Geen vermogen/bokken Astra F X16XEL

Forumindex Forums Modellen Astra Geen vermogen/bokken Astra F X16XEL

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272676

    Na een tijdje vrolijk te hebben gereden met een Astra F wagon met de X16XEL motor begon hij kuren te vertonen. Bij afremmen/terugschakelen naar de 2 amper weer kracht en bokken bij gas geven.

    Bij 100 in de 5 accelereren is er echt niet bij, en het begint alleen maar erger te worden. Tot slecht starten aan toe.

    Inmiddels van een andere werkende astra (X16XEL) de volgende units overgezet:

    De bobine
    De bougiekabels
    De EGR klep (en meteen goed schoon gemaakt)
    Brandstoffilter (oude zat niet verstopt)

    Hiermee heb ik de gebruikelijke zaken wel gehad.

    Kan een vervuild gasklephuis ook verantwoordelijk zijn voor dit soort motorgedrag?

    Af en toe bij lage toeren bokt hij als een malle en gaat het motormanagement ook branden om vervolgens na opnieuw starten weer uit te gaan.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    #18290020

    Geeft hij ook foutcodes?

    #18290021

    Kun je die uitlezen met een paperclip methode? Of echt alleen met odb2?

    #18290022

    Uitlezen:

    volgens mij heb jij obd1 en, zit de stekker in de zekeringkast.

    https://www.youtube.com/watch?v=tUbQFRCGk5Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
    aan het einde van het filmpje zie je de stekker

    https://www.youtube.com/watch?v=I827Rh7qCYk” onclick=”window.open(this.href);return false;
    weet niet of deze ook van een Astra is

    #18290023

    Opcom gebruiken of Tech2.

    #18290024

    Hoi Peter en de rest van de gearheads,

    Inmiddels de door Peter besproken Astra F SW te grazen gehad:

    EGR is overigens niet vervangen, dat was een ander onderdeel ;)

    – EGR heeft wel wat droge koolaanslag, maar ook niet de wereld
    – Gasklephuis is gevuld met een 3mm dikke, vettige koollaag
    – Bovenste deel inlaatspruitstuk is ook vervuild met deze vettige koollaag

    Iemand enige ideeën over wat die veroorzaakt kan hebben? Tellerstand is +/- 160.000km

    Eerder genoemde symptomen ( inhouden, onregelmatig lopen en totaal gebrek aan trekkracht) bleven ook na het
    vervangen van de bobine en kabels.

    anyone?

    Eelco

    #18290025

    Domme vraag, weinig kaas gegeten van EGR en bijbehorende problemen:

    is dit nu de EGR:


    onderdeelnummer: 90470420
    Dit nummer kom ik op ebay e.d. tegen met omschrijving EGR unit

    Of deze unit?


    Pakkingen m.b.t afdoppen EGR lijken echter weer meer hier op

    Allebei komen ze van de X16XEL af.

    Oh ja en dit is het gasklephuis:

    Hier en daar lees ik ook dat er een klein pijpje zou moeten zijn die je uit zou moeten boren?

    Dat er sprake is van overmatige vervuiling is een ding wat zeker is…

    #18290026

    [img]IMG_20150927_WA0002.jpg[/img]

    Dit is een EGR

    #18290027

    Kleine update:

    Gasklephuis, inlaatspruitstuk en bij behorende slangen schoongemaakt en herplaatst… Geen verbetering
    Wel een steker over.. van de nokkenassesensor :), maar dat wist ik op dat moment niet

    Auto gestart.. weer inhouden, weer onregelmatige loop onderin en smoren als je te snel gas geeft stationair.. Bij afslagen nog
    steeds bijna niet op vermogen komen.

    Nokkenassensor aangesloten.. nog geen verandering.. ergo krukassensor stuk… toch?

    Nokkenassensor vervangen door een werkende 2e hands… geen resultaat

    Foutmeldingen nogmaals uitlezen per paperclip
    Nog steeds meldingen 47, 18 en 92

    47 is EGR.. Die is afgeblind dus dan kan het probleem niet zijn…
    92 is nog steeds de krukassensor.. mogelijk omdat hij dus niet gereset is ivm vervanging onderdeel
    18 klopsensor… Zou dit de boosdoener dan kunnen zijn?

    Probleem is echter dat er op mijn 1.6 16v XEL donorblok een 2 polige stekker/aansluiting zit en op deze een 1-polige

    Iemand nog suggesties voordat ik het ding de lokale vaart inschuif?

    Eelco

    #18290028

    Nokkenstok sensor is vervangen, klopsensor is een ander type dan van de donor af komt. Donor is een foutmeldingloze F astra X16XEL maar dan uit 1997.

    De ’97 klopsensor heeft 2 aansluitingen en is in feite een ring met een touwtje. Die van de ’94 astra is een grote ronde unit met 1 aansluiting.

    We trekken de hele kabelboom + sensoren uit de werkende ’97er astra en hangen dat in de 94er.

    Oh ja, hoorde van de eigenaar FastraT dat alle draden van de kabelboom wel gewoon goed zijn, dus geen breukjes oid.

    Ik persoonlijk denk een gare ECU.

    Anyways, mechanisch zijn de X16XEL’s gelijk aan elkaar, dus om eindeloos meten en klooien te voorkomen zetten we de hele handel over en dan zou het goed moeten zijn….

    #18290029

    Update dd 21/10/2015

    Uit een lopende 97er Astra zijn onderstaande onderdelen gehaald en in de rode geplaatst
    Dit omdat de aansluitingen naar diverse sensoren anders waren.

    Kabelboom van ECU naar blok vervangen
    ECU vervangen
    Kabelboom naar de injectoren vervangen
    Kabelboom met zekeringskastje bestuurderskant vervangen

    En uiteraard doet hij niets……

    MM lampje begint gelijk spastisch te branden en geeft direct de foutcode 15 en 102 zonder 12(introsignaal)

    Bij inspuiten van remreiniger in de luchtinlaat, loopt hij 3 slagen waarbij het MM-lampje gelijk begint te knipperen en slaat uit

    Heb bij de ECU 3 stekkers aangesloten:
    -Witte brede
    -Rode brede
    -Zwart vierkant

    Over is een kleinere vierkante stekker, maar geen verdere bedrading in die hoek.

    Iemand nog ideeen?

    #18290030

    Het knipperen van het MM lampje werd veroorzaakt door…. jaja de startonderbreker

    ECU weer omgewisseld voor de oude uit de rode astra zelf.. en Hey Presto… hij start en loopt

    Maaaaarrrr…. blijft nog steeds hetzelfde probleem geven..

    Inhouden/smoren bij snel gas geven als hij stationair loopt.. Boven de 2000rpm blij de motor redelijk lopen, al lijkt het alsof hij in toeren wat terug neigt te vallen bij constante pedaaldruk.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.