Temperatuur loopt hoog op Astra f 1.6

Forumindex Forums Modellen Astra Temperatuur loopt hoog op Astra f 1.6

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273187

    Heren,

    Ik ben momenteel bezig aan een Astra f 1.6 (X16szr) van ’96 van een klant. De temperatuur loopt binnen 5 tot 10 minuten op tijdens het rijden naar boven de 100 graden, daarna zakt hij wel naar tussen de 95 en 100 graden. Volgens mij is dit echter te hoog. De koelvin werkt, de temperatuursensor bij het spruitstuk is vervangen. Wat ik van diverse mensen gehoord heb is dat als je de thermostaat wil vervangen bij dit type motor, je de distributieriem eraf moet halen :( Als ik zeker zou weten dat dit het euvel betreft begon ik er natuurlijk direct aan. Iemand verder nog tips of adviezen wat er aan de hand zou kunnen zijn??

    Gr’s Paul!

    #18293868

    Thernostaat pakken voor een lagere temperatuur…
    Thermostaat zit links naar het uitlaatspruitstuk.. Je moet er wel denk ik de kap van de distributie afhalen.. De koelslang eraf halen en 3 boutjes verwijderen van het thermostaathuisje en dan kun je die vervangeb

    Test de thermostaat.. Gooi ‘m in een pan water en zet het aan de kook met een thermometer.. Je thermostaat hoort volgens mij tussen de 80 en 90 graden open te gaan.. Als hij later pas open gaat is deze niet meer bruikbaar…

    #18293869

    Dankje voor je reactie Bart, maar volgens mij zit de thermostaat bij dit type motor daar niet toch?? Als ik de kap van de distributieriem eraf haal kan ik er geloof ik niet zomaar bij zonder het nokkenastandwiel te verwijderen.. Kan er naast zitten, maar ga dat zometeen even checken.

    #18293870

    http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=80495&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Zie de 3e post van Corsageak voor een handleiding van het vervangen van de thermostaat.

    #18293871

    Als er koelvloeistof in zit en geen water niks mis met die temperatuur.

    #18293872

    Mooi beunprojectje op die foto’s, maar wel effectief ;) Zo heb ik dus zojuist de thermostaat vervangen! Dankje voor het posten van die ”how to”. Alleen is het probleem niet verholpen na een testrit. Wat me na die testrit opviel was dat de radiateur, motor en omliggende componenten heet waren en de koelvloeistof (die ik maar gelijk ververst heb) in het reservoir koud :wtf Ook liep de temperatuurmeter op het dashboard nu tot in het rood! Kan het niet zo zijn dat er ergens een verstopping in het systeem zit? Wellicht de radiateur eens spoelen?

    #18293873

    Kan ook zijn dat er wat schoepjes van de waterpomp zijn afgebroken. Maar eerst inderdaad maar eens spoelen, das de goedkoopste optie.

    #18293874

    Als de radiateur verstopt zit is het waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om de radiateur te vervangen.. Die dingen kosten niet zo veel..

    #18293875

    Waarom zou je een radiateur die goed is gaan vervangen? Heb hem dus gespoeld en het probleem is opgelost, temperatuur meter geeft netjes 95 graden aan en de klant is tevreden. Bedankt voor jullie hulp allen!

    #18293876

    Klimmen naar net over de 100graden en dan zakken is niks vreemds voor de x16szr.

    Als hij met constant rijden netjes tussen de 90 en de 100graden blijft is er niet veel aan de hand.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.