Astra J gtc 180pk euro 95 of 98 tanken?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J gtc 180pk euro 95 of 98 tanken?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277697

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje in het bezit van een astra J gtc 180pk. Ik hoorde van een vriend dat het beter was om 98 te tanken zodat de auto soepeler rijd en meer vermogen krijgt.

    Klopt dit? Ik kan hier namelijk niets over vinden op internet…
    Zijn er mensen die hier zelf al ervaring mee hebben? Vind het anders zonde van mijn geld om mijn auto vol te gooien met 98.

    Bij voorbaat dank!

    AstraGTC180.

    #18324865

    Is je motor nog standaard?
    Zo ja wat zegt het instructie boekje over wat je moet ( / mag ) tanken?

    Is de motor gechipped, dan aan de afsteller vragen wat je moet tanken.

    Een hoger octaan brandstof gebruiken dan wordt aangegeven kan geen kwaad, dus als er 95 vanuit Opel wordt aangegeven, dan kan je zonder probleem op 98 rijden.

    #18324866

    Mijn motor is nog standaard inderdaad. In het boekje word gesproken over 95…

    #18324867

    Voel je verschil als je 98 tankt tegenover 95?

    Ik weet 99% zeker dat je niks zal merken, ronduit nutteloos om daar 98 in te gooien.

    #18324868

    Dat is de vraag. Ik heb het nog niet geprobeerd.

    #18324869

    Ik heb dan wel de 1.6 turbo (Z16Let) in mij H liggen, heb een tijdje 98 getankt om te proberen/testen. Ik merkte niks qua vermogen, ook het verbruik was gelijk of minimaal verschil. Dus voor mij de reden om geen 98 te tanken.

    #18324870

    Oke bedankt. Wellicht heeft het alleen nut wanneer mijn auto gechipped wordt?

    #18324871

    Ik tank af en toe in Duitsland octaan 102 bij de Aral. Qua verbruik ga ik er iets op vooruit met mijn z16xer, maar qua loop vindt ik dat de motor soepeler loopt. Met name in de lagere toeren pakt hij beter op dan bij de 95.

    #18324872

    @Junkyxl wrote:

    Ik tank af en toe in Duitsland octaan 102 bij de Aral. Qua verbruik ga ik er iets op vooruit met mijn z16xer, maar qua loop vindt ik dat de motor soepeler loopt. Met name in de lagere toeren pakt hij beter op dan bij de 95.

    En dat merk je direct na het tanken al…..
    Je zult tot 2 keer toe je tank moeten vullen met een andere brandstof om geen mening van 2 soorten / merken meer te hebben in je tank en leidingen.
    En dan nog minimaal 1 tank leeg moeten rijden om de ECU en sensoren te laten wennen aan de andere brandstof.

    #18324873

    Tijdje BMW gereden en daar stond in het boekje; Motor is getuned/afgesteld op 98, maar 95 en minimaal 91 mag ook. En je merkte daadwerkelijk dat de motor 98 leuker vond dan 95. De klopsensor “ziet” dit en de ECU past de afstelling daarop automatisch aan…
    Als er in het boekje 95 staat, dan zullen 98 of hoger geen effect hebben omdat de motor die afstelling niet heeft, zonde van je geld dus.
    Gechipped zal ook geen verschil geven tussen 95 en 98. Het heeft met je compressie verhouding te maken, die veranderd niet.

    #18324874

    @RemcoV wrote:

    Voel je verschil als je 98 tankt tegenover 95?

    Ik weet 99% zeker dat je niks zal merken, ronduit nutteloos om daar 98 in te gooien.

    kijk op de sticker aan de pomp.. vaak staat erbij dat euro 98 toch een octaan 95 is… V-power e.d.

    #18324875

    @Corsa_GSi wrote:

    @Junkyxl wrote:

    Ik tank af en toe in Duitsland octaan 102 bij de Aral. Qua verbruik ga ik er iets op vooruit met mijn z16xer, maar qua loop vindt ik dat de motor soepeler loopt. Met name in de lagere toeren pakt hij beter op dan bij de 95.

    En dat merk je direct na het tanken al…..
    Je zult tot 2 keer toe je tank moeten vullen met een andere brandstof om geen mening van 2 soorten / merken meer te hebben in je tank en leidingen.
    En dan nog minimaal 1 tank leeg moeten rijden om de ECU en sensoren te laten wennen aan de andere brandstof.

    Ik rijd de tank tot iets minder dan een kwart leeg. Zo heb ik dus altijd een minimale rest van de oude brandstof in de tank. Ik hanteer altijd de zelfde rijstijl en haal met een tank met octaan 102 tussen de 50 tot 60km meer dan op 95. Ook de boordcomputer compenseert dit bereik. Men mag er van denken en zeggen wat men wil, maar ik spreek puur uit eigen praktijkervaring. De ene motor zal er denk ik meer of minder gevoelig voor zijn dan de ander. Mijn vorige auto reed er ook beduidend beter op. Moet er wel bij vermelden dat ik deze benzine tank bij een minimaal prijsverschil tussen beide soorten. Anders is het niet meer rendabel genoeg om de 102 te tanken. Het prijverschil wil wel eens schommelen van 6ct tot 12ct per liter.

    #18324876

    Je zal geen verschil merken qua vermogen, dat is nooit het geval. Gebruik het geen wat de fabriek aanraad.

    Je zal mischien wel wat verschil voelen in hoe de motor draait… bijvoorbeeld 95 tanken in een auto dat gemaakt is voor 98 zal niet zo soepel draaien.
    Maar 98 in een 95 zal geen verschil maken, de motor zal niet meer power krijgen.

    #18324877

    @SnowWolf wrote:

    Gechipped zal ook geen verschil geven tussen 95 en 98. Het heeft met je compressie verhouding te maken, die veranderd niet.

    En je ontstekingstijden dan?

    #18324878

    Ik heb in het begin met mijn z1.8xer een aantal keren 98 getankt, met de hoop dat de motor wat los kwam door de rijstijl van de vorige eigenaar (auto is vrijwel nooit op de snelweg geweest de eerste 5 jaar).

    Nou ik heb er niks van vernomen. Ik geloof er niet zo in.

    #18324879

    @OscaR-16v wrote:

    Ik heb in het begin met mijn z1.8xer een aantal keren 98 getankt, met de hoop dat de motor wat los kwam door de rijstijl van de vorige eigenaar (auto is vrijwel nooit op de snelweg geweest de eerste 5 jaar).

    Nou ik heb er niks van vernomen. Ik geloof er niet zo in.

    Wellicht omdat jouw wagen niet voor 98 afgesteld is…

    Deze discussie blijft steeds terugkomen, wel of geen hoger octaan brandstof?
    Hoger octaan heeft pas nut als je wagen er ook gebruik van kan maken!

    Mijn auto is afgesteld op 98, ik kan ook 95 tanken maar mis ik toch echt een aantal paardjes. 102+ octaan heb ik ook meerdere keren getankt maar zonder profijt omdat mn ecu niks mee kon.

    *Gebruik gewoon wat in de handleiding staat. Als je naar een tuner zou gaan, vraag op welke octaan de ecu gemapped wordt en gooi je dat er maar in.

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

    #18324880

    @KRSA2000 wrote:

    @OscaR-16v wrote:

    Ik heb in het begin met mijn z1.8xer een aantal keren 98 getankt, met de hoop dat de motor wat los kwam door de rijstijl van de vorige eigenaar (auto is vrijwel nooit op de snelweg geweest de eerste 5 jaar).

    Nou ik heb er niks van vernomen. Ik geloof er niet zo in.

    Wellicht omdat jouw wagen niet voor 98 afgesteld is…

    Deze discussie blijft steeds terugkomen, wel of geen hoger octaan brandstof?
    Hoger octaan heeft pas nut als je wagen er ook gebruik van kan maken!

    Mijn auto is afgesteld op 98, ik kan ook 95 tanken maar mis ik toch echt een aantal paardjes. 102+ octaan heb ik ook meerdere keren getankt maar zonder profijt omdat mn ecu niks mee kon.

    *Gebruik gewoon wat in de handleiding staat. Als je naar een tuner zou gaan, vraag op welke octaan de ecu gemapped wordt en gooi je dat er maar in.

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

    duidelijk :thumbup

    #18324881

    Volgens mij stond hetzelfde antwoord als dat van KRSA 2000 ook al in de eerste post :jerry

    #18324882

    Klopt… maar soms is herhaling noodzakelijk. ;)
    Lijkt dat bijna iedereen over jouw post gelezen had gezien hun reacties :jerry

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

    #18324883

    @KRSA2000 wrote:

    @SnowWolf wrote:

    Gechipped zal ook geen verschil geven tussen 95 en 98. Het heeft met je compressie verhouding te maken, die veranderd niet.

    En je ontstekingstijden dan?

    Je hebt gelijk, ik zat ff te ver terug in het scootertijdperk (MHR :P ) maar die hebben geen variabele ontstekingstiming.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.