Project C16SE t Groene scheur ijzer leeft verder

Forumindex Forums Modellen Astra Project C16SE t Groene scheur ijzer leeft verder

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 196)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270636

    Goeiemiddag,

    ik wil hier gaan bijhouden
    hoe het Astra F Project gaat verlopen

    ik heb 3 jaar terug een Astra F2 gekocht uit ’97 met 82xxx op de tellert
    waar ik helemaal verslaafd ben geraakt

    momenteel ziet ie er zo uit

    en ja wat is er ondertussen niet aangedaan

    verlaagd
    remmen upgrade (voor ’n achter)
    sportex uitlaat
    Gsi voorstoelen + stoelverwarming
    Boordcomputer
    dikkere Stabilisator
    Alle Delen powerflexx :vertag
    Irmsher achterlichten

    en heb laats de roest bij m’n tankklep weglaten halen en er een nieuw stuk in laten zetten

    Dus een roestvrije astra :thumbup

    maar nu hangt er een vrij vlotte maar voor mij nu te langzame X16SZ in
    dus ben al 2 jaar aan t kijken wat ik er mee ging doen
    heb alle mogelijk heden ondertussen al in gedachten gehad
    maar ik heb sind vorige week er een slopert bij met flink wat onderdelen die ik ook wil hebben.
    astra is een ’94 met een C16SE
    die ik eruit wil halen en reviseren om vervolgens in de mijne te hangen

    zitten ook nog leuke velgen bij waar dan uiteindelijk semi’s op komen

    en een GSI bumper paket :agent

    C16SE wil ik ook opvoeren tot uiteindelijk 140PK als t ff meezit

    en wrm een C16SE ??
    ik moest een zou een 8V blijven rijden
    16v (ecotec)slechte ervaring mee en wil een betrouwbare waarmee ik lang kan doorscheuren
    en ja ik had een keer gereden in een Astra G met Z16SE (90pk) en toen wist ik al van t bestaan van de C16SE af
    en toen was t besluit eigelijk al gemaakt
    maarja niet te vinden uiteraard
    en nu ben ik een jaar verder tot ik 2 weken terug tegen een astra opliep :wors

    Verder gaan alle onderdelen van die slopert de verkoop in
    (zal morgen foto’s uploaden)
    zit er wat bij laat maar weten

    #18274047

    Leuke Astra en mooie plannen !
    Ja blijft een leuk model inderdaad, mooie auto’s En profil, zeker voor deze klasse in die tijd.. (zet er voor de gein een concurrent naast, als de Golf III, Toyota Corola, etc.. de Astra is echt de meest elegante gevormde auto zowel van binnen als buiten.) Echt een Opel van de Jaren 90

    #18274048

    buysell/single_ad.php?ad_id=10454

    Heb momenteel de Donor op t net Gezet

    zoals t er naar uitziet volgende week Vrijdag beginnen met t hart eruit te halen :thumbup
    zoals in de Advert is alles te koop op een paar dingen na

    ben nu voornamelijk bezig om in de garage box een beetje ruimte te creëren
    staat een beetje vol met astra onderdelen van onze vorige astra’s

    Zoals ik mijn astra en motor uiteindelijk ongeveer wil hebben

    plaatjes ff van t internet gejat

    #18274049

    Nice.. mooi hoor !! :thumb Mooie plannen, en goed bezig !

    Die groene 5 deurs.. :wub

    #18274050

    oeioeioei

    5 deurs gsi skirts,

    zeldzaaaam

    wel een mooi plan om hem zo te maken king:

    #18274051

    *Update

    vdg laatste rit gemaakt met de donor bijna alle benzine opgereden

    alleen ben wel tegen wat problemen opgelopen

    C16SE houdt in rond de 2500 en 3000 RPM
    volgas gaat ie haperen
    en stationair doet ie niet wat ie moet doen blijft vaak op de 1500RPM hangen
    of zakt heel raar terug

    ik krijg geen MML :hmmz
    maar nou gaat dat blok toch uitelkaar om te gaan reviseren
    dus gaat ook een groot deel van de sensors maar vervangen (Als ik dan toch bezig ben)

    maargoed morgen gaat t van start

    #18274052

    als ik me niet vergis kan dat in je nokkenas sensor zitten

    #18274053

    Nou
    project C16SE is officieel van start gegaan :thumb

    vandaag of een uur of 11 begonnen met slopen (“uitbouwen”)
    en t enige wat nu te doen staat is 4 bouten (2 motorsteunen van de 2 voorste binten)
    en een motortakel in elkaar zetten


    samen met me maatje lekker aankutten

    alle vloeistoffen uit de motor en bak
    ecu uit de auto gehaald
    kabelboom op de motor gelegd

    het ging vlekkeloos op 1 ding na
    de linker aandrijfas wou niet uit t fusee
    (stond al ff in de wd40)
    proberen m eruit te tikken
    vervolgens werd t meppen
    en daarna gwn ronduit willekeurig beuken met de hamer xD

    vervolgens heeft er zich een mooie paddenstoel gevormt op t uiteinde van de aandrijfas en kon sowieso niet meer door t gat
    slijptol erbij gehaald en de as in 2 delen geslepen

    ben nog wel tegen een paar rare dingen opgelopen die ik niet snapte

    *deze zat op een vacuum leiding en gaat vervolgens je rechter voorbint in staat ook geen GM nummer op


    *De locatie
    en op de brandstof leiding zat ook een apart ding wat er naar mijn idee niet hoort (geen foto)

    en nou komt t geen waar ik t meest van schrok

    linker voorband :hmmz
    heel de binnenkant opgesnoept
    tot op t canvas

    #18274054

    das waarschijnlijk een kwestie van slechte uitlijning geweest..

    verder leuke plannen.

    #18274055

    ken niks zien aan de draagarmen of aan t SUB-Frame
    ken niet anders geweest zijn dan een slechte montage van een stuurkogel of een kromme spoorstang

    niet dat die banden mij iets schelen daar komen Semi’s op :thumb

    #18274056

    Dat op de brandstofleiding en vacuüm os terugslagklep en tankontluchtingsklep.

    #18274057

    Ziet er heel bekend uit allemaal :kewlpics
    :thumb goed bezig

    #18274058

    Vandaag verdergegaan met t uitbouwen van de C16SE
    in 1 1/2 uur tijd was ie er uit hoor :thumb
    moesten eerst de auto nog ff naar achteren douwen en ruimte creëren

    nadat ie eruit was Subframe teruggeplaats en terug op z’n wielen gezet
    en nu is t een off-roader :jerry

    maar morgen eerst ff de garage vloer ff schoonmaken xD
    want er ligt her en der een beetje koelvloeistof :angel
    kan ik zodra ik weer een dag de tijd heb beginnen aan:
    De bumpers demonteren
    interieur eruithalen
    spiegels loskoppelen
    middenconsole (want die van me eigen is flink beschadigt :swear )
    wielen eronder vandaan
    achterlichten
    en dan mag ie van mij weg

    #18274059

    Nou gister de Donor helemaal uit elkaar gerost
    vdg alle zooi ervan in de opslag gestopt :thumb

    (even ter informatie dit is m’n eerste grootschalige project voor de astra
    ook voor mij een hele uitdaging aangezien ik nog nooit een blok heb gereviseerd )

    en nou ff een lijstje maken met spullen die ik wil hebben in de zin van tuning

    daar komt ie (Risse-motorsport.de) :vertag

    Sport camshaft 1.2-1.6 Euronorm incl. cam followers
    Camshaft hydro 280º/10.8/1.4/112º

    http://www.risse-motorsport.de/images/product_images/info_images/32-05-10.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Flywheel, lightened and electronically fine-balanced (met inlevering van de oude)


    elders:
    cilinderkop flowen


    M-tech
    magnetische carter plug
    —-

    optioneel

    versterkte krukas lagers
    versterkte drijfstang lagers
    versterkte drijfstang bouten
    versterkte drukgroep (maar schat op de 140 pk en 160 nm uit te komen dus weet niet wat wel en niet verstandig is)


    en wat ik al heb.

    C16SE lexmaul spagetti spruitstuk (van een Corsa A die ik heb aangepast voor n F alleen moet er nog een flens op naar de kat)

    #18274060

    nou vind ik persoonlijk risse niet de meest goedkope onderdelen leverancier.

    Ook wil ik je niet gelijk erg een negatieve spiraal intrekken maar 140pk halen uit een 8v motor met originele inlaat is wel lastig..
    Je bent wel op het juiste spoor..

    Cilinderkop bewerking laten doen door iemand die er serieus verstand van heeft. Kost je een 700-800 euro maar dan heb je ook wat.
    Verder zou ik er ACL Lagers plaatsen voor de krukas en drijfstangen, met ARP drijfstangbouten.

    Qua koppeling zou ik een helix koppelingssysteem nemen. Ze leveren ook vliegwielen dus misschien alles in 1 keer daar aanschaffen.

    Lexmaul spruitstuk is zeker lekker in deze setup.

    Wat wil je gaan doen met je ECU??
    Deze zal ook aangepakt moeten worden helemaal met een 280 graden nokkenas.
    Dan is de standaard 6800 rpm niet grappig.

    Vergeet niet om direct versterkte klepveren te monteren.
    Ik heb hier eventueel nog een setje liggen. Van catcams, voor een 1.6 8v

    Zonder versterkte klepveren zou ik niet te hoog willen gaan qua kleplift etc..

    Succes

    #18274061

    Leuk project, ga hem volgen! 1e keer dat je een motorswap gaat doen? Mooie verdere plannen ook :kewlpics

    #18274062

    Leuk project lijkt mij!
    Succes ermee ben benieuwd!

    #18274063

    *edit

    Dit is voor mij de eerste keer dat ik zoiets dergelijks doe
    eerste keer motorswap naar een ander type blok

    had toen een x16xel vervangen met een x16xe (olieverbruik)

    maar had al op google zitten zoeken
    en zag voorbeelden van 140pk
    en daarbij stond ook 280 graden nokkenas

    dus vandaar dat ik die in mijn plan had gezet

    Ecu wil ik op maat gechipt hebben op de rollenbank
    dus zodra alles klaar is


    @corsaboy
    : heb jij wat links van die bedrijven, als t goedkoop kan waarom duurdoen

    zo’n set lagerschalen (kruk en drijfstang) *versterkt kost bij risse €95,-
    en vliegwiel met inlevering van de oude €162,-

    Dbilas 280 nokke kosten €350,- ook incl die platen/geleiders naar de klepstelen toe
    bij risse is die €379,- dus zeker t overwegen waard en dbilas heeft ook meer opties in hoeveelheid graden

    *mischien dat ik anders ook een andere hoeveelheid grade moet kiezen als 280 te veel is (rij er namelijk stads verkeer mee *Daily)

    cilinderkop flowen ik hoorde via een maat van me die bezig is met een saxo 16v dat t hem 300 koste
    dus zal daar wel eerst nog een keer navraag naar doen en Evt een offerte aanvragen

    P.S. alle tips zijn welkom, t is immers mijn eerste

    #18274064

    ben t internet ff afgegaan voor t flowen
    iemand bekent met deze ??

    http://www.boyhuijzermotorsports.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    of een ander in de buurt van Regio Rotterdam

    #18274066

    succes met je project
    heb er ook al een aantal gedaan :thumbup

    #18274067

    vliegwiel niet gaan afdraaien.
    Gewoon een stalen halen met startkrans mee gefreesd. Is iets duurder maar het vliegwiel zit wel bij je voeten.
    Als die uit elkaar spat heb je een groter probleem.

    300 euro voor flowen is heeeel erg goedkoop.
    Mijn kop heeft geloof ik 750 euro gekost destijds..

    DBilas nokkenassen zijn wel goed, die had ik ook in de 8v
    slepers zijn niet zo extreem belangrijk.. de klepveren wel..

    Wat voor merk versterkte lagers heeft risse? Of staat dat er niet bij?
    Ik zou een setje halen van ACL, dat zijn versterkte lagers die erg goed zijn.

    #18274068

    Succes met je projectje…ik ga hem zeker volgen. :jerry
    Helaas lukt het mij niet om technisch mee te praten. :afro

    #18274069

    *betreft lagerschalen

    http://www.risse-motorsport.de/product_info.php/info/p2836_Complete-set-of-reinforced-main-and-big-small-end-bearings–OHC.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    *vliegwiel is een optie hoeft niet perse

    maar ik ben er vandaag achtergekomen dat de motor geen Klopsensor heeft (knock knock who isn’t there ?? :jerry )
    maar dus een oktaanstekker heeft

    als ik ik m laat Chiptunnen… moet ik dan gaan denken aan andere waardes van het oktaan gehalte ivm t ontstekings tijdstip :hmmz
    want als dat t geval is (wil niet t helejaar door op 98 rijden) zit ik anders te denken aan een vrij programmeerbare ECU en komt er een klopsensor in (t gat en schroefdraad dat zit er al)

    *als ik een vrijprogrameerbare ecu gaat doen, laat ik waarschijnlijk het flowen voor wat is en koop ik later wel een extra kop erbij om te flowen en ga ik eerst zonder geflowde kop rije moet wel een beetje op me cente letten


    wat heb ik vdg verders gedaan

    had maar even de tijd
    moest om 3 uur werken
    en moeders moest ook nog even naar de huisarts

    de kabelboom van de motor ontkoppeld
    Dynamo eraf gehaald

    de buurman een handje geholpen
    -de buurman heeft een Vauxhall Viva en die kon de deur en raam rubbers goed gebruiken van de donor :thumb
    -z’n zoon heeft een astra F waarvan de kachel radiateur lekt dus weer de donor lichter gemaakt :thumb



    en na t werk om 12uur ’s nacht’s nog ff aan de donor wezen rommelen
    even gouw de achterruiten eruit gehaald en t glazen schuifkantel dak raampje dinges eruit gehaald (niet t mechaniek- daar was t te donker voor xD )

    want strakkies word de donor opgehaald en gaat ie de pers in (niet zonde want die donor is goed rot)

    #18274070

    leuk project
    maar al je 140 pk wil hoeveel NM aan koppel heb je dan?? aangezien dat ook erg helpt bij je acceleratie als dat je doel is om lekker van 0-100 te gaan..
    ben gewoon even nieuwsgierig en wil zeker mee hierover lezen…

    #18274071

    Maar als je toch al met de gedachte speelt voor een stand alone ecu
    waarom niet gelijk overstappen op throttle bodies?

    vliegwiel afdraaien zou ik niet doen, een origineel c16se vliegwiel is al plat
    en dus lichter als b.v. van een x16xe

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 196)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.