Opel corsa c GSI schakelprobleem

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel corsa c GSI schakelprobleem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272228

    Beste forumleden

    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Opel Corsa C GSI. Dat is echt een hele leuke auto om mee te rijden en vooral heel vlot :D ! Tijdens het gewoon rijden op normale snelheid is er geen probleem maar dat wil weleens saai worden. Als ik de motor in toeren jaag (na goed warm te rijden) en wil schakelen gaat dit heel slecht. Vanaf 4500 rpm gaat gij heel moeilijk in versnelling. Voor alle duidelijkheid de tanden schrapen niet, hij wil gewoon niet in versnelling gaan. Het lijkt alsof ik op een muur duw met mijn versnellingspook.

    Wat zou het probleem kunnen zijn ?

    Alvast bedankt :)

    #18286660

    Dit zal waarschijnlijk aan het schakelmechaniek liggen. (Is een bekend euvel bij de Corsa-C/Meriva-A.)

    Afhankelijk van de slijtage, is er bij de dealer een reparatie-set of een compleet mechaniek te verkrijgen… Een compleet mechaniek kost € 177.50 excl. BTW.

    #18286661

    Kan dit niets met de koppeling de maken hebben ? Versleten koppeling of niet volledig ontkoppelen ?

    #18286662

    Schakel mechanisme, had ik ook last van, mijn auto had pas 78000 km.gelopen,

    #18286663

    Ik heb eens het internet afgeschuimt. En ik heb dit gevonden :

    Improper clutch adjustment, or dragging clutch assembly, will destroy your new unit. Damaged synchros due to improper clutch engagement will VOID YOUR WARRANTY!! If we receive the unit back damaged due to the clutch, we will know! 95% of all transmission failures are caused by clutch related issues. It is terribly important that the vehicle does not have clutch drag. To test is simple:

    With the vehicle running, disengage the e-brake so it can roll.
    Push the clutch pedal all the way to the floor and hold it there.
    Turn off your launch limiter so the engine can hit the rev limiter. You MUST DO THIS!! If you do not, then there is no point in performing this test.
    Shift the car into 1st gear.
    Rev the engine up, while the clutch pedal is depressed all the way to the floor, until you feel the car start to move forward.
    If the vehicle moves forward below the rev limiter, your clutch is dragging. Do not drive until the problem is fixed, or your synchros will be ruined! Unit will also be hard to shift, so DON’T DRIVE OR FORCE IT INTO GEAR! If everything is correct, the vehicle will not move. If the vehicle moves forward or is hard to shift.

    Ik heb deze test gedaan en inderdaad op hoge toeren in de eerste versnelling gaat hij vooruit. Met de koppelingspedaal volledig ingedrukt weliswaar. Dus ik denk niet dat het het schakelmechanisme is.

    #18286664

    Dit heb ik nooit echt gehad met mijn GSI, dit is bij mij 1x voorgekomen tijdens een sprintje trekken met een ander.
    Bij 6000 rpm wilde hij van zijn 2 niet in de 3e versnelling gaan met tandenknarsen als vervolg ;)
    Ik moet wel zeggen dat het schakelmechanisme niet altijd even geweldig is.
    Misschien deze test ook maar een uitproberen vandaag :)

    #18286665

    @teppen93 wrote:

    Ik heb deze test gedaan en inderdaad op hoge toeren in de eerste versnelling gaat hij vooruit. Met de koppelingspedaal volledig ingedrukt weliswaar.

    Gebeurt dit niet altijd? Dat door het gieren de olie in beweging komt en door het spoelen van de olie de wielen worden “aangedreven”?
    Als je hem op de krik zet en laat lopen willen de wielen ook wel meedraaien..
    Ik vind het een beetje vage test iig.

    #18286666

    niet wanneer je de koppelingspedaal volledig ingetrapt hebt (= geen verbinding met bak) gebeurt dit wel dan dien je de koppelingspedaal af te stellen mits de koppeling niet ernstig versleten is…
    (afstellen gebeurt onder de motorkap, weet zelf ook even niet zo 1, 2, 3 hoe t ook alweer moest maar staat wel uitlegt hier op ’t forum ;) )

    #18286667

    C heeft hydra koppeling.

    #18286668

    Dit gebeurd indd altijd. Ben er mee naar de garage geweest en dit kan indd een versleten koppeling zijn. Het lijkt me sterk dat de auto wanneer het zelfs licht bergop is vooruit gaat door het gieren van de olie. Ik ga eens vragen aan da garage of ze de koppeling kunnen bijregelen zodat hij volledig ontkoppelt.

    #18286669

    @corsa14slow wrote:

    niet wanneer je de koppelingspedaal volledig ingetrapt hebt (= geen verbinding met bak)

    Dat zal de verwarring zijn. Meestal ga ik dan iid niet in de auto zitten om t koppelingspedaal in te drukken ;)

    #18286670

    ohja, het gaat hier over de C corsa, foutje.

    #18286671

    Ik heb nu een nieuw probleem met mijn auto nl. met mijn motortemperatuur

    Als ik aan het rijden ben allemaal geen probleem ook niet in de file, blijft netjes op temperatuur. Maar als ik hem 5 minuten afleg en daarna terug wil starten dan start hij heel moeilijk.
    En als ik naar de temperatuur kijk staat deze bijna op 100°C ?

    Is dit normaal ? Zo niet wat is dan het probleem ?

    Alvast bedankt

    #18286672

    @teppen93 wrote:

    Ik heb nu een nieuw probleem met mijn auto nl. met mijn motortemperatuur

    Als ik aan het rijden ben allemaal geen probleem ook niet in de file, blijft netjes op temperatuur. Maar als ik hem 5 minuten afleg en daarna terug wil starten dan start hij heel moeilijk.
    En als ik naar de temperatuur kijk staat deze bijna op 100°C ?

    Is dit normaal ? Zo niet wat is dan het probleem ?

    Alvast bedankt

    het is warm
    je hebt net gereden
    motor is heet, maar zolang de motor draait koelt deze goed.
    je zet de motor stil -> waterpomp staat stil
    maar je hebt wel een groot blok warm ijzer

    tuurlijk is dat normaal dat deze op 100 graden staat.

    #18286673

    Ik vond dit nogal raar omdat ik dat bij mijn andere auto’s niet had. Maar het stelt mij gerust want er zit een zekere logica in :)

    #18286674

    dat is natuurlijk alleen je motortemperatuur.

    maar dat starten moet gewoon vlot gaan.
    hang je laptop er eens aan en lees je motor eens uit met een opcom.
    kijk eens of je missfires hebt op je cilinders.
    bij de z18xe wil de bobine weleens slecht worden en dan gaat die ook beroerder lopen.

    andere punten die je eens kunt doen zijn je gasklep reinigen en karterventilatie uitboren (1,5mm of 2mm boor) en je egrklep afdoppen met een blindpakking (zo te halen bij de VOD)

    zijn goedkope modificaties die je motorprestaties verbeteren en vrij eenvoudig uit te voeren zijn.
    EN baat het niet, dan schaadt het ook niet ;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.