Alternator defect?

Forumindex Forums Modellen Corsa Alternator defect?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275149

    Beste,

    Vorige week tijdens het koude vriesweer startproblemen gehad.
    (Corsa C | 2001 |1.7DTI ISUZU )

    De batterij was toch al ruim 7 jaar oud. Startkabels erop en een nieuwe batterij gaan kopen. (VARTA E38 – 74Ah – 750A)
    Nog nooit enige problemen gemerkt van de Alternator. Een week verder na lange afstanden begon plots het batterij lampje te branden..
    Vandaag was het Corsa Disco modus (Airbag lampje, ABS lampje, batterij lampje..) Ik dacht heh dit is raar… Even het contact sluiten en opnieuw starten

    Tot mij grote verbazing stond ik vandaag dus stil aan de rand van de weg. Auto wou niet meer starten.

    Zou er wel degelijk iets mis zijn met de Alternator? Heb hier nog nooit iets van gemerkt..
    Mogelijk een ander probleem? :hmmz

    Gr,
    C

    #18308873

    Meten is weten

    Gissen is onzin…..

    Maw hang eens een voltmeter aan de accu
    Op standje gelijk stroom

    Dan moet je met draaiende motor ruim boven de 13 volt zitten
    Mooist is net even boven de 14…

    Haal je dat niet dan is inderdaad de DYNAMO ter ziele…

    #18308874

    Dynamo’s zijn een zwak punt bij deze diesels

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18308875

    @louwe 16 klepper wrote:

    Meten is weten

    Gissen is onzin…..

    Maw hang eens een voltmeter aan de accu
    Op standje gelijk stroom

    Dan moet je met draaiende motor ruim boven de 13 volt zitten
    Mooist is net even boven de 14…

    Haal je dat niet dan is inderdaad de DYNAMO ter ziele…

    Bedankt voor deze reactie!

    Ik heb de batterij zelf vervangen. De winkel waar ik deze heb aangekocht had wel gevraagd nog even terug
    te komen om de alternator te testen. Pas nadien zou de 3 jaar garantie op de batterij in voege gaan.

    Ik heb die ’test’ persoonlijk gezien. De monteur hing inderdaad een multimeter aan de batterij
    en zag >14V. Lijkt mij een beetje gek dat ik in diezelfde week problemen zou hebben met de alternator?

    Zijn er anders nog mogelijkheden? Ik kan de auto starten met startkabels maar stationair valt deze na 5 minuten gewoon terug uit met een lege batterij. :shock:

    #18308876

    Toch iets met je dynamo of dat de kabels tussen accu en dynamo niet goed contact hebben want duidelijk is dat je accu niet bijgeladen wordt

    #18308872

    Een dynamo kan ineens kapot gaan ook als je één week geleden nog bij de onderdelen zaak bent geweest..

    Het probleem bij de dynamo’s op de Isuzu diesel motoren is het volgende :
    De vacuumpomp zit aan de achterkant van deze dynamo ( is olie gesmeerd )
    Op een keer gaat deze oliekeering kapot en komt de olie in de dyamo en slaan de diodes vet.. Met als gevolg geen laad stroom meer..

    Even de dyamo laten reviseren en je kunt er weer tegen aan…

    Maar doe voor de zekerheid even opnieuw de multimeter op de accu nadat je hem hebt over gestart… Meten is weten !

    #18308877

    @louwe 16 klepper wrote:

    Haal je dat niet dan is inderdaad de DYNAMO ter ziele…

    Je zegt nu wel dynamo met hoofdletters, alsof de topicstarter het fout heeft, maar technisch gezien is het toch echt een alternator en geen dynamo. Alleen is het woord dynamo in de Nederlandse de volksmond geaccepteerd.

    Dynamo wekt gelijkspanning op, alternator wisselspanning.

    Ondanks dat je in je auto gelijkspanning meet, wordt er wel degelijk eerst wisselspanning opgewekt die daarna wordt gelijkgericht. Dus in je auto heb je wel degelijk een alternator en geen dynamo.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.