Corsa B – Radiateurbalk

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – Radiateurbalk

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345857

    De radiateurbalk is verroest.
    Aangezien het over de gehele balk is wil ik deze (laten) vervangen.
    Weet iemand of deze gelast aan de rest van de auto?
    Of is deze slechts met bouten bevestigd aan de rest van de auto?
    Kan ik deze dus zelf vervangen en heeft iemand hier ervaring mee?

    Radiateurbalk

    Hier een nieuwe.
    Corsa B - Radiateurbalk

    #18345872

    Die van mij zag er ongeveer ook zo uit. Nadat ik alle oppervlakte roest met de dremel had weggehaald viel de schade mee.
    Ik heb het met Owatrol behandeld tegen opnieuw roesten en opnieuw gelakt, ziet er nu weer uit als nieuw.
    Het vervangen van de gehele radiateurbalk lijkt me in jouw geval niet echt nodig.

    P.S. de balk is helemaal gelast aan de carrosserie, niet echt iets wat je zelf kunt doen denk ik.

    Groet,

    Jasper

    #18345877

    Dankjewel voor je uitgebreide reactie Jasper!
    Wat mij zorgen baart als je naar de bovenste laag roest kijkt daaronder nog een lapje zit, begrijp je?
    De bovenste laag kan ik wel “behandelen” maar gaat dan ook de onderste laag lukken?
    En weet je toevallig of balk gelast is, ben wel benieuwd.

    #18345878

    Ik denk dat als je ook nog de binnenkant van de balk met was (voor holle ruimtes) inspuit, zoals ik gedaan heb, je gewoon goed zit. De lagen van de balk zijn aan elkaar met puntjes gelast, en als geheel wederom aan de auto gepuntlast.

    Een middel als Owatrol dringt door tot de beginlagen van de roest en claimt een optimale bescherming. Roest tussen de twee lagen staal van de balk zal waarschijnlijk meevallen, zeker als je aan de binnenkant van de balk er niks van kunt zien.

    Pas wanneer de gaten erin vallen of er echt veel dikteafname is zou ik gaan denken aan vervangen, die van jou is nog te redden denk ik, als je er nu wat aan doet.

    Zo ziet die van mij er nu uit:

    Radiateurbalk Corsa B hersteld

    #18345912

    Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Fijn dat het nog te redden is!
    Ik las dat je al antwoord had gegeven op mijn vraag of de balk is gelast, excuus dat ik er overheen heb gelezen.
    Dat Owatrol klinkt goed vooral als het overal tussenin weet door te dringen.
    Het is niet de ‘was’ waarover je schrijft toch?
    Het is toevoeging bij de verf of heb ik dat verkeerd begrepen?

    Waar ik nog mee zit, ik heb een airco in de auto.
    De condensator die kan ik er niet zomaar uithalen want dat is niet zo goed voor het milieu, toch?
    Laten leeghalen bij iemand of een bedrijf die hier ervaring mee heeft?

    #18345916

    Waarom wil je je airco systeem laten leeg lopen?
    Officieel moet je hem leeg laten halen bij een gespecialiseerd bedrijf.
    Het gas zo de natuur in laten vervliegen mag natuurlijk helemaal niet :whistle:

    #18345917

    [quote quote=18345916]Waarom wil je je airco systeem laten leeg lopen?
    Officieel moet je hem leeg laten halen bij een gespecialiseerd bedrijf.
    Het gas zo de natuur in laten vervliegen mag natuurlijk helemaal niet :whistle:

    [/quote]

    Bedankt voor je reactie.
    Zou je bovenstaande conversatie kunnen lezen, dan weet je waarom ;-)

    #18345929

    Misschien is het mogelijk om de bevestiging van de condensor los te halen en de condensor uit de weg te hangen, zonder de aansluitingen los te maken.

    Owatrol wordt ook gebruikt om verf mee te verdunnen, maar niet bij deze toepassing. Je haalt eerst zo veel mogelijk roest zelf weg, waarna je met een kwast Owatrol aanbrengt. Na 24-48 uur kun je het dan goed overschilderen/lakken.
    Het is niet hetzelfde als was voor holle ruimten, zonder afwerkingslaag gaat de laag Owatrol een goed jaar mee (ongeveer).

    Ik heb er trouwens absoluut geen aandelen in :-)

    #18346023

    Dat lijkt mij ook het proberen waard.
    Ga ik even checken.

    Ik heb nog nooit roest aangepakt.
    De volgende werkwijze wil ik toepassen:

    1. Grote delen roest verwijderen;
    2. Resterende delen roest afslijpen en/of schuren;
    3. Roestomvormer (indien noodzakelijk meerdere keren) aanbrengen;
    4. Los zittende delen verwijderen;
    5. Qwatrol (indien noodzakelijk meerdere keren) aanbrengen;
    6. Was voor holle ruimtes/roestomvormer/roeststopper aanbrengen tussen de twee metaal lagen;
    7. Eventueel kleur aanbrengen;
    8. Laklaag aanbrengen.

    Kan je aangeven of de bovenstaande aanpak goed is?
    Heb je toevallig een linkje van de ‘goede versie’ Owatrol?
    En heb je ervaring met of raad je iets aan qua was voor holle ruimtes?

    Wederom bedankt voor je input!

    #18346161

    Ik denk dat jouw aanpak de goede richting is. Het doel is voornamelijk om loszittende roest weg te halen, en daarna zoveel mogelijk vast zittende roest.
    Dat gaat trouwens heel gemakkelijk met een dremel (mocht je zoiets hebben). Daarna is het oppervlak gereed voor behandeling met bijvoorbeeld Owatrol.
    Zie ook: http://owatrol.com/nl/al-onze-producten/8092-rustol-owatrol.html
    Instructies staan op het blik.
    Na een goede 24 uur kun je een eerste laklaag aanbrengen, een goede laag zwarte lak met de kwast werkt prima (heb ik ook gedaan).
    Meestal nog een tweede laagje, staat vaak ook op de verfbus.
    Als de lak droog is kun je nog het inwendige deel van de balk inspuiten met was, zoals die van Motip: https://www.motip.com/products/motip/automotive/underbody-coatings/hollow-section-wax/

    Groet,

    Jasper

    #18346375

    Is Owatrol alleen te koop via de site of ook bij een bouwmarkt o.i.d.?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.