin-bottom: 5px;”>
    <tbody>
    <tr style=”background-color: #428bca;”>
    <th class=”tdPart”>PNC</th>
    <th class=”tdPart”>Part code</th>
    <th class=”tdPart”>GM Part Number</th>
    <th class=”tdPart”>Title</th>
    <th class=”tdPart”>Quantity</th>
    <th class=”hidden-sm hidden-xs tdPart”>Information</th>
    <th class=”hidden-lg hidden-md tdPart” style=”text-align: center; vertical-align: middle;”>i</th>
    </tr>
    <tr class=”pnc_select one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_1″>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 370</td>
    <td class=”tdPart”>13235173</td>
    <td class=”tdPartName”>TRAILER COUPLING (USE IN CONJUNCTION WITH 12775095 17 36 485,12775096 17 36 486) (NLS.- USE 20987572 17 36 408)</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_2″>
    <td class=”tdPart”>2</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>62 81 811</td>
    <td class=”tdPart”>13238734</td>
    <td class=”tdPartName”>-HARNESS,ASSY.,TRAILER COUPLING (IDENT 2XZ) (NLS.- USE 13331334 12 77 531)</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_3″>
    <td class=”tdPart”>3</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 407</td>
    <td class=”tdPart”>13362001</td>
    <td class=”tdPartName”>-REPAIR KIT,ALARM,BUZZER</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_9″>
    <td class=”tdPart”>9</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 492</td>
    <td class=”tdPart”>13475624</td>
    <td class=”tdPartName”>HANDLE</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_10″>
    <td class=”tdPart”>10</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 493</td>
    <td class=”tdPart”>13475629</td>
    <td class=”tdPartName”>CABLE,ASSY.</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_10″>
    <td class=”tdPart”>10</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 494</td>
    <td class=”tdPart”>13475632</td>
    <td class=”tdPartName”>CABLE,ASSY.</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_11″>
    <td class=”tdPart”>11</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 495</td>
    <td class=”tdPart”>13483532</td>
    <td class=”tdPartName”>COVER</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_4″>
    <td class=”tdPart”>4</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 467</td>
    <td class=”tdPart”>13235172</td>
    <td class=”tdPartName”>TRAILER COUPLING (USE IN CONJUNCTION WITH 12775095 17 36 485,12775096 17 36 486) (NLS.- USE 22794701 17 36 409)</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_5″>
    <td class=”tdPart”>5</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>12 04 931</td>
    <td class=”tdPart”>11589272</td>
    <td class=”tdPartName”>SCREW,HEX.HD.,M12 X 30,REINFORCEMENT,TRAILER COUPLING,UPPER</td>
    <td class=”tdPart”>2</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_6″>
    <td class=”tdPart”>6</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 369</td>
    <td class=”tdPart”>11589164</td>
    <td class=”tdPartName”>SCREW,HEX.HD.,M10 X 25,REINFORCEMENT,TRAILER COUPLING,UPPER</td>
    <td class=”tdPart”>2</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_7″>
    <td class=”tdPart”>7</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”>17 36 485</td>
    <td class=”tdPart”>12775095</td>
    <td class=”tdPartName”>REINFORCEMENT,TRAILER COUPLING,LOWER (FOR USE IN CONJUNCTION WITH 12775096 17 36 486)</td>
    <td class=”tdPart”>1</td>
    <td class=”tdPart” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_8″>
    <td class=”tdPartHasSuper”>8</td>
    <td class=”tdPartHasSuper” style=”white-space: nowrap;”>17 36 486</td>
    <td class=”tdPartHasSuper”>12775096</td>
    <td class=”tdPartNameHasSuper”>REINFORCEMENT,TRAILER COUPLING,LOWER (FOR USE IN CONJUNCTION WITH 12775095 17 36 485) (NLS.- USE 12846203 17 36 324)</td>
    <td class=”tdPartHasSuper”>1</td>
    <td class=”tdPartHasSuper” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    <tr class=”one_part” style=”cursor: pointer;” data-part=”part_8″>
    <td class=”tdPartSuper” style=”font-size: 17px;”>⤷</td>
    <td class=”tdPartSuper” style=”white-space: nowrap;”>17 36 324</td>
    <td class=”tdPartSuper”>12846203</td>
    <td class=”tdPartNameSuper”>REINFORCEMENT,TRAILER COUPLING,LOWER</td>
    <td class=”tdPartSuper”>1</td>
    <td class=”tdPartSuper” style=”white-space: nowrap;”></td>
    </tr>
    </tbody>
    </table>
    Ik heb zelf een site gevonden waar ze o.a het handvat en de kabel verkopen, namelijk https://www.ersatzteile-original.com.

    Kabel: https://www.ersatzteile-original.com/Opel/SEILZUG-Opel-Ersatzteil-1736494-13475632::282065.html#horizontalTab3
    Handvat: https://www.ersatzteile-original.com/Opel/GRIFF-Opel-Ersatzteil-1736492-13475624::282063.html

    Iemand enig idee als dit ergens goedkoper te krijgen is?

    #18534276

    Krijg de eerste reactie niet aangepast, dus hierbij een foto van de tabel en een linkje naar de site:
    Screenshot_1https://opel.7zap.com/en/car/g09/b/4/1-1/#8

    #18551503

    Zo haal je het uit elkaar.

    Kabel gebroken? Hier de link van een Duitstalige handleiding

    https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=799101

    Er zijn twee onderdeelnummers verkrijgbaar.

    Spare Cable

     

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.