Werking lambdasonde z18xe

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Werking lambdasonde z18xe

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275935

    Hallo,

    Klopt het dat een lambdasonde in stationaire toestand in waarde moet schommelen (van arm naar rijk, 1 tot 2x per seconde)? Mijn lambdasonde geeft namelijk in koude toestand een vast signaal uit van 20mv, max 39mv (schommelt dus niet). Als ik een stuk heb gereden, motor uitzet en opnieuw meet (motor in warme toestand), geeft de lambda een vast signaal uit van 300mv of 350mv (schommelt niet).

    Bovenstaande is gemeten met OPCOM. Ik ben er heilig van overtuigd dat de lambda defect is, maar hoor graag of de analyse juist is (bevestiging voor mezelf). Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Stephan Balk

    #18314113

    hoe meet je dat met een OP-COM ?

    #18314114

    livedata uitlezen

    #18314115

    @the aviator wrote:

    Hallo,

    Klopt het dat een lambdasonde in stationaire toestand in waarde moet schommelen (van arm naar rijk, 1 tot 2x per seconde)? Mijn lambdasonde geeft namelijk in koude toestand een vast signaal uit van 20mv, max 39mv (schommelt dus niet). Als ik een stuk heb gereden, motor uitzet en opnieuw meet (motor in warme toestand), geeft de lambda een vast signaal uit van 300mv of 350mv (schommelt niet).

    Bovenstaande is gemeten met OPCOM. Ik ben er heilig van overtuigd dat de lambda defect is, maar hoor graag of de analyse juist is (bevestiging voor mezelf). Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Stephan Balk

    Goed lambda 1 en 2:

    [youtube:1dlzircb]http://www.youtube.com/watch?v=TBZkFh1P4hY[/youtube:1dlzircb]

    #18314116

    @Stefan662 wrote:

    hoe meet je dat met een OP-COM ?

    – In opcom klikken op tab meetblokken of meetwaarden,
    – in het geval van een Vectra-C, diagnosegegevens 3. Het 3e tab van boven.
    – Daar de B1S1 O2-sensor (cil.rij 1, sensor 1).

    Correct me if i’m wrong.

    #18314117

    @liviu2004 wrote:

    @the aviator wrote:

    Hallo,

    Klopt het dat een lambdasonde in stationaire toestand in waarde moet schommelen (van arm naar rijk, 1 tot 2x per seconde)? Mijn lambdasonde geeft namelijk in koude toestand een vast signaal uit van 20mv, max 39mv (schommelt dus niet). Als ik een stuk heb gereden, motor uitzet en opnieuw meet (motor in warme toestand), geeft de lambda een vast signaal uit van 300mv of 350mv (schommelt niet).

    Bovenstaande is gemeten met OPCOM. Ik ben er heilig van overtuigd dat de lambda defect is, maar hoor graag of de analyse juist is (bevestiging voor mezelf). Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Stephan Balk

    Goed lambda 1 en 2:

    [youtube:2yh6x36o]http://www.youtube.com/watch?v=TBZkFh1P4hY[/youtube:2yh6x36o]

    Thanks for the link :thumbup

    #18314118

    Na het zien van bovenstaande filmpje en de gegevens die online te vinden zijn over de werking van een lambdasonde, kon ik de conclusie trekken dat de lambda niet werkte zoals ’t hoort. De Lambdasonde 1 is inmiddels vervangen. Helaas zonder effect, na het uitlezen blijkt deze ook een vaste waarde van 20 á 39mv uit te geven. Af en toe zie je de Lambda wel werken zoals het filmpje hierboven, maar dat is van korte duur –> geeft dan weer een vaste waarde uit van 20 – 39mv.

    Hoe kan dat, kabelbreuk? Toch teveel zuurstof in uitlaatgas (dus geen tot weinig brandstofinspuiting)? Waar kan dit nog meer aan liggen?

    #18314119

    Met warm motor, stationair loopt, wat is de waarde van lmm? Wat foutcodes zit in de ecu? Lambda loop zit in open of closed loop?

    #18314120

    @liviu2004 wrote:

    Met warm motor, stationair loopt, wat is de waarde van lmm? Wat foutcodes zit in de ecu? Lambda loop zit in open of closed loop?

    Stationair benzine: Stabiele waarden tussen 7 en 11 kg/h
    Stationair op LPG-G3: Schiet de LMM waarde naar 16 kg/h (en loopt hij op waarschijnlijk op 3 cil. / schokken / storing P0303-1, enz.)

    Foutcodes in ECU:
    – Op benzine: P0170-12 brandstoftoevoersysteem arm (welkom in de wondere wereld van..)
    – Als op LPG-G3 wordt geschakeld, komt storing P0303 erbij, wisselend van cilinder 1 t/m 4.

    Overige storingen die gemeld worden:
    – P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2;
    – P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3;
    – B3596-00 Ongeldige defectcode – negeren a.u.b.! (zit er soms tussen)
    – een U code met CAN-BUS geen communicatie met ABS (maar die is er de laatste tijd niet meer).

    Lambdasonde open of close loop: weet ik niet. Op alle foto’s die ik heb gemaakt (in stilstand) staat hij open (dan is de lambdawaarde [mV] vaak laag). Wat ik ook had gezien,
    – bij stilstand (stationair), gesloten.
    – Geef ik gas (naar 4000-5000 toeren) –> gesloten.
    – Gas los, toerental zakt –> Open.
    – Stationair –> gesloten.

    Wanneer moet een lambda in open of closed loop staan?

    #18314121

    LMM waarde is goed tussen 7-11 maar meer stabiel.
    Auto Vectra C? Ik heb een goed lmm van Astra G, Zafira A, Corsa C Z18XE, Siemens. Als is dezelfde, we kunnen het proberen.

    Lambda moet staat in closed loop, maar met vol gas, in open loop.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.