Extreem veel rook / olieverbruik bij 4000 stationair (z22se)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Extreem veel rook / olieverbruik bij 4000 stationair (z22se)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271648

    hey ben ik weer :)
    was laatst ookal hier met het geluid in het blok

    nu heb ik een ander kaal blok gekocht in polen (z22se)

    toen ik hem opende was de spanner van de distributie kapot
    het was nog steeds de oude versie spanner
    en de moter was heel vies van binnen
    nou alles gereinigd nieuwe kettingsets erop

    ingebouwd

    ja starte gelijk
    alleen zuipt die extreem veel olie
    en als ik bij stilstaande toestand gas geef tot 4000 4500 toeren
    dan gaat die extreeem roken

    ook lijkt het als die in belaste toestand minder rookt

    heb de moter al geflusht met atf en al die shit maar geen resultaat
    heb de cylinders een nachtje in de remolie laten staan en zag tot me verbazing dat cylinder 2 dag later nog steeds vol stond
    ook het koelwater blijft op pijl

    is dit nog op te lossen????

    door nieuwe zuigerveren of seals

    wat denken jullie hiervan

    alle tips en trucs zijn welkom

    #18282552

    roken en olie verbruik zou ik koppelen aan klepseals die vergaan zijn.. heb je deze wel mee vervangen toen je het blok opende?? maar misschien als je beide vervangt: klepseals en zuigerveren dat dan je probleem opgelost is…

    #18282553

    nee bart geen nieuwe seals
    maar de seals kunnen die extreem veel rook veroorzaken
    bvd

    #18282554

    @markdankers123 wrote:

    nee bart geen nieuwe seals
    maar de seals kunnen die extreem veel rook veroorzaken
    bvd

    viewtopic.php?f=84&t=179609&hilit=zafira+olie

    is dit bij jouw ook relevant..
    dit is dan van een andere motor.. maar ik denk wel dat dit overeen komt met jouw probleem.. alleen geeft deze zafira rook na 1 minuut stationair draaien en die van jouw met toeren

    #18282555

    Het is vrij bekend als je een z22se hebt waar de ketting spanner kapot is gegaan. Dat daarna het blok nog meer olie gaat verbruiken. Mogelijk heeft de kop schade opgelopen namelijk.

    Ook al heeft de z22se nooit problemen gehad met de ketting spanner. Staan deze blokken bekend dat ze olie verbruiken. Mijn z22se met ruim 210K op de teller
    gebruikt 1liter olie op 1500KM t/m 2200KM. Mijn blok heeft al de gemodificeerde ketting spanner. Maar bij deze blokken blijft de ketting spanner een zwak punt.
    De rest van het blok is gewoon geweldig.

    #18282556

    Gokje KAT in de zak gekocht, blok met kappotte spanner is kleppe krom, vervormde zuigers of dergelijke en olieverbruik.
    Gewoon aan blijven klooien is ook leerzaam. Maar wel sonde denk ik van je centen.

    #18282557

    Breng het blok naar de helmondse motor revisie, kost je een paar centen of alletwee en laat er een goede van fixen reviseren. Heb je er de komende 10 jaar geen omkijken meer naar.

    #18282558

    Geen klepafdrukken in de zuiger?

    Compressie meten met en zonder olie op de zuigers om de zuigerveren uit te sluiten.

    #18282559

    Compressie met warme moter 13 /14bar zonder olie op zuigers
    Klep afdrukken moet ik nog bekijken

    Wil van de week beginnen met cilinderkop demontage
    Heb nog een gereviseerde liggen

    Heeft iemand nog meer tips waar ik op moet letten

    Gr mark

    #18282560

    ja.. bij het terug in elkaar zetten.. als je een nieuwe ketting en kettingspanner monteerd dolbys kettingspanners aanpassing overnemen zodat je er een lange tijd mee kunt rijden :D :D :D

    #18282561

    Nieuwe kettingseys en spanner zitten er natuurlijk al op

    Maar kan ik dit zelf oplossen
    Met een andere cylinderkop
    Heb ook nog zuigers met nieuwe veren

    Kan ik die zo overzetten??

    Hoop van wel anders gaat die vandaag op marktplaats
    Met veel pijn

    Misschien is er nog wat van te maken

    Hoor het graag van jullie

    #18282562

    Veel gevallen nieuwe zuigers, cilinders honen of eventueel boren en dan honen.
    En vervoglens kleppen vervangen en opnieuw inslijpen of nieuwe goede kop monteren.

    #18282563

    @Haasje17 wrote:

    Veel gevallen nieuwe zuigers, cilinders honen of eventueel boren en dan honen.
    En vervoglens kleppen vervangen en opnieuw inslijpen of nieuwe goede kop monteren.

    Goede nieuwe kop heb
    Morgen ga ik beginnen met de kop demonteren
    Hopelijk is er geen schade aan de zuigers
    Als dat wel het geval is houd het op voor mij

    Ik zat te denken bij schade aan de zuigers
    Kan ik de zuigers van mij andere blok dan niet overzetten
    Zonder te honen

    Ik zal binnekort enkele fotos plaatsen

    Hoor het graag van jullie

    Bvd mark

    #18282564

    En is er nog een speciale volgorde bij losschroeven van de kopbouten

    Bvd

    #18282565

    Montage volgorde in omgekeerde volgorde. Zeker bij de ze aluminium blokken.

    Overigens boren en honen is niet nodig als de zuigers niet vervormt zijn en schade hebben veroorzaakt in de cilinderwand.

    #18282566

    @Haasje17 wrote:

    Montage volgorde in omgekeerde volgorde. Zeker bij de ze aluminium blokken.

    Overigens boren en honen is niet nodig als de zuigers niet vervormt zijn en schade hebben veroorzaakt in de cilinderwand.

    Heb het werkplaatshandboek oook geprint
    Laat morgen meet weten

    Bedankt alvast

    #18282567

    Het eerste wat ik ook dacht dat de (een) zuigers vervormt zijn door versprongen/gebroken distributie. Hierdoor kunnen de zuigerveren/olieschraapveren gaan klemmen.

    #18282568

    @2000 wrote:

    Het eerste wat ik ook dacht dat de (een) zuigers vervormt zijn door versprongen/gebroken distributie. Hierdoor kunnen de zuigerveren/olieschraapveren gaan klemmen.

    Oke ga ik controleren
    Het viel me wel op
    Nadat ik het foefje met remvloeistof heb uitgevoerd (remvloeistof in cilinders)
    Dat er een dag later nog steeds remvloeistof in een cylinder stond

    Betekend dit wat?

    En de compressie is wel redelijk goed 2 cilinders 13 bar en de andere 2 hebben 14 bar

    #18282569

    Goedenmorgen allemaal

    ik heb gisteren me cylinderkop gelicht
    en inderdaad de kleppen zijn in botsing gekomen met de zuigers

    De cylinderwanden zijn niet beschadigd
    ook zie ik dat er olie langs de klepgeleiders loopt

    nu is mij vraag is dit te verhelpen met een andere cylinderkop??
    Of moette de zuigers vervangen worden

    ik heb andere zuigers met nieuwe veren
    Kan ik die zo overzetten indien nodig?

    ik post enkele fotos
    hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen

    wachtend op jullie reacties

    bedankt alvast:)

    #18282570

    Als je non overmaat zuigers en veren hebt dus standaard maat. Zou ik ze altijd wisselen. Als je een goede kop monteerd moet het goed zijn, maar je kunt hier ook nieuwe kleppen in laten zetten.

    #18282571

    Oke bedankt ik gs dadelijk de zuigers meten als die het zelfde zijn ga ik ze er in het weekend in zetten

    Meer tips en info altijd welkom

    #18282572

    goed nieuws de auto rijd prima
    geen rook meer
    alles tot nu toe is perfect

    ook ben ik tot een andere conclusie gekomen
    het andere blok was niet kapot!!!

    stuk karton in de carterpan
    vandaar dat jankt geluid uit de pomp

    (controleerd door een professioneel bedrijf!!!)

    maar goed heb een goed blok tot nu toe
    zonder honen
    zonder nieuwe drijfstangbouten
    zelfde lagers

    toch bedankt allen!!!!!

    #18282573

    @markdankers123 wrote:

    goed nieuws de auto rijd prima
    geen rook meer
    alles tot nu toe is perfect

    ook ben ik tot een andere conclusie gekomen
    het andere blok was niet kapot!!!

    stuk karton in de carterpan
    vandaar dat jankt geluid uit de pomp

    (controleerd door een professioneel bedrijf!!!)

    maar goed heb een goed blok tot nu toe
    zonder honen
    zonder nieuwe drijfstangbouten
    zelfde lagers

    toch bedankt allen!!!!!

    Top, ben benieuwd!

    #18282574

    Doe er eens een paar keer een stoplicht sprintje mee tot in de begrenzer…

    #18282575

    @Haasje, En wat gebeurd er dan? ;)

    @Haasje17 wrote:

    Doe er eens een paar keer een stoplicht sprintje mee tot in de begrenzer…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.