radiator ventilator start niet maar werkt wel

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) radiator ventilator start niet maar werkt wel

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270080
    Casilda
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik kom het volgende probleem tegen.

    De ventilator van de radiator motorkoeling start niet meer, maar werkt wel.

    Ik heb een Opel Zafira A(F75) TDI, 2 ltr 101pk van 2002.

    Eerst had ik een lekkende radiator en deze is gerepareerd en ook een nieuwe temperatuursensor geplaatst.
    Ik hoopte dat daarmee dit probleem opgelost was. Echter dat is niet zo.

    Het gele lapje met de steeksleutel met auto blijft branden. maar niet altijd.
    Indien deze brand ben ik ook mijn vermogen kwijt en kom niet boven de 3000 toeren.
    Soms gaat het lapje uit en rijd de auto als een trein.

    Indien ik de stekker loshaal van de nieuwe temperatuursensor gaat de ventilator even later aan.
    Steek ik het weer terug, dan gaat de ven weer uit. En vaak ook dat gele lampje met die steeksleutel.

    Ik woon in de hoofdstad van Madagaskar op 1250 mtr hoogte in een druk bevolkte gebied, waar de boordcomputer een gemiddelde snelheid aangeeft van 15a17 km/uur tussen twee tankbeurten. Soms wordt de motor zo heet dat de afsluitdop op het reservoir eraf springt.
    Temperatuurmeter op het dashboard komt niet boven de 90 graden.

    Wat kan er fout zijn?

    Hopelijk weet iemand raad.

    #18269303
    Dolby
    Deelnemer

    Welkom op het forum,

    Hij zou wel netjes zijn als je je netjes even voorstelde een volgende keer hier op het forum.

    Het geellampje is van de koelmodule, daarom heb je ook minder vermogen wanneer het lampje brand.

    Het beste wat je kunt doen is om de auto te laten uitlezen met een op-com of bij een auto garage om precies de foutcode te zien wat er aan de hand is. Het kunnen namelijk meer dingen zijn

    #18269304
    Opeltje17
    Deelnemer

    Soms wordt de motor zo heet dat de reservoir dop eraf springt?? Dan zou ik ook eens kijken voor een nieuwe dop of compleet reservoir met dop.

    Anders grote kans dat je een lekke koppakking hebt.

    En zoals hierboven aangegeven even uitlezen.

    #18269305
    Casilda
    Deelnemer

    Idd ik ben nieuw op dit forum en bedankt voor het welkomstwoord.

    Voorstellen is geen probleem, maar zoals op de meeste forums kom ik hier niet vinden waar “even voorstellen” of iets dergelijks te vinden was.

    Naar een garage in dit land is onmogelijk of zelfs een goede diagnostiek laten uitvoeren.
    Er is er wel een Opel garage hier, maar toen ik er kwam met deze “moderne” auto, stonden velen er ronden overal te kijken van wat nu voor een nieuw model dit was.

    Ik heb deze auto ook vanuit Nederland ingevoerd, wat achteraf misschien niet verstandig is geweest omdat ik zowat de enige ben met dit model en onderdelen steeds vanuit Nederland moeten komen.
    Toch na een paar jaar, begin ik meerdere Zafira’s te zien rondrijden.

    Reservoir met dop heb ik al vervangen.

    Rest wat nog meer te doen….

    #18269306
    Opeltje17
    Deelnemer

    Toch uitlezen, en heb je nu met je nieuwe dop en reservoir nog steeds dat je dop eraf schiet?

    #18269307
    wim-v6
    Deelnemer

    Kan je die koelvin niet beter laten draaien dan of een losse schakelaar erop zetten??

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18269308
    Casilda
    Deelnemer

    @Opeltje17, ja de dop is twee keer weer eraf gesprongen. Kon hem terug vinden onder het motor compartiment.
    Er adverteren wel mensen die een diagnostiek kunnen uitvoeren, omdat ze dan zo’n lezer gekocht hebben en ik heb dat dan een keer laten doen en toen zei hij de temperatuursensor is stuk.
    Ik zei dat bestaat niet want die is net nieuw. Toen zei hij de bedrading dan. Tja, wat moet ik dan geloven?


    @wim-v6
    Ja goed idee. Zelf kan ik daar wel mee leven, maar het is de auto van mijn vrouw en die accepteert dat zeker niet :) (ven laten blijven draaien is geen optie, motor komt dan niet op temperatuur, heb ik al geprobeerd)

    #18269309
    midnight black
    Deelnemer

    Zijn de problemen er alleen als de airco is ingeschakeld of juist alleen als deze is uitgeschakeld of maakt dit niet uit?

    #18269310
    Opeltje17
    Deelnemer

    Als de dop van je reservoir geblazen wordt, gaat het sowieso niet helemaal goed, zal wel een lekke koppakking zijn.

    #18269311
    Casilda
    Deelnemer

    Ja dat begrijp ik dat er iets niet goed is, daarom deze vraag hier op het forum ;)
    De koppakking heb ik kort geleden vervangen omdat ik, toen de radiator lek was, vermoede dat ook de koppakking stuk was. Dat was echter niet het geval.

    De airco werk niet, al geruime tijd. dat vind ik ook niet erg want heb liever geen airco aan. Wel geprobeerd als er iest veranderd bij in of uitschakelen. Maar geen verschil.

    #18269312
    P. Rutser
    Deelnemer

    Als je de ven schakelaar doorverbind vliegt dan de dop er nog af???

    #18269313
    midnight black
    Deelnemer

    Je schrijft dat je radiateur gerepareerd is, niet vervangen? Ben benieuwd hoe ze hem dan gerepareerd hebben want ik denk aan een verstopte radiateur: druk in systeem wordt daardoor te hoog en fan schakelt niet omdat de hete koelvloeistof niet bij de sensor komt om de fan te schakelen.

    #18269314
    Casilda
    Deelnemer

    @P. Ruster: Nee de dop vliegt er niet af als ik de ven constant laat draaien. Overigens is de dop in de afgelopen half jaar er vier keer afgevlogen. Niet regelmatig dus.

    @midnight black: De radiator bestaat uit een middelgedeelte, van aluminium vermoed ik, en de twee zijkanten van hard plastiek. Aan één zijde was het gaan lekken en die is nu vervangen door eentje van staal.
    Ik heb er water door laten lopen voordien die teruggeplaatst werd door de monteur. Dat zag er goed uit.
    Verder heb ik de sensor los gehaald, de oude terug gezet om niet al het koelvloeistof kwijt te raken en dan vervolgens nieuwe sensor weer aangesloten en in kokend water de stopt. Ook toen werd de ven niet geactiveerd.

    #18269315
    2000
    Deelnemer

    De combinatie van dat de dop er af vliegt bij “maar” 90 graden vind ik vreemd…..lijkt mij toch een redelijke kans op de koppakking. Maar je hebt de thermoschakelaar van de vin vervangen en gecheckt…..hoe zit het met de temperatuur sensor?

    #18269316
    P. Rutser
    Deelnemer

    ik zou er even een schakelaar er op zetten zoals Wim-v6 zegt tot je gevonden hebt wat het is.
    motor kan beter te koud zijn dan te warm .
    welke buiten temperaturen moet aan denken dag en nacht.
    hoeveel tijd verschil tov nl
    auto haalt snelheden van een landbouw tractor dus weinig rijwind dus de ven moet wel werken.
    als het lampje op het dashboard aan gaat zal er een foutcode worden op geslagen.
    welke sensor is er vervangen op de radiator of op de motor?(zit er wel een op de radiator??)

    #18269317
    Casilda
    Deelnemer

    @2000 persoonlijk geloof ik niet dat de temperatuur 90graden is, hoewel de meter dat aangeeft. De thermoschakelaar van de ven heb ik niet vervangen, wel de temperatuursensor.
    Koppakking is vorige maand vervangen. Het was niet nodig geweest achteraf gezien. Maar omdat ik ook hieraan dacht heb ik het gedaan.


    @P
    .Ruster. Wij hebben twee uur tijdsverschil. Overdag zijn momenteel de temperaturen buiten rond de 25-27 graden. Nacht rond de 20. We rijden ’s avonds niet i.v.m. de politieke onrust die er nu heerst.
    Idd gemiddelde snelheid is hier laag, we zitten ook op 1250mtr hoogte in een bergachtig gebied en soms zeer slechte wegen. Als ik b.v. naar het vliegveld rij wat 25km is, kan ik daar wel twee uur over doen, soms zelfs langer.

    De sensor op de motor heb ik vervangen. Ik wist niet dat er ook op de radiator een sensor zat. Dacht meer dat dit een thermostaat was.
    Enkele onderdelen zijn nu hier te krijgen die vanuit China geïmporteerd worden.
    Zelf neem ik onderdelen mee als ik in Nederland ben of vraag iemand het mee te nemen. Zo ook deze nieuwe sensor is uit Nederland.

    #18269318
    P. Rutser
    Deelnemer

    ik kan uit je verhaal nog niet uithalen of er nu een thermo schakelaar op de radiator zit ja of nee.
    als hij er op zit kan je hem testen door hem in een pannetje met water te verwarmen en meten met een ohmmeter of hij schakelt.

    heb je laptop zo ja dan zou ik een op-com uit china laten komen(kosten geen ruk) kijk even op ebay.

    #18269319
    Casilda
    Deelnemer

    P.Ruster, bedankt. ik zal dat er direct achteraan gaan. Is er een programma te downloaden om op-com aangesloten op een laptop te kunnen uitlezen?

    Ik ga dan dit weekend de thermoschakelaar testen. Die zit er volgens mij wel op.

    #18269320
    Casilda
    Deelnemer

    Ondertussen de software gevonden, ik moet dus de kabels hebben begrijp ik nu :)

    #18269321
    P. Rutser
    Deelnemer

    inderdaad je moet de kabel en kastje hebben is china kloon.
    geen originele software er op zetten want dan is het kastje naar de klote.
    je krijgt er waarschijnlijk een cd er bij.
    anders hier op het forum vragen bv opeltje17.
    hier hebben ze hem zelfs in nl,maar engels zal waarschijnlijk ook geen probleem zijn?

    #18269322
    Casilda
    Deelnemer

    Bedankt, ik heb al sites gevonden via eBay. Veel vanuit Engeland ook aangeboden. Goedkoopste was een tientje. Er komt binnenkort een vriend van me deze kant op dus kan het meenemen. Ondertussen de thermoschakelaar aan de radiator testen….
    Ik laat het resultaat wel weten.

    #18269323
    Casilda
    Deelnemer

    Ik kom er even niet uit. Kan iemand mij een link geven met het verschil van de thermoschakelaar en temperatuursensor.
    Deze laatste heb ik op het motorblok bij de thermostaat vervangen. Deze sensor schakelt toch?
    Onder 0p de radiator is ook iets. ???

    #18269324
    P. Rutser
    Deelnemer

    plaatje gaat mij niet lukken maar kijk even op havam of winparts.

    #18269325
    midnight black
    Deelnemer

    De sensor bij de thermostaat is ten behoeve van de temperatuurmeter, de sensor ten behoeve van de fan zit op de radiateur.
    Deze voelt namelijk of de radiateur genoeg afkoelt: als er voldoende rijwind is hoeft dan de fan ook niet in te komen, daarom kan de sensor tbv de fan ook niet bij de thermostaat zitten.

    #18269326
    Casilda
    Deelnemer

    Dank je midnight black, dit is mij nu heel duidelijk :thumbup

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.