Corsa B met x12xe met hoog benzineverbruik

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B met x12xe met hoog benzineverbruik

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271238

    Ik heb een vraagje over het verbruik van mijn Corsa B met x12xe motor.

    Mijn verbruik was altijd 1 op 15/16 met 165/65/r14 bandjes. Sinds kort heb ik nieuwe banden, en is het verbruik gestegen naar 1 op 12 met 175/65/r14 bandjes. Ik begrijp dat de nieuwere bandjes er voor zorgen dat het verbruik iets hoger ligt, maar zoveel hoger? Of is er toevallig iets anders defect?

    Oja dit viel me vandaag op, de temperatuurmeter van de koelvloeistof komt nu niet hoger dan 90 graden(voorheen stond ie tussen de 90 graden en het eerst volgende streepje).

    De auto functioneert trouwens prima. Ik rij trouwens voornamelijk lange ritten en 80% snelweg kilometers ;)

    #18279349

    Teller geeft ook minder kilometers aan per werkelijk gereden kilomters.
    Omtrek van de band is veranderd.
    165-65-14: hoogte wang is 65% van 165mm

    175-65-14: hoogte wang 65% van 175mm

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18279350

    Het is alsnog zo dat het wel een erg groot verschil is in verbruik.
    Wat is je bandenspanning.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18279351

    De bandenspanning is 2,5 bar rondom, zo rijd ik al jaren ;)

    #18279352

    Als de motor niet op temp komt, komt ie ook niet uit z’n koud-loop programma… Kortom, loopt ie iets rijker, gebruikt ie minder sensoren…

    #18279353

    Hoe heb je je verbruik nu berekend?
    Met een grotere band lijkt het op je teller inderdaad alsof je minder kilometers hebt gemaakt, terwijl in werkelijkheid de afstand gelijk is…
    Misschien de afstand een keer checken met een gps ;)

    #18279354

    @Byjugo wrote:

    Hoe heb je je verbruik nu berekend?
    Met een grotere band lijkt het op je teller inderdaad alsof je minder kilometers hebt gemaakt, terwijl in werkelijkheid de afstand gelijk is…
    Misschien de afstand een keer checken met een gps ;)

    Verschil tussen banden mag niet zo een groter afwijking aan verbruik geven.

    #18279355

    #18279356

    @Aapje wrote:

    Als de motor niet op temp komt, komt ie ook niet uit z’n koud-loop programma… Kortom, loopt ie iets rijker, gebruikt ie minder sensoren…

    Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

    Ik bereken mijn verbruik altijd door de aantal gereden kilometers ( op de dagteller) te delen door de getankte liters.

    #18279357

    Temp. sensor van de ecu kan stuk zijn

    #18279358

    Thermostaat verzorgt de koeling van de motor… 1+1?

    #18279359

    Radiateur + sensor(onder in de radiateur) is vorig jaar vervangen.

    Waar kan ik die Temp. sensor van de ecu vinden? Heb laatst mijn auto uitgelezen, maar die gaf geen foutmeldingen.

    #18279360

    @tamiya wrote:

    Radiateur + sensor(onder in de radiateur) is vorig jaar vervangen.

    Waar kan ik die Temp. sensor van de ecu vinden? Heb laatst mijn auto uitgelezen, maar die gaf geen foutmeldingen.

    bij me c14nz en bij me X16xe corsa`s b zat die in het inlaatspruitstuk (distributiekant)

    #18279361

    Bart, bij de X16XE zit hij op het thermostaathuis.
    Bij de x12xe dacht ik ook

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18279362

    Dus mogelijk dat de temperatuursensor van de thermostaat de (mede) oorzaak is van mijn hoge verbruik? Dus dat de ECU geen juiste informatie krijgt van de koelvloeistof temperatuur en daardoor denkt dat ie nog niet warm is en dus meer benzine inspuit? :hmmz Ik vind het alleen vreemd dat er geen foutmelding is te terug te vinden.

    Nu kwam ik de volgende sensor tegen:

    http://www.fsrs-opelwebshop.nl/sensor-temperatuur-water-zwart-opel-agila-astra-c.html

    Deze sensor is wel geschikt voor de z12xe maar niet voor de x12xe. Dat is toch vreemd, het zijn toch technisch bijna identiek?

    Alvast bedankt.

    #18279363

    @wim-v6 wrote:

    Bart, bij de X16XE zit hij op het thermostaathuis.
    Bij de x12xe dacht ik ook

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Ahh oke.. Is alweer en kleine 5 jaar geleden maar goed .. Foutje…

    #18279364

    Z12xe is denk ik de twinport van een c corsa… Denk ik ook een ander motor generatie…

    #18279365

    Volgens mij is puur de thermostaat gaar…
    gezien je dit zei:

    Oja dit viel me vandaag op, de temperatuurmeter van de koelvloeistof komt nu niet hoger dan 90 graden(voorheen stond ie tussen de 90 graden en het eerst volgende streepje).

    Niet de sensor voor de motor dus, de meter op je dash gebruikt een andere sensor. Dus hoge verbruik + meter die een lage temp aangeeft? Is in mijn ogen een thermostaat die open staat.

    #18279366

    Z12XE is geen twinport (Z12XEP)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18279367

    @wim-v6 wrote:

    Z12XE is geen twinport (Z12XEP)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Ok maar de Z serie motoren zitten niet in een b corsa zover ik weet…

    #18279368

    Ik zie nu dat een thermostaat niet zo prijzig is. Kan iemand mij vertellen hoe je een thermostaat bij een x12xe vervangt?

    #18279369

    Haalt niet uit motoren hebben dezelfde basis.
    Plaats van de sensoren is veelal gelijk.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18279370

    @Aapje wrote:

    Volgens mij is puur de thermostaat gaar…
    gezien je dit zei:

    Oja dit viel me vandaag op, de temperatuurmeter van de koelvloeistof komt nu niet hoger dan 90 graden(voorheen stond ie tussen de 90 graden en het eerst volgende streepje).

    Niet de sensor voor de motor dus, de meter op je dash gebruikt een andere sensor. Dus hoge verbruik + meter die een lage temp aangeeft? Is in mijn ogen een thermostaat die open staat.

    De thermostaat hoort toch op 89°C te openen? Dan is het toch niet raar dat hij deze waarde aangeeft?

    #18279371
    “Byjugo wrote:
    de thermostaat hoort toch op 89°C te openen? Dan is het toch niet raar dat hij deze waarde aangeeft?

    tussen de 85 graden en 90 graden is vaak bedrijfstemperatuur…. bij een corsa b loopt de meter op tot 100 graden dus daarvoor moet de thermo al open gaan

    #18279372

    Opel heeft normaal thermostaten die open gaan bij 92graden en volledig geopend zijn bij 98graden.
    Dat is dan een 92-98graden thermosstaat.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 63)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.