Rekord D 2.1D

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274980

    Beste Opel Forum Leden,

    Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik een deze dagen eigenaar ga worden van een rekord D 2.1 diesel uit 75.
    Dus hierbij groet ik jullie als nieuwe lid zijnde :D

    En dan heb ik ook natuurlijk een vraag.

    Ik wil deze rekord ombouwen naar een 3.0 6 cilinder of naar een snellere dieselmotor.

    Kan iemand mij vertellen welke donorauto onderdelen het beste passen bij deze rekord D. Dus van motor tot achteras.
    Ik denk zelf aan een senator of commodore. Ik wil dan een auto kopen en in een keer alles overzetten.

    Of is dit misschien al eerder uitgelegd bij een andere project wat op het forum staat?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    H.rekordd

    #18307783

    Je kan dan het beste een b commodore pakken

    Heb ik ook al eens gedaan
    Met n d rekord station
    Destijds een 2,8 6 cilinder ingeboud
    Met automaatbak
    Stuurbekrachtiging
    En 5 gaats onderstel….

    #18307784
    #18307785

    Is dat een groene die je op het oog hebt

    Alex

    #18307786

    Je kunt er ook een 2.3 turbo diesel in leggen van een E rekord
    Maar als je alles wilt ombouwen naar 6cil kun je het beste een commodore er bij nemen

    Toevallig ook foto’s van de rekord diesel :kewlpics

    #18307787

    @alex… Inderdaad…het is een groene :D


    @2100diesel
    … Ik zal binnenkort foto’s proberen toe te voegen. Als ik een 2.3 td blok erin leg, kan ik dan de huidige achteras blijven gebruiken? En past de achteras van de E rekord diesel met/zonder aanpassingen in de D rekord?
    En hoe zit het als ik een snelle 4 cilinder pak vd rekord E, bijv 2,2i?

    @goldmember… Is het niet mogelijk om alles over te bouwen van senator of omega? Za ja…moet er dan veel aangepast worden? We beschikken over alle apparatuur om alles te snijden en te lassen. Maar ik wil er binnen een paar maanden in rijden. Het moet niet uit de hand lopen.

    De opel Commodore is bijna niet te vinden. De omega’s zijn spotgoedkoop. Vooral de latere modellen.

    Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt voor de reacties. Aan de hand van jullie reacties ga ik inkopen doen ;) :D Dus ik zou het zeer zeer waarderen als ik bruikbare info van jullie krijg.

    #18307788

    Met een 2.3 td kun je de originele versnellingsbak ook laten hangen.
    Het mooiste is dat er een 5 bak achter hangt ivm de toerental

    Of je de achteras van een E rekord 1 op 1 over kan zetten op een D rekord durf ik niet zeker te zeggen.

    #18307789

    E rekord achteras zal wel gaan
    Mits beide sedan of beide station zijn

    Anders moet je de schokbreker bevestiging ook wijzigen
    Qua motoren kun je best veel kwijt in n d rekord
    Zoiezo alle cih motoren passen wel…
    Of zijn pas te maken

    Wil je naar n 6 cilinder moet je wel.de.radiateur + ophanging wijzigen….
    Maar is wel.te doen zonder een b comodore front…..

    Ik had hier meer ombouw foto.s staan van de ombouw van m.n d rekord station
    Helaas is dat topic verloren gegaan tijdens de laatse forum.crash

    Bij interesse wil ik wel wat foto.s weer opzoeken…

    #18307790

    @2100diesel…. Met de originele versnellingsbak bedoel je de bak die bij de 2.3td hoort neem ik aan? Dus als ik voor de td ga heb ik eigenlijk een 2.3td blok en bak nodig. Dit klinkt wel aantrekkelijk. Alleen lees ik vaak dat die dingen niet vooruit te branden zijn en dat ze rond de 1 op 10 verbruiken. Nu gaat het natuurlijk niet in eerste instantie om het verbruik…maar niet vooruit te branden EN 1 op 10…. misschien kan ik iets doen met de pomp en intercooler. Het zou super zijn als ik rond de 120 pk kan uitkomen…Heb je hier toevallig ervaring mee?
    In ieder geval.. Top! bedankt.

    @ goldmember. Wat ik mij nog steeds afvraag is of de senator of omega achterassen passen op de Rekord D, zodat ik een 6 cilinder donorauto kan pakken waar de achteras, of misschien nog beter, waar heel de aandrijflijn inpast.
    Zo niet, welke achteras en cardanas passen er zonder veel moeite erop die de 6 cilinder aankunnen (naast de commodore B). Of zijn de assen van Rekord D/E van de 4 cilinder benzinemotoren sterk genoeg voor de 6 cilinder?
    Bedoel je met ophanging wijzigen de steunpunten van de motor/bak? Of ook de achteras?

    Wat betreft de foto’s….PLEASSEEEE…. IK ZOU JE HEEL DANKBAAR ZIJN!!

    #18307791

    Ik bedoelde dat de versnellingsbak van de 2.1 ook op de 2.3 past

    Je zou de pomp kunnen opschroeven maar 120pk er uit halen is denk ik wel te veel van het goeie.

    #18307792

    achteras van omega past niet
    ;)

    is onafhankelijke ophanging ;)

    geen starre as ;)

    #18307793

    hierbij wat plaatjes opgezocht uit dat verdwenen
    ombouw topic

    zoals je kunt zien aan de achterzijde past een 6 cilinder er gewoon in
    enkel het front moet je iets ruimer maken naar voren toe

    ook kun je dan de grotere radiateur plaatsen
    ik heb er destijds voor gekozen het rekord front aan te passen
    was minder werk dan een geheel b commodore front over te zetten
    hoop dat je wat aan de plaatjes hebt
    als was t alleen al ter inspiratie ;) :jerry












    #18307794

    1 voordeel van een D rekord diesel front is dat de radiateur van een b commodore er zo 1 op 1 in past
    Hoef je in iedergeval niet te slijpen.

    Heb laatst zelf voor nood een rekord diesel radiateur in mijn b commodore geplaatst .

    #18307795

    ik ben op het ogenblik bezig om een rekord E/ omega A 2.3 TD motor in te bouwen in een B commodore (Hetzelfde als een d rekord alleen kwam er bij mij een 6 cilinder op gas uit) omdat ik nogal dieselig ben wou ik er een vlotte diesel inhangen ik wil de auto semi dagelijks rijden om vooral eens een keertje weer wat meetings te bezoeken

    de ombouw is redelijk te doen en als alles klaar is komt die redelijk van zijn plek

    met de zelfgemaakte intercooler kom je ongeveer op 105 PK uit en met een 3.70 of 3.69 achteras overbrenging is dat goed te doen

    de genoemde diesel met 5 bak is alleen niet zo eenvoudig te krijgen

    en over de achteras van een E rekord

    die past wel , maar alleen als je de bevestiging van je oude as overlast want de draagarmen van een E rekord zijn onder een andere hoek op de as gemonteerd

    maar als alles dan klaar is heb je een auto die redelijk makkelijk de 1 op 14 haalt goed van z,n plek komt en ook nog eens leuk is om te zien………………………. :D

    #18307796

    @opelforever wrote:

    ik ben op het ogenblik bezig om een rekord E/ omega A 2.3 TD motor in te bouwen in een B commodore (Hetzelfde als een d rekord alleen kwam er bij mij een 6 cilinder op gas uit) omdat ik nogal dieselig ben wou ik er een vlotte diesel inhangen ik wil de auto semi dagelijks rijden om vooral eens een keertje weer wat meetings te bezoeken

    de ombouw is redelijk te doen en als alles klaar is komt die redelijk van zijn plek

    met de zelfgemaakte intercooler kom je ongeveer op 105 PK uit en met een 3.70 of 3.69 achteras overbrenging is dat goed te doen

    de genoemde diesel met 5 bak is alleen niet zo eenvoudig te krijgen

    en over de achteras van een E rekord

    die past wel , maar alleen als je de bevestiging van je oude as overlast want de draagarmen van een E rekord zijn onder een andere hoek op de as gemonteerd

    maar als alles dan klaar is heb je een auto die redelijk makkelijk de 1 op 14 haalt goed van z,n plek komt en ook nog eens leuk is om te zien………………………. :D

    he rob
    vermoed dat het voor jou vloeken in de kerk is ;) king:
    om een niet opel motor in te bouwen

    maar ben zelf met een Mercedes om606 project bezig
    dat zijn ook hele fijne 6 cilinder diesels ;)
    bij mij komen er echter 2 in een bootje…

    #18307797

    @2100diesel wrote:

    1 voordeel van een D rekord diesel front is dat de radiateur van een b commodore er zo 1 op 1 in past
    Hoef je in iedergeval niet te slijpen.

    Heb laatst zelf voor nood een rekord diesel radiateur in mijn b commodore geplaatst .

    dat is inderdaad makkelijk
    dan past een 6 cilinder er dus ook zo in??
    of zit de radiateur bij een diesel koets
    toch nog iets minder ver naar voren???
    ten opzichte van een b commo???

    als die op de zelfde plek zit
    lijkt het erop
    dat ze destijds voor de d rekord diesel

    dus een b commodore koets gepakt hebben ;)

    #18307798

    hey louwe

    nee hoor dat is niet vloeken in de kerk

    als ik klaar ben met de commodore ga ik verder met een admiral b

    daar komt dan ook een mercedes 6 cilinder diesel in (wat voor een OM motor dat is weet ik niet)

    die 6 cilinder omega B motor zat mij toch te veel elektronica aan

    heb ik geen kaas van gegeten :hmmz :hmmz

    wat betreft die radiateur van de rekord diesel

    die heeft wel dezelfde afmetingen als de commodore maar zit wel verder naar achteren

    dus de 6 cilinder past er niet in dan moet de radiateur naar voren geplaatst worden dan wel

    bootje ?? met 2 diesels ?? zeker een veerboot dan :D :D

    #18307799

    drugs runner ;) :jerry
    je moet er wel wat bij doen met de huidige economie king:

    zal je wel even pm sturen ;)

    #18307800

    Beste Mensen,

    Echt super bedankt voor jullie info. Ik heb hier veel aan.
    Ik ga toch voor de 2.3TD heb ik besloten. Alleen zijn die dingen inderdaad niet te vinden. Maar ik heb ook geen haast. Dit dieselblokje loopt ook perfect.
    Als iemand er een heeft liggen hoor ik het graag.
    Ik heb ook een stuurbekrachtiging van een commodore gekocht. De schutbord moet waarschijnlijk aangepast worden. Louwe 16 klepper… jij hebt hier zeker ervaring mee :D

    #18307801

    Ja dat klopt inderdaad
    Je schutbord moet je iets naar binnentoe
    Uitbouwen
    Daar het bekrachtigde stuurhuis iets groter is

    Ik heb daar destijds zelf een zoort stalen bakje voor gemaakt en ingelast…
    Zit nu te twijfelen of ik toen ook n andere stuurstang gebruikt heb??
    Is al even geleden…..

    #18307802

    Voor zover ik weet kan je gewoon je eigen stuurstang gebruiken, alleen moet hier een stukje uit geflext worden. Verder weet ik er vrij weinig van af.

    #18307803

    jah je stuurhuis moet korter

    inkorten is wel te doen maar een orginele op de kop tikken is makkelijker

    in principe is de hele ombouw goed te doen

    gewoon simpel houden

    voor die diesel kun je ook een omega of een frontera a pakken want die blokken zijn in de basis hetzelfde

    maar net zo moeilijk te vinden als een E rekord of een A senator diesel

    als je er echt geen een kunt vinden moet je de bedfordgarage in smilde even bellen

    die heb ik er een stuk of 10 verkocht een tijdje geleden

    allemaal goede blokken :thumb

    #18307804

    Mannen,

    Ik zit echt te overwegen om te gaan voor de Isuzu motor 17 td. Die 2.3 td kan ik echt niet vinden. Heb heel de dag gezocht. Die bedford garage heb ik ook gebeld. Aardige kerel, maar echt veel te duur. Ik snap het wel, ze zijn natuurlijk bijna niet te vinden.

    Ik heb begrepen dat ik een manta bak of een omega 2.0s bak nodig heb voor de ombouw van de Isuzu.

    Wat vinden jullie?

    #18307805

    tja 17 td zijn natuurlijk ook goede motoren

    maar wel een beetje ondermaats vind ik zelf

    hoe dat met die bak zit dat weet ik niet die kwamen na mijn “tijd”

    maar daar zit wel meer werk in omdat je dan alles pas moet maken

    kan je naar mijn mening beter een krachtige motor uit een of andere sloopauto kopen want dat is net zoveel werk

    en een sloper van jonger dan 40 jaar kosten niet zoveel voor de sloop omdat die dingen peperduur in de belasting zijn

    kenteken even op export en het restant als je klaar bent naar het oud ijzer (scheelt weer in de kosten)

    hoeft ja niet perse een opel te zijn

    mercedes en nissan hebben ook goede en eenvoudige diesels

    #18307806

    @H.rekordD wrote:

    @2100diesel…. Met de originele versnellingsbak bedoel je de bak die bij de 2.3td hoort neem ik aan? Dus als ik voor de td ga heb ik eigenlijk een 2.3td blok en bak nodig. Dit klinkt wel aantrekkelijk. Alleen lees ik vaak dat die dingen niet vooruit te branden zijn en dat ze rond de 1 op 10 verbruiken. Nu gaat het natuurlijk niet in eerste instantie om het verbruik…maar niet vooruit te branden EN 1 op 10…. misschien kan ik iets doen met de pomp en intercooler. Het zou super zijn als ik rond de 120 pk kan uitkomen…Heb je hier toevallig ervaring mee?
    In ieder geval.. Top! bedankt.

    @ goldmember. Wat ik mij nog steeds afvraag is of de senator of omega achterassen passen op de Rekord D, zodat ik een 6 cilinder donorauto kan pakken waar de achteras, of misschien nog beter, waar heel de aandrijflijn inpast.
    Zo niet, welke achteras en cardanas passen er zonder veel moeite erop die de 6 cilinder aankunnen (naast de commodore B). Of zijn de assen van Rekord D/E van de 4 cilinder benzinemotoren sterk genoeg voor de 6 cilinder?
    Bedoel je met ophanging wijzigen de steunpunten van de motor/bak? Of ook de achteras?

    Wat betreft de foto’s….PLEASSEEEE…. IK ZOU JE HEEL DANKBAAR ZIJN!!

    die 2.3 td zijn in tegenstelling tot de 2.1 d juist wel vooruit te branden en dan met name vanaf 2200 toeren , en deze lopen geen 1:10 maar stabiel 1:14 , ik heb zelf 8 jaar met zon 2,3td in een E rekord gereden , maar wat ik mij afvraag : waar vindt je zon motor nog ? dr reden destijds maar een handje vol van deze E rekords in ons land..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.