Dolgedraaide schroef losmaken?

Forumindex Forums Modellen Astra Dolgedraaide schroef losmaken?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269992

    Hi all,

    Ik wilde vandaag mijn bobine loshalen, maar nadat ik 2 bouten los had gedraaid kwam ik bij de 3e bout tot de conclusie dat het kopje dol is. Het is een torx-bout, maar de enige torx-bit die erin past draait rond in de kop. Platkopschroevendraaier werkte ook niet, kruiskop en inbus ook zonder resultaat. Alles dat past draait rond in de kop.

    Nu het grote probleem: de bout zit IN de bobine, in een gat even groot als de bout, ongeveer 1,5cm diep. Ik kan er dus geen sleuf in slijpen. Wie heeft de gouden tip om dat kreng los te krijgen?

    Alvast bedankt!

    #18268549

    Kop van de bout eraf boren

    En als je dan de bobine eraf heb zal er nog wel een stukje tapeind uitsteken en die kan je dan met een (grip)tang losdraaien

    #18268550

    Jup, enige oplossing, zo heb ik het vorig jaar moeten doen met het imbus boutje van de turbodruksensor.. Kopje er maar afgeboord, sensor eraf, en dan met de griptang stukje voor stukje losmaken. Hels tyfuskarwei, heeft me anderhalf uur gekost..

    #18268551

    Misschien een 12 kant erin vast slaan en dan proberen los te draaien? ;)

    #18268552

    Wat ook ooit wil werken is met een klein boortje gaatjes in de kop te boren zodat je een sleufje krijgt. Maar de kop eraf boren gaat meestal makkelijker: het boortje hoeft maar net zo groot te zijn als de diameter van de draad, dus voor M6 een 6 mm boortje. Als de boor goed scherp is en je gebruikt wat snij olie dan is ie er zo af. Dan de steel van de bout even inspuiten met kruipolie en even in laten trekken alvorens deze er met een geschikte tang uit te draaien. Succes.

    #18268553

    er bestaan ook schroeven verweidersetjes voor als je de kop dol heb gedraaid, ik gebruik ze zelf ook wel eens, het werkt niet altijd en, ze zijn niet echt geschikt voor bouten maar, zolang de schroef niet onwijs vast zit krijg je die er vaak wel uit daarmee.

    zo zien die er uit:

    #18268554

    Idd zo’n grabit setje is erg handig.

    http://www.bol.com/nl/p/grabit/9200000011466076/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Had het in de kist zitten, geen idee hoe ik er aan kom maar ben er blij mee :)

    #18268555

    @Dennis Uyl wrote:

    Misschien een 12 kant erin vast slaan en dan proberen los te draaien? ;)

    Oja eerst dit ff proberen goed erin slaan en dan een goeie tik tegen de ratel geven wil die dan nog niet los zit ie echt achterlijk vast en moet je toch boren

    #18268556

    Goede dopmaat erop zetten, en dan een paar flinke klappen met de hamer erop.
    Dan sla je de vorm van je dop weer in de bout, en dan draai je hem zo los.

    Werkt alleen als je een knappe doppenset hebt… de ‘low-budget’ dopper zal het effect andersom zijn, en sla je je dop plat. king:

    #18268557

    Let wel, veel boutjes bij opel zijn van keihard staal… Beste optie blijft kopje eraf en dan met een griptang losdraaien..

    #18268558

    Grab-it setje ligt ook bij de Action…

    #18268559

    Ja en dan draai je zo’n Grab-it ding van de Action erin, deze zijn van hard=bros staal breekt af en dan? Dan kun je proberen te gaan uitboren met een gehard stalen stuk gereedschap op de plaats waar je wilt boren….
    Gewoon gelijk uitboren!

    #18268560

    Precies, gewoon eraf boren,en niks bouten van gehard staal, want die kan je niet boren,alleen slijpen, dus, kop eraf, inspuiten en griptang erop, wil ie nog niet, even heet stoken als het kan..

    #18268561

    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het binnenkort proberen, als het een beetje minder waait want met deze wind vrees ik dat het niet verstandig is om mijn hoofd onder de motorkap te steken.

    Ik heb geen 12kant dus ik denk dat het uitboren gaat worden. Dan de volgende vraag: hoe kom ik aan een geschikte vervanger voor de gesloopte bout? Want om er nou een willekeurige bout van dezelfde maat in te jassen is misschien ook niet handig? aangezien de bout ong. 2/3 schroefdraad is en het bovenste 1/3 deel glad.

    EDIT: de reden dat ik de bobine los wil maken is omdat ik het idee heb dat de O-ring die aan de andere kant van de bobine zit niet goed meer is. Waardoor er dus olie lekt vanuit het kleppendeksel. Het probleem is dat ik niet kan vinden waar ik de O-ring kan krijgen. partno: 1972943

    Nummertje 8 op onderstaande tekening:

    [url] http://www.partsbase.org/opel/astra-g-zafira-a-1998-2009-16-1-51-1-ignition-coil-fittings-x16szr-l73-engine/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    [/url]

    Iemand enig idee waar je deze kan krijgen?

    #18268562

    ik heb toen het boutje origineel bij de dealer gehaald voor een euro…

    #18268563

    Bij een goede ijzerwaren winkel zijn die boutjes wel te vinden.

    Die action setjes om in de kop te boren zijn van pisbakken staal daar heb je niks aan, ik zou hem ook uitboren, gaat vaak het snelste.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.