Twee fout codes

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Twee fout codes

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274322

    Gisteren ging het motorlampje branden op het dashboard.
    Motor liep normaal, niets op aan te merken. 130 op A2 :D
    Fout codes zijn:
    Totaal aantal foutcodes: 2

    P0400 – Uitlaatgasrecirculatiecircuit- bereik/prestatie (klep gesloten)
    (0B) – Niet aanwezig

    P0136 – O2 sensor 2, circuitspanning hoog
    (01) – Niet aanwezig

    Graag jullie mening. Vandaag was het lampje uit op dashboard.
    Codes heb ik gewist. Eens afwachten of ze terug komen.

    #18302601

    Heb eens op google gezocht.
    p0400 schijnt de EGR klep te zijn, dus die maar eens schoonmaken.
    p0136 schijnt de Lambda sonde te zijn(naar de Kat)

    #18302602

    0400 kan je ook krijgen als de EGR afgedopt is.

    De storing is dan niet van enige ernst.
    Geen noodloop.

    De lambda zal je moeten vervangen.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18302603

    Ok dank je wel Wim.
    Is dus ook beter de EGR af te doppen.

    #18302604

    Pakking gekocht bij Hekkert. Nou die weten ook wat ze tellen.
    15 euro. Maar ok heb hem maar gekocht.
    Vrijdag egr schoonmaken en afdoppen die hap. :D

    #18302605

    P.S. Had de foutmeldingen gewist en zijn niet meer terug gekomen.
    Eerst egr maar aanpakken zien we dan maar weer verder.

    #18302606

    “Lambda fouten” hebben lang niet altijd met de meetsensoren zelf te maken. Het kan ook dat de sensoren goed zijn, maar dat het uitlaatgas dat langs komt niet optimaal genoeg is, en dat de regelaar (de ECU) er van “in de war raakt”. Die ECU kan echter geen onderscheid maken tussen “sensor is fout” en “uitlaatgas heeft problemen”, en “noemt” het dan maar sensor fout…ik ben erg voorzichtig geworden om maar gelijk de lambda 1 of 2 sensor te vervangen bij een fouten als bijvoorbeeld P0130 of P0136 etc…Volgens mij verdwijnen er heel wat (dure) lambda sensoren onnodig in de prullenbak. De juiste spullen schoonmaken (als in dit geval de EGR) is vaak effectiever, en goedkoper.

    Na het schoonmaken van EGR maar eens stationair draaien en de spanningen bekijken met een OBD lezer of zo

    De motor moet na opwarming dan vanzelf in CLOSED LOOP gaan lopen
    Lambda 1 moet dan beginnen te SPRINGEN tussen 0,2 (of lager) en 0.8 (en hoger)
    Lamda 2 moet LANGZAAM heen en weer ZWEVEN tussen 0.4 en bij voorkeur maximaal 0.5 of 0.6 (of tot soms 0.7)

    #18302607

    Thanks rinus. Probeer ook eerst de egr aan te pakken.
    En die gegevens van de lambda zijn wel handig. Zal ik eens checken.

    #18302608

    Vorige week vrijdag egr schoongemaakt en afgedopt. Zo`n 100 km gereden, en gisteren ging het storingslampje weer branden.
    Uitgelezen en nu was het alleen de code:
    P0400 – Uitlaatgasrecirculatiecircuit- bereik/prestatie (klep gesloten)
    (0B) – Niet aanwezig
    Auto loopt wel normaal, niets op aan te merken.
    Lamda 1 en 2 lijkt mij in orde volgens de opcom.
    Egr ook getest op accu. Eerste pin en laatste pin op accu aangesloten en egr opent zich dan en ging soepel normaal. Dit had ik ergens op internet gevonden.

    #18302609

    Ik kan uitschrijven egr met oficiele opel software, als he stuur ecu aan mij.

    #18302610

    Is dat niet mogelijk met opcom uitschrijven van egr

    Verstuurd vanaf mijn E2303 met Tapatalk

    #18302611

    Nee. Tech2 of mdi.

    #18302612

    Ok. Eens kijken of er iemand in de buurt een tech2 heeft. Ik woon in limburg.

    Verstuurd vanaf mijn E2303 met Tapatalk

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.