Druklager X12XE Corsa B vervangen

Forumindex Forums Modellen Corsa Druklager X12XE Corsa B vervangen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276487

    Beste lezer,

    Ik wil / moet aankomende zaterdag aan de slag met het vervangen van het druklager van m’n Corsa B.
    Nu wil ik niet volledig beslagen ten ijs komen en wil graag weten waar ik rekening mee moet houden en wat moet ik allemaal los halen.
    Ik weet het sowieso van de koppelingskabel, beide aandrijfassen en de bouten (hoeveel? En zijn er moeilijke bij?) van de versnellingsbak.

    Iemand nog tips of wijsheden hierover?

    Alvast bedankt!

    Misiu

    #18318090

    Bij mijn corsatje toen haalde ik simpel de motor eruit.. Hangt met 3 steunen vast.. ( 1 links 1 rechts voor en 1 in het midden aan het schutbord)
    Kabelboom labelen
    Motorkap eraf halen
    Aandrijfassen eruit halen
    Brandstofleidingen loshalen
    Koeling leeg laten lopen ( verversen is ook een keer goed )
    Radiateur verwijderen voor meer bewegingsruimte
    Zoals je zegt koppelingskabel loshalen
    Startmotor loskoppelen
    En met een motortakel eruit halen of met een brug op een tafel laten zakken
    Versnellingsbak vloeistof eruit halen.. Die kun je ook verversen

    Als je je druklager wil vervangen kun je ook eventueel je koppeling mee vervangen als alles toch open ligt…

    Dan is je boodschappenlijstje
    Koppelingskit van LuK of sachs met druklager
    Versnellingsbak vloeistof (2x 1L fles)
    Koel vloeistof
    Een brug huren
    Gereedschap
    Eventueel een motortakel
    En niet te vergeten een pen om de koppeling recht te monteren.. Anders past je bak niet meer aan de motor..

    #18318091

    Ik wil het liever hier voor de deur doen als dat mogelijk is. Had wel iets gelezen over het laten zakken van het subframe. Maar ik denk dat ik niet veel ruimte nodig heb om enkel het lager te vervangen?
    Koppelingsset kan ik wel doen, maar die is 15k geleden al gedaan, zonder lager -_-. Dat krijg je met vorige eigenaren…
    Kan ik de bak iets lostrekken en het lager uitwisselen, of is dat te simpel gedacht?

    #18318092

    Dan moet je iets maken om de motor te ondersteunen… Die blijft anders niet hangen..
    Het kan wel met de motor in de auto maar dat is ieder voor zich voor mij was het makkelijker i.v.m. werkruimte om de motor eruit te halen…
    Voor de deur heb je 2 steunen nodig om de auto voor van de grond te houden en een motor takel om de motor/bak te tillen.. Zo’n bakje weegt wel wat.. Dus vandaar de motortakel
    Een corsa b heeft geen subframe voor…

    #18318093

    Ik kan je tegen het eind van de maand helpen.. Heb het al eens eerder gedaan namelijk.. En ik heb een momentsleutel voor als je de koppeling wil vervangen en de versnellingsbak met aanhaal momenten aan moet draaien..

    #18318094

    Moet nog even wat gaan bedenken hoe ik dat ga doen.
    Ik kan helaas niet tot het einde van de maand wachten, omdat m’n vriendin de auto nodig heeft.

    #18318095

    misschien een oproep hier doen op het forum of mensen eerder tijd hebben en/of een werkplek ter beschikking hebben.. dan zou dat met een (mid)dag wel te doen zijn…

    #18318096

    Ik heb met een Corsa B geen ervaring. Toevallig vorige week nog (thuis) bij een Polo de koppelingset met druklager vervangen.

    De motor hangt aan die gele balk, zodoende hoef je dus niet heel de motor eruit te halen. Zoiets is zelf te maken, maar voor €68 kun je hem ook hier kopen:
    https://www.gereedschapbestellen.nl/motor-support-500-kilo” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18318097

    Hmm, zo’n balkje is geen slecht idee. Vanmiddag even eentje in elkaar zetten. Weet iemand toevallig de breedte van de motorkap?

    #18318098

    Kijk.. Zo’n balk had ik dus niet… En aan 1 motorsteun blijft de motor niet hangen…

    #18318099

    Het is geen 65 euro waard, maar kan hetzelfde ^_^

    https://www.dropbox.com/s/2m9o2s99dkarvvn/20160506_154333.jpg?dl=0

    #18318100

    Ik krijg de bak niet los :/
    Volgens mij zijn alle boutjes los, ook die van de steun bij de kachel. Ook de steun aan de voorkant is volledig los, maar hij geeft niet mee.
    Heb al een schroevendraaier in de gleuf getikt, maar hij wil niet verder.

    #18318101

    Heb je het halve maantje verwijderd?? (Afdekplaatje van het vliegwiel)

    #18318102

    Is dat de afdekplaat aan de onderzijde?

    #18318103

    Yep

    #18318104

    Startmotor er ook vanaf halen

    #18318105

    Zit daar geen olie achter dan?

    #18318106

    Nee bij het vliegwiel zou nooit olie moeten zitten.. Als dat wel het geval zou zijn zou je krukaskeering lek zijn..

    #18318107

    Startmotor krijg ik al niet los…

    #18318108

    Bouten te vast??

    #18318109

    Startmotor te vast.
    Even ter duidelijkheid; dit is het luikje wat onder het punt van de 2 aandrijfassen zit?

    #18318110

    Het halve maantje zit tussen de motor en versnellingsbak..

    #18318111

    Ringsleutel op de bouten op de startmotor zetten en met een grote hamer er tikken tegen geven.. En wd40 gebruiken kan helpen

    #18318112

    Bout is los en een moer met aardingskabel ook, maar de startmotor komt niet van zn plaats…

    #18318113

    Die zou normaal dan gewoon losmoeten komen… Kun je wel proberen los te wrikken??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.