olie verbruik opel astra h 2004 1.6 16v (z1.6xep)

Forumindex Forums Modellen Astra olie verbruik opel astra h 2004 1.6 16v (z1.6xep)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276079

    Allereerst wil ik me hierbij voorstellen ik ben Adam woonachtig in rotterdam ,

    ik heb sinds kort(een maandje) een opel astra 1.6 16v (z1.6xep) in de Cosmo uitvoering,

    het is een zeer fijne wagen en loopt ook perfect totdat het olie lampje ging branden, ik heb de wagen niet zo lang in bezit dus ik een litertje bij gegooid en hopen dat het goed is,u raad het al na ongeveer 1100 km weer het lampje branden waarna er weer een liter olie in moest (5w40 valvoline)de auto heeft net iets over de 2k gelopen maar heeft altijd goed ondehoud gehad.
    ik heb een beetje op het forum zitten lezen en ik zag dat ook mijn uitlaat zwart van de roet is aan de binnenkant,maar ik heb geen last van blauwe rook of vermogens verlies.

    mijn vraag is is dit een bekend probleem bij deze motoren en is dit op te lossen?

    en zo ja hoe??

    #18315653

    Nou veel reactie :hmmz

    #18315654

    Welkom!
    De olie wordt verbrand door de motor, vandaar je zwarte uitlaat. Dit kan komen door bijvoorbeeld versleten zuigerveren, versleten klephoedjes/klepsteelrubbers of doordat de carterventilatie niet in orde is en de olie via de carterventilatie olie aanzuigt en mee verbrand.

    #18315655

    trek je motorkap eens open en pak een zaklamp en ga de zoektocht beginnen naar de lekkage.. als je er al een tijd mee rond rijdt is het raadzaam om eerst je blok schoon te maken met bijvoorbeeld remreiniger en daarna opzoek te gaan naar je lekkage.. anders kun je heel je motorblok verdenken van een olie lek om dat het met rijwind overal naartoe waait..

    dit is het makkelijkste zoekwerk.. als er geen lek zit dan is de kans groter dat het inwendig aanwezig is zoals boven mij vertelt wordt..

    #18315656

    Een liter kwijt raken op 1100km door lekkage moet je wel zien in de vorm van een flinke olieplek op de parkeerplaats hoor. En een niet olie verbrandende benzinemotor dient een behoorlijk schone uitlaat te hebben.

    #18315657

    @midnight black wrote:

    Een liter kwijt raken op 1100km door lekkage moet je wel zien in de vorm van een flinke olieplek op de parkeerplaats hoor. En een niet olie verbrandende benzinemotor dient een behoorlijk schone uitlaat te hebben.

    broer van mij kon met zijn corsa b gsi elke tankbeurt ( 500 km) een liter erbij gooien aan olie door lekke klepseals.. ( meer dan 1)

    #18315658

    Bedankt voor de reacties ik heb i.p.c geen last van rook uit t uitlaat

    En de cartervenrilatie daar kan ik.deze vinden hier heb ik niet naar gekeken .

    Ik heb trouwens ook geen lek kunnen vinden ,ik.heb van de Opel dealer te horen gekregen dat ik olie.moet verversen en 10w40 half synthetische olie moet proberen dat is jullie mening helpt dit??

    #18315659

    Beste Astra gti, ik heb exact hetzelfde probleem, alleen nog erger:
    1 liter per 300 km!
    Ook versleten zuigerveren, vorige eigenaar te snel met koude motor gaan planken…
    Mijn auto is een Astra H uit 2005 station uitvoering Elegance met 177.000km.
    Gewoon olie bij vullen en, auto trekt goed en geen blauwe rookwolken.
    Valvoline 5w30 bij de Action 6 euro per liter.

    #18315660

    ik ben van plan om er 10w40 in te doen ik heb begrepen dat het kan mits je alles vervangt incl je oliefilter,

    ik begin er helaas steeds meer aan te wennen dus af en toe bijvullen en meer ga ik er ook niet van maken.

    tnx voor de reacties en hoop dat ik verder geen problemen ondervind.

    #18315661

    opgelost auto ingeruild voor een echt merk.

    #18315662

    Dat is ook een manier om van dat probleem af te komen… Wat heb je ervoor terug genomen??

    #18315663

    Zal wel iets uit het VAG wagenpark zijn…

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

    #18345693

    Opel 1.6 8v zijn erg gevoelig voor ‘sukkelig’ rijgedrag. Gewoon 5w30. Olie gebruiken. De oplossing is top en bottom end motorcleaner erin. Dus kleppenreiniger laten opzuigen van tunap en daarna bottom end cleaner op de zuigers spuiten en laten weken. Als je dan start zonder bougies komt al die kooltroep van de zuigerveren eruit zetten. Daarna motorflush en verse olie. Problem solved…. mits de klant zijn rijgedrag aanpast.

    #18345847

    X16XEL verbruikt dat standaard. Sommige ecotec blokken heb ik qua ontwerp nooit helemaal begrepen…

    #18345854

    Volgens mij heeft de z16xep een carterventilatiemembraam in het kleppendeksel. Deze wil wel is kapot gaan en daardoor krijg je ook olieverbruik.


    @Peter777

    Ook een X16XEL kan rijden zonder olieverbruik. Ik heb er 1 in een Astra uit 1997 met 90000km op de teller en zonder ernstig olieverbruik.
    Kwestie van de carterventilatie goed schoonmaken en zorgen voor goede olie (5w40 vol syntheet). Mogelijk dat het rijden op LPG ook gunstig is voor het olieverbruik.


    @Robert
    Smit
    Jammer dat je een topic uit de krochten van het forum weer naar boven haalt.
    En helaas iets vertelt over een 1.6 8klepper terwijl de vraag van de ts ging over een 1.6 16klepper twinport motor, die totaal niets meer met een 1.6 8v te maken heeft. Niet te min zou een motorflush ook bij dit type kunnen helpen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.