Rook ontwikkeling tijdens het rijden

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Rook ontwikkeling tijdens het rijden

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339078

    Hallo.
    Mijn probleem is als volgt.

    Tijdens het rijden begint mijn signum uit 2005 onwijs te roken en trek ik een rookgordijn (blauw/wit) waar menig militair jaloers op kan zijn, echter….
    Hij doet het heel af en toe en dan ook maar voor een kortere periode.
    Er is mij eens verteld dat een opel een soort kachel heeft om de motor sneller op temp te laten komen. Kan/ klopt dit?
    Ik weet dat mn brandstof filter iets lekt, kan dit ermee te maken hebben?
    Of zijn er ergere dingen aan de hand.

    Alvast bedankt

    #18339080

    is het een benzine of diesel??

    #18339081

    Ja, is natuurlijk niet geheel onbelangrijk.
    Het is een signum diesel 1.9 cdti 150pk automaat

    #18339083

    eens kijken of dat je motor aan het regenereren is of dat je roetfilter stuk is…

    #18339085

    of ziet het er zo uit??

    #18339089

    Kleur komt wel overeen. Rook komt echt uit de uitlaat. Op het filmpje lijkt het ook bij de motor weg te komen…
    Hij doet het ook maar n minuut of 10-15. Daarna is het weg. Zelfs bij het starten of stationair draaien geen rook te bekennen.
    Hoevaak mag een auto regenereren dan? Want mn sig rookt elke week wel een keer.

    #18339090

    de opel diesels regeneren wanneer de filter verzadigd is
    dus als je veel korte stukken rijdt bijvoorbeeld of zuinig rijdt en nooit hoog in toeren komt dan zit zon filter zo vol..
    het regenereren kan idd 10 a 15 minuten duren wanneer de motor warm gereden is..
    maar als je motor dit vaak blijft doen.. dan moet je even met opcom kijken of je sensoren voor en na de DPF goed werken..

    #18339091

    Rijd 2a3x per week vanuit twente naar apeldoorn. En dan nog de kortere afstanden zo links en rechts.
    Kan het ook nog zijn dat het tzt nog beter wordt?
    Heb deze auto nog niet zo lang, mss dat de vorige eigenaar veel korte ritten heeft gereden.
    En heeft de buitentemperatuur ook nog effect op het regenereren?
    Heb namelijk het idee dat ie het bij hogere buitenlucht temp vaker doet dan als het vriest

    #18339092

    nee buiten temperaturen hebben geen invloed hierop..
    het regenereren wordt gestart wanneer de filter vol zit.. qua rijden weet ik niet welke temperatuur er gemeten wordt..
    maar als je handmatig met opcom doet regenereren kan de filter tussen de 400 en 600 graden worden…
    maar met veel korte ritten raakt zo`n filter relatief snel vol…
    en het regenereren werkt het beste boven de 2500 a 3000 toeren voor een langere tijd..

    maar hij kan ook vaker regenereren als de ecu “denkt” dat de filter verzadigd is.. daarmee bedoelde ik als de 2 sensoren niet goed werken voor en na het DPF

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.