verlies van koelvloeistof

Forumindex Forums Modellen Astra verlies van koelvloeistof

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272411

    Mijn Astra H uit 2005 verliest koelvloeistof. Het is nat aan de kant van de rechter koplamp.
    Als de motor stationair draait, wordt er dan vloeistof door het systeem gepompt?
    Hoe kan ik de lek het beste opsporen?
    Gr Kootje

    #18287847

    Stationair/Rijden maakt niet uit geloof ik, zolang de motor warm genoeg is. Lek opsoren kan met een uv lampje. Kijk of je huidige koelvloeistof hierop reageert (licht fel op als je er op schijnt).
    Zoniet heb je speciale middeltjes die het laten oplichten met een uv lamp. Maar als het zo erg is dat je koplamp er nat van wordt, zou je dat toch wel vrij snel moeten kunnen zien.

    #18287848

    De motorkap is ook nat, dus zal ik denken dat de waterpomp defect is, omdat het wiel op de waterpomp ronddraait.
    Kan iemand dit bevestigen?

    #18287849

    Weet je zeker dat het koelvloeistof is wat je bij de koplamp en aan de kap ziet?

    Motorcode is ook wel handig.

    #18287850

    Ja , dat weet ik zeker, want de computer gaf koelvloeistofniveau aan en het reservoir was vrijwel leeg.
    Ik heb het bijgevuld met water tot op niveau.
    O ja, het is een 16i Twinport :D

    #18287851

    ik zou koelvloeistof weer opvullen en dan auto eens laten warmdraaien zodat alles op druk komt en dan kan je het soms gewoon zien spuiten van waar het komt.

    #18287852

    Mocht het er echt ergens uit spuiten, dan moet ie ook flink roken onder de kap met warme motor.

    #18287853

    @Opeltje17 wrote:

    Mocht het er echt ergens uit spuiten, dan moet ie ook flink roken onder de kap met warme motor.

    neen hoor,
    bij de 1.7 versie zitten er zo een paar kleine darmpjes in die gemakkelijk scheuren na een paar jaar en die heb ik gehad en het was niet dat het aan roken was hoor als deze stonden te spuiten.

    #18287854

    Dan zal dat waarschijnlijk niet op een warm blok druppelen o.i.d

    Als er k.v.s aan de motorkap zit zeker dat ie rookt.

    Laten draaien en kijken waar het weg komt.

    #18287855

    ik zal de motor morgen laten warmdraaien en kom dan met de uitslag. :D

    #18287856

    Ik heb met de auto zo’n 40 km gereden en de tank van de vloeistof is voor de helft gezakt.
    Ik zie nergens stoom vanaf komen, maar de motorkap is nat, precies boven de waterpomp.
    De rest is uiteraard ook nat aan die zijde.

    #18287857

    Zou hem laten afpersen dan.

    #18287858

    waar kan ik mijn koelvloeistof aftappen?
    Ik zie op de radiateur wel een rood dopje. Moet die eraf geschroefd worden?
    Als de motor heet is zie ik lichte stoom bij de dikke slang van de waterpomp naar de radiateur
    en hele fijne nevel bij het vliegwiel van de pomp.

    #18287859

    Rode dopje kan je los draaien, daarnaast zit een klein tuutje waar de koelvloeistof uitkomt als je het rode dopje los draait.

    Maar waarom aftappen?

    #18287860

    Alle vloeistof ben ik verloren. Tijdens het rijden gaf de computer ”koelvloeistof”’ aan.
    Het reservoir was toen vrijwel leeg en heb deze bijgevuld met water.
    Vanochtend nog weer gereden en ik zag stoom vrijkomen bij het vliegwiel.

    #18287861

    Zou hem toch maar even naar de garage brengen(eerst je tankje afvullen) je hebt er zo te horen niet veel kaas van gegeten.

    #18287862

    Klopt ;) Ik heb helaas niet de kennis in huis van een monteur. Dit is ook de eerste reparatie aan mijn Astra H, maar zo’n pompje is toch wel te vervangen voor een ”leek” ;)
    Het gereedschap heb ik er wel voor.

    #18287863

    Pomp is redelijk simpel te vervangen wordt door de multiriem aangedreven.

    Maar zoals ik al zei laat hem eens afpersen dan weet je voor 100% zeker waar die lekt.

    #18287864

    als je stoom bij de dikke slang ziet, zou het kunnen dat er een scheurtje in die slang zit of, hij zit niet goed vast.

    hou je temperatuur meter maar goed in de gaten en, neem veel water mee als je besluit daarmee te gaan rijden, wat niet echt slim is
    ;)

    #18287865

    De auto is onder druk gezet en de pomp is idd de boosdoener.
    Nu heb ik de pomp vervangen, dat ging prima.
    Voor ik de koelvloeistof erin gooi, wil ik graag weten hoe ik moet ontluchten.
    Moet de verwarming open…?? Ik hoor graag.

    #18287866

    koelvloeistof erin gieten tot het aangegeven niveau op de koelvloeistof reservoir dan je motor starten met de dop van het tankje af.. danzal het peil zakken als de vloeistof rond gepompt wordt dan weer bijvullen tot het gegeven niveau en de dop erop dan staat hij goed

    motor hoeft er niet voor warm te lopen want als je motor draait zal de pomp ook werken

    #18287867

    Nu de pomp erin zit wil ik het vloeistof (SP15 speciaal voor GM) erin gieten, maar het laatste restant water wil ik er nog uit laten lopen.
    Nu zit er een rode knop onder aan de radiateur om af te tappen, maar ben ik bang als deze losgeschroefd gaat worden, niet meer waterdicht afsluit, omdat deze al 11 jaar dicht zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

    #18287868

    Draai maar gewoon los, bij mijn g zat het al langer onaangeroerd vast en sluit gewoon goed af na aftappen.
    Dingen zijn er ook voor gemaakt he ;).

    #18287869

    @kootje3 wrote:

    Nu de pomp erin zit wil ik het vloeistof (SP15 speciaal voor GM) erin gieten, maar het laatste restant water wil ik er nog uit laten lopen.
    Nu zit er een rode knop onder aan de radiateur om af te tappen, maar ben ik bang als deze losgeschroefd gaat worden, niet meer waterdicht afsluit, omdat deze al 11 jaar dicht zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

    als je het niet vertrouwd haal je de onderste radiatorslang los.

    #18287870

    mag je gerust losdraaien hoor.
    heb ik bij de mijne ook al gedaan.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.