Corsa B 1.4 16v 1999 start niet, geen compressie

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1.4 16v 1999 start niet, geen compressie

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274540

    Gisteren startte mijn trouwe Corsaatje opeens niet meer. Eerst sloeg hij aan en kon ik 3 meter rijden voordat hij afsloeg. Toen ik opnieuw probeerde te starten sloeg hij even aan, draaide heel weinig toeren en sloeg weer af. Daarna wilde hij helemaal niet meer aanslaan. Startmotor draait wel. Dit was is de eerste keer dat het probleem zich voordeed. Het leek mij een brandstofprobleem dus ik heb de brandstofpomp gecheckt en het relais van de brandstofpomp verwisseld en de zekering van de brandstofpomp nagekeken. Deze dingen bleken het probleem niet, hij start nog steeds niet. Is er iemand die in de buurt van Nijmegen woont en bereid is (uiteraard tegen vergoeding) op locatie uit te lezen?

    #18304452

    Hey naamgenoot. Ik kom uit Ulft vlakbij Doetinchem en heb een opcom. Stuur je 06 even neem ik contact met je op :thumb

    (In privebericht)

    #18304453

    Gedaan!

    #18304454

    Update: de corsa is uitgelezen. 0 foutmeldingen maar geen compressie in cilinder 2. Overige cilinders 4 bar dus ook niet optimaal. Eerst wat dingen uitgesloten.

    Koppakking kan eigenlijk niet. Nooit witte rook gezien, koelvloeistof is olievrij en verliest ook geen koelvloeistof. Zuigerveren ook geen optie. Hij verbruikt serieus nog geen halve liter olie op 10.000 km. Kleppen zijn nagekeken, maar mooi schoon. Tank ook altijd bij bp of Shell dus geen vervuilde benzine als het goed is en ik rijd alleen maar ritjes van minimaal 20 km dus zou ook raar zijn als die vervuild waren. Laatste optie (voor zover ik kan bedenken) is de klepstoters. Hij heeft totdat hij niet meer aansloeg echter altijd netjes gelopen zonder tikken (al heeft hij dat in het verleden wel een keer even gedaan). Ook heeft hij nooit op 3 cilinders gelopen. Het was in één keer over en uit.

    Ik weet alleen niet of ik dat moet laten maken. Aan de ene kant lijkt het motortje verder in superconditie, vorig jaar een nieuwe distributie en waterpomp geplaatst, dit jaar krikpunten en voorbalk gelast (niet voor de APK maar preventief) en ziet hij er nog heel netjes uit van binnen en buiten. Aan de andere kant weet ik niet zeker dat het daarna is opgelost en hoewel 190.000 km niet erg veel is weet je toch niet wat er binnenkort weer opspeelt. Maarja de auto naar de sloop brengen kan ik eigenlijk ook niet over m’n hart verkrijgen.

    #18304455

    Koppakkig geeft niet altijd Rook of Lekkage.

    Zo kan de koppakking lekken van cilinder naar cilinder.
    Of van cilinder naar olie retour, of van cilinder naar buiten.

    Ook kan het zijn dat de distributieriem eraf ligt of van tijd staat.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18304456

    Staat de distributie nog op tijd?

    #18304457

    Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Distributie is gecontroleerd en staat nog op tijd.
    Hmm ok Wim, dan zou dat ook nog kunnen.

    #18304458

    Dan kan wat wim ook al zei de koppakking tussen 1 of meerdere cilinder lek zijn.

    #18304459

    @Bas Tussengas wrote:

    Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Distributie is gecontroleerd en staat nog op tijd.
    Hmm ok Wim, dan zou dat ook nog kunnen.

    Ik begrijp nooit waarom iedereen altijd er vanuitgaat dat een auto moet gaan Roken hikken of druk in het koelsysteem moet gaan opbouwen.

    Koppakking kan er op vele manieren uit.

    Het kan overigens ook nog zijn dat de auto koud een kort stukje is verplaatst geweest en dat de klepstoters te veel gevuld zijn door de hogere motoroliedruk en dikkere olie.

    (Zeker als er 10w40 / 15w40 olie gebruikt word)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18304460

    Haha, omdat de meeste mensen er de ballen verstand van hebben en via internet wijzer proberen te worden denk ik. Dan zijn dat de symptomen die zelfs voor een leek (zoals ik) goed te herkennen zijn.

    Er zit Shell Helix Ultra 5W40 in, dus aan de oliesoort kan het wat dat betreft niet liggen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het probleem niet is. De auto startte die ochtend goed, reed een half parkeervak achteruit en sloeg af. Toen weer gestart, liep slecht en viel vrijwel meteen weer uit. Daarna startte hij helemaal niet meer. Zou die overmaat aan olie in de klepstoters er niet na een dag of 4 moeten zijn uitgelopen? Want ook na 4 dagen startte hij niet. En als het er niet vanzelf uitloopt, wat kan je dan doen om het eruit te krijgen zodat hij weer start?

    #18304461

    Kan wel een dag duren (afjmhankelijk van de staat van onderhoud en gebruik.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18304462

    Helaas met een beetje olie in de cilinders stijgt de compressie opeens behoorlijk. Kennelijk toch een probleem met de zuigerveren. Ik zou het graag laten repareren, maar dat is economisch onverantwoord. Mocht iemand nog interesse hebben in een zeer goede Corsa B koets, hij staat inmiddels te koop:
    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1003921485-opel-corsa-1-4-i-16v-3d-1999-zwart-motor-loopt-niet.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Bieden mag, ik verkoop hem liever aan forumleden dan aan een willekeurig ander persoon. Zeker wanneer je van plan bent hem op te knappen komen we er prijstechnisch wel uit.

    #18304463

    Je kubt ook overwegen een x16xe erin te hangen.. Is goedkoper en sneller dan een revisie of reparatie.. En je hebt een boel reserve onderdelen van een sloop auto…

    #18304464

    Dat is zeker waar Bart en dat zou ik graag doen, maar ik heb geen ruimte voor een sloopauto en zou de motor moeten laten inbouwen wat ook een hoop geld kost. Bovendien moet ik nog maar afwachten of die motor wel goed is dus daar ga ik niet aan beginnen.

    #18304465

    Motor met bak overhangen is niet zo moeilijk.. De x14xe en x16xe zijn praktisch de zelfde motoren dus de kabelboom kan blijven zitten voor zover ik weet..
    Je zou met een weekendje wel klaar zijn…

    En bij een goed lopende niet rokende motor een nieiwe distributieriem leggen…

    Wellicht dat leden hier je mee kunnen helpen…

    #18304466

    Zijn hetzelfde

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18304467

    Ok dus in principe zou het plug en play zijn als ik een x16xe motor kan vinden?

    #18304468

    Yep. Die motor zit o.a. in corsas en tigras al heb ik zo mijn twijfel bij de x16xe in de astra F en de vectra B

    #18304469

    Dat is vaak een x16xel, andere inlaat. Kun je overzetten.

    #18304470

    Update:
    De dag nadat was gebleken dat met een beetje olie in de cilinders de compressie steeg kwam ik iemand tegen die eventueel interesse had in de carrosserie. Ik wilde hem laten horen wat het probleem was dus draaide de sleutel om en opeens begon het Corsaatje te sputteren. Toch maar even doorgestart en wonder boven wonder sloeg de auto aan. Roken als een gek natuurlijk door de olie in de cilinders, maar na een rondje te hebben gereden en de omgeving van Nijmegen blauw te hebben gezet was de rook weg en bleef de motor keurig lopen. De week erna heb ik er bijna 1500 km zonder problemen mee gereden. Bij koude start had ik alleen het idee dat hij soms iets minder netjes liep dan voorheen, maar het kan ook goed zijn dat ik me dat inbeelde.
    Ondanks dat hij het weer goed deed heb ik toch besloten de auto in te ruilen. Mijn vriendin heeft de auto dagelijks nodig om naar haar werk te komen en moet er op kunnen vertrouwen dat hij het altijd doet. Bovendien zijn we de laatste tijd veel meer kilometers gaan rijden. Een andere (jongere) auto was daarom wellicht een verstandigere keuze, maar ik zal wel altijd een zwak houden voor (oudere) Opels.

    #18304471

    wat heb je nu weer gekocht al sik vragen mag?

    #18304472

    Haha, ‘nu weer’, zo vaak wissel ik niet van auto hoor. Het is een Mazda 2 1.5 GT-M geworden uit 2009. Heb uiteraard eerst naar een Opel gekeken, maar ik wilde iets wat leuk reed zonder gedownsizede turbomotor. De Corsa van die tijd had om de een of andere reden nog steeds een 1.4 16v met 90pk. In combinatie met het veel hogere gewicht werd ik daar niet heel blij van. Toch ook maar even gekeken naar de GSi, maar die was nog veel zwaarder waardoor die ook een lichtvoetig karakter mist. De Mazda is met zijn 103 pk en 935 kg eigenlijk gewoon een moderne Corsa B GSi en dat was precies wat ik zocht.

    #18304473

    oke nou ja als het een goede beslissing is dan is het goed toch ? maar je verlaat dus dit forum ?? whahahahahahaah (geintje natuurlijk )

    #18304474

    Ik geloof wel dat het een goede beslissing is, maar had toch graag mijn Corsa gehouden. Ik vind oude auto’s gewoon leuker. Bovendien was de Corsa naast de E30 toch ook een beetje een hobby-auto geworden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was. Haha, het forum verlaten zal ik niet doen. Ik vind het veel te leuk om te kijken wat andere mensen met hun oude Opels doen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.