Z16xep problemen? wat zijn de kwaaltjes?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z16xep problemen? wat zijn de kwaaltjes?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276162

    Ik ga Zaterdag bij een Astra H kijken met dit motortype heeft nu 96.000 gelopen.
    Ik wil even weten wat de kwaaltjes zijn en waar ik op moet letten voor ik kat in de zak koop.

    Distributie moet elke 150.000 of om de 10 jaar als het goed is, inc kleppen stellen.

    Kom maar op mensen :)

    #18316204

    Plakkende wervelkleppen wil wel eens een probleem zijn.. Die zitten dan vast door vervuiling in het inlaatspruitstuk

    #18316205

    hoe merk je dit tijdens proefrijden / stationair draaien?

    #18316206

    Merk je met het rijden dat de pit uit de motor is.. Die kleppen gaan open staan dacht rond 2000 toeren
    Als ze dicht blijven merkje dat de motor niet echt vooruit wil.. Dit is dacht ik ook te zijn bij stilstaan met de kap open als er eentje een dot gas geeft dat de kleppen gaan werken.. Dit zal ook een storing geven als de kleppen vast zitten

    #18316207

    ok goed om te weten

    who else :)

    #18316208

    viewtopic.php?f=5&t=169316

    Vaker mensen over gehoord

    #18316209

    oei dat is nog wel even schrikken.. en pfff een auto van dat bouwjaar en dan dit probleem…kom op zeg opel….

    #18316210

    Niet alle opels zijn het zelfde.. De een kan roest hebben en slecht gerepareert.. De ander kan geen roest bevatten door een goede reparatie
    Beste is door gewoon te gaan kijken bij de auto ennde gebruikelijke plekken Na te lopen…

    #18316211

    ik ben uit de tijd van de kadetjes :) en ascona en calibra :) verwacht dat wat nieuwer spul toch wel het roest probleem opgelost zou hebben.

    #18316212

    Veerpoten hebben ze allemaal last van.

    Deze gewoon vervangen en vol blazen met tectiel.

    #18316213

    idd… mooi feitje om af te dingen :)

    #18316214

    :jerry :jerry

    #18316215

    Deze motoren willen de egr kanalen dicht slippen.
    Met fout melding tot gevolg.
    Het schild in het slakkenhuis van het inlaat spruitstuk gat wel eens los zitten. Met een ratel tot gevolg.

    Wervel kleppen gaan dicht zitten. Met evt een verbrande inlaat klep tot gevolg.

    #18316216

    dat zijn wat zaakjes..

    maar hoe merk / zie je dat?

    Ik wil wel weten waar ik op moet letten en hoe ik iets herken.

    #18316217

    het rammelen van het binnenwerk van het inlaatspruitstuk is duidelijk hoorbaar = metaal geklapper
    vervuilt inlaatspruitstuk vast zittende wervelkleppen = vermogen verlies ( auto trekt minder hard op) , storing op het dashboard
    EGR kanaal kan ook een storing geven i.v.m. dat de egr niet goed werkt..
    roest is zelf even je blik erop werpen…

    #18316218

    @bart-gsi wrote:

    het rammelen van het binnenwerk van het inlaatspruitstuk is duidelijk hoorbaar = metaal geklapper
    vervuilt inlaatspruitstuk vast zittende wervelkleppen = vermogen verlies ( auto trekt minder hard op) , storing op het dashboard
    EGR kanaal kan ook een storing geven i.v.m. dat de egr niet goed werkt..
    roest is zelf even je blik erop werpen…

    Je krijgt geen storing op de egr.
    Je krijgt een fout melding dat (meestal) cilinder 1 te arm loopt. Dan zitten de kanalen naar de inlaat verstopt.

    #18316219

    ik heb opcom, kan dus gewoon ook zo uitlezen neem ik aan.

    #18316220

    @opelkadetje wrote:

    ik heb opcom, kan dus gewoon ook zo uitlezen neem ik aan.

    Ja klopt. Is wel een fout die aardig snel terug komt.
    Maar voor dat het motor lampje aan gaat duurt langer.

    Uitlezen zonder storingslampje kan dus fouten opleveren.

    #18316221

    de obd stekker aansluiting zit onder de handrem bij deze astra’s?

    #18316222

    yep.. handrem omhoog en klepje weg trekken..

    #18316223

    mooi gaan we doen :) thank you :)

    #18316224

    nou we hebben de auto gekocht :)

    staan in een andere topic paar foto’s :)

    motor klonk gewoon goed rijden ook niet stotteren of zo..

    is het nou verstandig om preventief de egr dicht te maken ??

    #18316225

    yep.. beter om die dicht te maken.. kan je veel problemen later voorkomen.. ik weet niet of je `m ook uit de ECU kunt verwijderen bij liviu2004 of zakhooiTM

    #18316226

    dat weet k ook niet :)k zal eens horen

    #18316227

    Uitschrijven is wel noodzakelijk.
    Er zit een flowsensor in.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.