"How to" gevraagd voor wisselen wiellager Astra G met ABS

Forumindex Forums Modellen Astra "How to" gevraagd voor wisselen wiellager Astra G met ABS

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271784

    Omdat ik het nergens kan vinden zoek ik een ‘how to’ op het forum / www van hoe ik een wiellager met abs sensor moet vervangen.

    Het gaat om een wiellager voorzijde voor de Astra G met ABS en 4 wielbouten

    Bedankt voor de reacties/tips/hulp :thumb

    #18283670

    Ik heb het bij een Zafira A gedaan maar is hetzelfde als bij een Astra G.

    TIP voordat je hieraan gaat beginnen. Wanneer je een nieuwe ABS sensor gekocht het test eerst of met de nieuwe ABS sensor ook
    echt de storing verholpen word. Doormiddel van de oude ABS sensor stekker los te halen en op de nieuwe ABS sensor aan te sluiten
    dan even op contact zetten en kijken of nu meteen het ABS lampje met Traction control lampje uit gaat. :thumb

    Monteren van een nieuwe Wielnaaf met ABS sensor rechtsvoor.

    Stap 1:

    – Terwijl de auto nog niet is opgekrikt even als eerste de borgpen van de as verwijderen.
    – Daarna de wielasbout met dop 28 voorzichtig losmaken (niet verwijderen maar losmaken zodat het straks makkelijker verwijderd kan worden).
    – Daarna de wielbouten losmaken.
    – Auto op krikken en band verwijderen.

    Plaatsen van Wielophanging rechts voor Zafira A standaard.

    Stap 2:

    – Klemklauw verwijderen door middel van 2 bouten (nr:18) achterkant remschijf.
    (wat hebben we moeite gehad om deze 2 bouten los te krijgen niet normaal. Maar WD40 heeft zijn werk gedaan pffff).
    – Na het verwijderen van de remklauw zie je 1 inbus van de remschijf. Die maak je los en dan haal je de remschijf los.
    (de remschijf kan goed vast zitten maar we hebben de remschijf los gekregen om er voorzichtig met een blokhout op te slaan).

    Foto van demonteren remklauw;

    Stap 3:

    -Omdat we niet met ons gereedschap bij de 3 bouten van de oude wielnaaf konden komen moesten we eerst een deel van de ophanging
    losmaken.(Stuurstang, wielophanging 2 bouten)

    Foto om te laten zien dat we nu niet bij de 3 bouten konden komen van de oude wielnaaf;

    Stuurstang loskoppelen;

    Stap 4:
    – Nu hebben we genoeg ruimte om de oude wielnaaf te verwijderen en de nieuwe te monteren.
    – De oude wielnaaf verwijderen door de 3 bouten los te halen. Daarna de nieuwe wielnaaf plaatsen en de 3 nieuwe bouten vast draaien.

    monteren van nieuwe Wielnaaf met ABS;

    Stap 5:
    Nu kunnen we alles terug monteren. Maar dan alle stappen van achter naar voren. ;)

    Monteren van de nieuwe wielnaaf met ABS sensor;

    foto;

    Achterkant nieuwe wielnaaf gemonteerd;

    Niewe borgpen plaatsen op de vooras;

    Daarna de remschijf terug

    – Daarna de remschijf terug monteren en goed vast zetten met de inbusschoef die maar op een manier gemonteerd kan worden.
    – Daarna de remklauw terug plaatsen (kijk goed uit tijdens het plaatsen van de remklauw dat de nieuwe ABS sensor kabel niet tussen de
    remklauw vast komt te zitten).
    – Daarna de ABS sensor kabel vast klikken op de wielophangingpunt waar de bevestigingpunten zitten. En vast klikken.
    – Daarna de band terug plaatsen en handvast monteren.
    – Auto laten zaken en de wielbouten goed vast draaien.

    Daarna hebben we de auto op contact gezet. En de tractioncontrol samen met de ABS lampje gaat netjes uit zoals het hoort. ;)
    Meteen daarna met de Op-com uitgelezen. En de oude fout codes verwijderd. En opnieuw laten controleren op mogelijke foutcodes.
    En gelukkig alle foutcodes zijn weg. Er zijn geen foutcodes meer aanwezig.

    Meteen een test rit gemaakt. En merk meteen dat de auto gelijkmatiger optrekt zonder licht haperingen. Dat had ik wel regelmatig
    met de storing lampjes van tractioncontrol en ABS aan. Daar had ik ook een foutmelding erbij zitten van koppelingsvermindering.
    Ik weet niet of het met deze foutmelding te maken heeft. Maar de Zafira rijd nu nog beter dan daarvoor.

    #18283671

    Wow, dit overtreft mijn verwachting :shock:

    Gaaf Dolby, jouw posting is een mooie voor in de ‘how to’ sectie
    Bedankt! :thumbup

    #18283672

    Graag gedaan we zijn er toch om elkaar te helpen. :thumb

    #18283673

    @Dolby

    zou je deze willen herplaatsen in het How to deel van het forum?

    #18283674

    Fantastische how to,

    Vraagje, misschien open deur, maar je hebt totaal geen pers o.i.d. nodig gehad ?

    Ik moet ook een nieuw lager namelijk, puur vanwege de abs sensor. Zonde geld, dus ik wil besparen door het zelf te doen, ben wel handig maar heb geen pers.

    Met vriendelijke groet,

    AJ

    #18283675

    Pers is niet nodig, lager zit met 3 bouten vast aan het fusee.

    #18283676

    Thanks,

    dan ga ik eentje bestellen en heb ik wat te doen volgend weekend !

    Met vriendelijke groet,

    AJ

    #18283677

    Het fuseestuk hoef je niet in zijn geheel te demonteren.
    Makkelijkste is, asmoer los, remschijf en klauw er af, de 3 bouten van het fusee los, en je slaat met een hamer voorzichtig het lager er af. De boel goed schoon schuren tegen het trillen en het nieuwe lager monteren.

    #18283678

    @Andre_ede, heb het opnieuw geplaatst in het how to gedeelte van Zafira A. :thumb

    @Andre_Ede wrote:

    @Dolby

    zou je deze willen herplaatsen in het How to deel van het forum?

    #18283679

    Heb hem goed gekeurd, de afbeeldingen regel je, denk ik nog wel?

    #18283680

    @arjontje wrote:

    Het fuseestuk hoef je niet in zijn geheel te demonteren.
    Makkelijkste is, asmoer los, remschijf en klauw er af, de 3 bouten van het fusee los, en je slaat met een hamer voorzichtig het lager er af. De boel goed schoon schuren tegen het trillen en het nieuwe lager monteren.

    Ik ben klaar, maar ging niet helemaal vanzelf. Een paar dingen die ik tegenkwam:
    – De diverse moeren van de as, de fusee etc zitten op een hoog moment dus je hebt een flinke sleutel nodig. ik heb een 200 Nm moment sleutel gebruikt, daar gaat het goed mee. Dan kan bijna alles ook weer op het juiste moment.
    – De remschijf zat erg vast, slaan hielp niet, ik heb een brandertje gebruikt om hem wat warm te maken, dat hielp.
    – Ik heb de stuurkogel en de onderste draagarm niet van de fusee gehaald, aangezien de kans groot is dat je de rubbers kapot maakt. en het is niet nodig. De onderste draagarm kan heel makkelijk los van het subframe.
    – De torx bouten van het lager kunnen alleen los nadat de as verwijders is, de as is te dik bij mijn auto.
    – De as zat heel vast, zelfs met de pulley trekker ging hij erg lastig.

    Bij mensen die hetzelfde willen doen. leen of koop een grote momentsleutel en pulley trekker. En zorg voor de juiste torx dop. En overweeg gelijk de schijven + blokken te vervangen, als het toch los is, al moet je dan de andere kant ook doen.

    Monteren was zo gedaan, ik ben vooral veel tijd kwijt geweest met alles los zien te krijgen.

    #18283681

    Volgens mij is voor het verwijderen van de aandrijfas, ook dop 30 nodig .
    Liefst lange uitvoering.

    Groeten Peer

    #18283682

    @Peer wrote:

    Volgens mij is voor het verwijderen van de aandrijfas, ook dop 30 nodig .
    Liefst lange uitvoering.

    Groeten Peer

    Bij mijn Astra H was het dop 32.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.