hulp bij accu verplaatsen naar de achterbak

Forumindex Forums Modellen Astra hulp bij accu verplaatsen naar de achterbak

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274137

    beste

    ik zou graag me accu willen verplaatsen de de achterbak.
    wat zou ik hier allemaal voor nodig hebben?

    wat ik al aangeschaft heb:
    Agm accu 75ah
    50mm2 bedrading en kabelogen

    ik zou graag hier wat hulp bij willen.
    alle info en tips zijn welkom.

    mvg
    shakti

    #18301404

    een vloeistofdichte bak met afvoer naar buiten ( mocht je accu gaan lekken en de damp/geur die eraf kan komen bij een gewone accu)

    viewtopic.php?f=41&t=169934

    #18301405

    een vloeistof dichte bak heb ik niet nodig gelukkig. een agm accu heeft geen verdamping etc.

    dient overigens een zekering tussen de bedrading te zitten?

    #18301406

    niet dat ik weet.. ik denk het niet.. tussen de startmotor en accu zit naar mijn weten geen zekering omdat die veel stroom vraagt van de accu en je denk ik een zekering zo kapot laat klappen… ja kan ik denk een massa elders op het chassis pakken en een voeding van voor naar achter leggen tenzij je 2 kabels wilt ( voeding en massa) en dan lijkt me dat de rest gewoon het zelfde blijft qua zekeringen enzo.. je kan overgens wel voor de veiligheid een noodschakelaar er tussen zetten die je bij brand ( wat ik niet hoop maar just in case) gewoon uit kan zetten

    #18301407

    je kan een zekering op je + draad zetten, lijkt me wel verstandig, dat doen ze ook vaak bij versterker, zoon zekeringhouder met een glazen buisje er in, weet niet precies hoe dit heet:

    die zou ik in de motorruimte plaatsen zo dicht mogelijk bij het punt waar je het plusdraad aansluit, in geval van kortsluiting en, door branden van de zekering staat er namelijk altijd nog stroom op het stuk draad dat voor de zekering zit en, niet het stuk draad na de zekering, dan zal je ook begrijpen dat het niet veel zin heeft deze zekering midden in je auto of achterin te plaatsen.

    als je bijvoorbeeld een draad naar je achterbak trekt vanaf de dynamo dan zou ik een zekering plaatsen vlak bij de dynamo en, bij de accu achterin op het draad dat naar het geen gaat wat je op die accu gaat aansluiten, zo ben je in ieder geval zeker dat je geen brand door sluiting kan krijgen.

    #18301408

    @b07 wrote:

    die zou ik in de motorruimte plaatsen zo dicht mogelijk bij het punt waar je het plusdraad aansluit, in geval van kortsluiting en, door branden van de zekering staat er namelijk altijd nog stroom op het stuk draad dat voor de zekering zit en, niet het stuk draad na de zekering, dan zal je ook begrijpen dat het niet veel zin heeft deze zekering midden in je auto of achterin te plaatsen.

    als je bijvoorbeeld een draad naar je achterbak trekt vanaf de dynamo dan zou ik een zekering plaatsen vlak bij de dynamo en, bij de accu achterin op het draad dat naar het geen gaat wat je op die accu gaat aansluiten, zo ben je in ieder geval zeker dat je geen brand door sluiting kan krijgen.

    zo dicht mogelijk waar je het plus punt aansluit is dus bij de accu.. dus 1 zekering bij de accu in de kofferbak.. niet in de motorruimte
    en van je dynamo zit een spanningsregelaar op.. dus daar hoeft ook niks tussen daar moet 14 volt ongeveer van af komen als je daar een 12 volt zekering tussen zet dan laad je accu niet bij en je zekering gaat kapot…
    de rest kun je via de massa laten lopen want dat liep het fabrieks-af toch al…

    #18301409

    Zekering inderdaad zo.dicht mogelijk op.de.accu

    Wat verschrikkelijk belangrijk is
    Dat je daar.waar.je met.de.plus kabel naar binnen gaat
    Je een goede doorvoer tule /rubber gebruikt

    Je moet eigenlijk zorgen dat die plus nooit contact met je carresorie/massa
    Kan maken……

    Ook niet na een antal jaren dmv trilling schuren…….

    #18301410

    @bart-gsi wrote:

    @b07 wrote:

    die zou ik in de motorruimte plaatsen zo dicht mogelijk bij het punt waar je het plusdraad aansluit, in geval van kortsluiting en, door branden van de zekering staat er namelijk altijd nog stroom op het stuk draad dat voor de zekering zit en, niet het stuk draad na de zekering, dan zal je ook begrijpen dat het niet veel zin heeft deze zekering midden in je auto of achterin te plaatsen.

    als je bijvoorbeeld een draad naar je achterbak trekt vanaf de dynamo dan zou ik een zekering plaatsen vlak bij de dynamo en, bij de accu achterin op het draad dat naar het geen gaat wat je op die accu gaat aansluiten, zo ben je in ieder geval zeker dat je geen brand door sluiting kan krijgen.

    zo dicht mogelijk waar je het plus punt aansluit is dus bij de accu.. dus 1 zekering bij de accu in de kofferbak.. niet in de motorruimte
    en van je dynamo zit een spanningsregelaar op.. dus daar hoeft ook niks tussen daar moet 14 volt ongeveer van af komen als je daar een 12 volt zekering tussen zet dan laad je accu niet bij en je zekering gaat kapot…
    de rest kun je via de massa laten lopen want dat liep het fabrieks-af toch al…

    zo dicht mogelijk waar je de + aansluit is bij de accu maar ook bij de dynamo.
    je moet er ook een zekering tussen zetten met de juiste waarde, dan laad een accu gewoon en die zekering gaat dan echt niet kapot, alleen als er sluiting ontstaat, als je geen zekering van de dynamo naar de accu zet dan blijft er dus altijd stroom staan op het draad tussen de dynamo en accu als er sluiting ontstaat, wat dus meer risico op brand geeft.

    wat doorvoer gaten in plaatwerk betreft heb ik goede ervaring met PU kit die gebruik ik ook voor motorsteunen, die blijft zeer stevig en een beetje flexibel.

    #18301411

    Kijk eens bij een Bmw, Mercedes of volvo achterin de kofferbak bij een sloopauto.
    daar vind je een nette plus-klem waar zekeringen in/aan zittten.

    Je kunt dan gelijk ook de massastrip mee nemen.

    Veel mooier als zo’n audioinstallatie zekering.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.