Michiels 91-er Expression.

Forumindex Forums Modellen Kadett Michiels 91-er Expression.

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273394

    Ik heb hier een Kadett C14NZ waarvan het koelsysteem een beetje borrelt als je gas geeft.
    Nu is er net een nieuwe waterpomp opgezet,
    maar toch maak ik me een klein beetje zorgen. Koppakking lijkt het niet te zijn want er is geen sludge, noch water bij de olie, noch olie bij de koelvloeistof. Kachel wordt ook goed warm en de temperatuurmeter komt niet in het rode gebied oid.

    Ik denk dus dat hij niet goed ontlucht is. Nu de hamvraag: hoe ontlucht ik het koelsysteem?

    #18295257

    Dop eraf, afvullen tot max, warm laten draaien tot de koelvin loopt en laten draaien tot dat ie uitgaat, uitzetten,dop erop, wachten tot ie weer afgekoeld is, kijken naar het peil, evt weer afvullen tot max, klaar. :thumb

    #18295258

    tussendoor moet je overigens wel af en toe kijken of t er niet bovenuit komt(trechter erin) of dat ie t vat nog leeg trekt

    #18295259

    Dacht altijd gelezen te hebben bij C14NZ’s dat je effe de kvs sensor eruit moest draaien (voor je cockpit, blauwdraad enkeldraads). Zo’n sensor waar je een plat-vrouwtjes-stekkertje op schuift. Zit links als je voor de motor zit op de inlaat. Dat schijnt het hoogste punt te zijn van de motor.

    #18295260

    Waarom dan.

    Systeem is zelf ontluchtend.

    De c14nz is niet anders als de andere motoren.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295261

    @Aapje wrote:

    Dacht altijd gelezen te hebben bij C14NZ’s dat je effe de kvs sensor eruit moest draaien (voor je cockpit, blauwdraad enkeldraads). Zo’n sensor waar je een plat-vrouwtjes-stekkertje op schuift. Zit links als je voor de motor zit op de inlaat. Dat schijnt het hoogste punt te zijn van de motor.

    En dan wachten totdat de kvs eruit komt? Dan is ‘ie ontlucht lijkt me?

    #18295262

    Nope als ie omhoog komt is ie warmer dan 90graden.

    Thermosstaat open, radiateur warm, ontlucht, kachel warm is ontlucht.

    Borrelen in koelvaatje is koppakking

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295263

    hij borrelt niet in het koelvat, maar in de kachel, en enkel bij koude motor.
    Daar zit dus lucht in ergens, vermoedelijk nadat de waterpomp is vervangen.

    #18295264

    Haha, nee geen lucht, ja komend vanaf de verbrandingsruimte(n).

    Gelukkig nooit die 8kleppers hier gehad.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295265

    ik zie anders wel een 1.6i in je onderschrift staan… c16NZ??

    #18295266

    ginkelvanmichiel

    Ik kan het niet laten, ik stel de vraag toch maar even!, ik lees nergens iets over de thermosstaat.
    Heb je deze vervangen?, (gecontroleerd).
    Want als deze niet open gaat, kan het water ook niet verder.

    #18295267

    plausibel, niet vervangen.
    Het viel me op dat de temperatuurmeter links blijft hangen, anders dan ik gewend was naar het midden of er iets overheen. Echter zou ik dan eerder denken dat de thermostaat blijft openstaan?
    Maar met een vastzittende thermostaat zou ook de druk in het koelsysteem moeten toenemen.

    ik zal eens kijken!

    #18295268

    Als ie links blijft hangen en je hebt borrels in het vaatje is het helemaal niet goed.

    Ik heb zoveel motoren gereden:

    1.2SC ohv
    1.2S ohc 12ST
    1.2i c12nz
    1.4i c14nz
    1.4Si c14se
    1.4S 14nv
    1.6S 16SH (in bezit)
    1.6S 16SV (net weg)
    1.6i c16nz (210.000km gehad)
    1.6i 100hp c16se
    1.8i C18NE (in bezit)
    1.8S e18nvr
    2.0i C20NE
    2.0i 20seh

    Dat waten wel de 8kleppers die we onder ons hoeden gehad hebben.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295269

    vanmiddag gechecked: géén borrels in het vaatje, kachel wordt netjes warm, geen damp uit de uitlaat, geen olie in de koelvloeistof, geen sludge, geen koelvloeistof in de olie.
    Echter regende het nogal, dus als het droog is alles nog eens nalopen.

    #18295270

    Als je kachel borrelt is dit meestal het eerste teken.

    Vaak ruk ik bij de 8kleppers met koude motor de kop een graad of 20 strakker en gaan ze weer jaren mee.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295271

    Uiteraard wel in de juiste volgorde!

    #18295272

    ah, dat is altijd slim. Op hoeveel Nm zet je de kopbouten dan? en iemand een plaatje van de volgorde? Maandag even ondernemen dan.

    #18295273

    20 graden.verder.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295274

    Bedenk wel dat je een oude auto hebt, geluidjes die je eerst nooit hoorde zullen altijd verschijnen, maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mijn oude Kadett borrelt ook een beetje met koude motor en doet dat al jaren. Ik heb dit jaar de koelvloeistof laten testen en die is nog brandschoon, dus is er niks mis met de koppakking i.i.g. De kachel doet het ook nog perfekt dus ik maak me geen zorgen. Het hoort erbij.

    #18295275

    Douwt toch lucht in je koelsysteem.
    Anders borrelt je kachel niet.

    Lucht komt er niet van buiten in.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18295276

    Nog geen nieuws. Ik ga wel maar al vast informeren wat het vervangen van de koppakking kost (en anders zelf doen, alleen moet ik dan een goede gradenboog voor de kopbouten zien te vinden. Iemand een tip?)
    Wel de 1e tankbeurt achter de rug, en met 1:18 ben ik héél tevreden :D

    #18295277

    https://www.gereedschapland.nl/product/1850/gradenboog,-1-2?categoryid=262

    werkt goed, ik heb m zelf ook va midlock maar deze zal t ook wel doen:thumb

    #18295278

    we zijn ondertussen 2 maanden verder, en heb ik de thermostaat vervangen. Die zat zo vast dat er geen druppel water langs kon… Was prompt kokend in de auto toen ik de kachel vol aanzette. Dat was eerst wel anders.
    Verder nog steeds geen koelvloeistofverbruik, sludge of anderssinds. Ik houd het maar in de gaten!

    #18295279

    Vandaag bij de Nationale Opel Testdag geweest. Kadett door de mangel: uitkomst, perfecte staat, maar wel een lekke radiateur. Die zal ik dus maar eens even gaan vervangen. Ook de snuffelaar nog boven het expansievat gehouden, geen uitlaatgassen in het koelsysteem. :)

    #18295280

    Borrelen in de kachel herken ik,ik dacht ook een koppakking,ook bij mij was het puur lucht. Ontluchten boodt soelaas,maar zelfs bij een lekke koppakking is maar het rond 125 euro kosten. Leuke klus!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 57)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.