Forumindex › Forums › Modellen › Astra › waterpomp astra 1.6 16V ecotec 1996 loskrijgen
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
-
AuteurBerichten
-
23 november 2014 om 17:09 #17269206
Ben bezig de distributie van een astra station met een 1.6 16V te vervangen (16XEL geloof ik)
Demontage ging allemaal voorspoedig, en als laatste moest de (nu lekkende) waterpomp er uit…. Maar dit kreng zit echt muurvast!
Heb de 3 imbusjes los gemaakt, paar keer een tik met een hamer op gegeven, maar zit geen mm beweging in.
Nog een dikke bahko op de zeskant van de pomp gezet, dit resulteerde uiteindelijk door een pulley die door al het geweld er af schoof.
Dit is de boosdoener:

De pomp is van alu en blok van staal, ben bang dat de boel goed vast gerot zit. Als ik naar de nieuwe kijk zie ik eigenlijk niks bijzonders qua montage methode, behalve 2 kleine gaatjes in de pomp waar je de steltool in kan zetten.
Iemand nog tips?
23 november 2014 om 17:22 #18262013Paar goeie klappen geven net een hamer en een beitel.
Moet ie wel los komen.
23 november 2014 om 17:25 #18262014@Opeltje17 wrote:
Paar goeie klappen geven net een hamer en een beitel.
Moet ie wel los komen.
Ben al flink los gegaan op dat ding met een stalen pijp en een moker (hij is zoals te zien op de foto niet helemaal ongehavend).
Maar bedoel je met een beitel op de pomp zelf of op het punt waar die het blok in gaat?
23 november 2014 om 17:52 #18262015die waterpomp kan inderdaad goed vast zitten, ik ben daar wel eens 2 uur mee bezig geweest om die eruit te krijgen.
ik had em toen ingespoten met wd40 en, ik sloeg met een ijzeren pijp en, een hamer op 1 van die 3 koelribben om te proberen die pomp wat naar links of recht te schuiven, daar kan je best hard op slaan maar uiteindelijk scheuren die ribben wel, de plek waar de poulie op zat zou ik niet te hard op slaan .
23 november 2014 om 17:54 #18262016Ik ram altijd vanaf de bovenzijde met mn verlengstaaf van mn doppenset op de vertanding met de hamer. Zo ver mogelijk van t blok af ivm de krachten die er dan op komen. Aangezien jij de vertanding niet meer hebt zou ik net iets na t asje slaan.
Succes nog even :hmmz
Greetz Emiel
24 november 2014 om 17:50 #18262017Ding ligt in 3 stukken, maar hij is er uit :) Was helemaal vast gerot, aan de binnenkant zag je ook een lading aluminium oxide. We kunnen weer verder met opbouwen :)
Kan wel een korte toelichting bij, Astra heeft 5 jaar buiten stilgestaan dikke laag mos er op. Maar na afblazen met hogedrukreiniger kwam er een nagenoeg roestvrije astra onderweg. Olie gechecked, bezine in de tank gedaan, nieuwe accu er op. Het was 3 omwentelingen en hij sloeg aan. Rustig ommetje gemaakt in het dorp, en blokje draaide prima.
Dus dit ding is van de pers gered :)
24 november 2014 om 18:30 #18262018:D hoe heb je in 3 stukken gekregen, door het rammen of, heb je em open geboord/geslepen ?
24 november 2014 om 18:40 #18262019@b07 wrote:
:D hoe heb je in 3 stukken gekregen, door het rammen of, heb je em open geboord/geslepen ?
Was allemaal vrij destructief :D
Constant met de moker en een stalen pijp lopen rammen. Toen brak het huis rondom de as, doorgeramd, toen viel de hele as en lagering er uit. Verder gestampt op die platte kantjes van het huis, deze braken een voor een af. Kortom, ik had geen vlees meer om op te tikken. Flex gepakt, deze rustig zijn werk laten doen in het zachte alu, en er taartpuntjes in gesneden. Vanaf dat moment nog een kwartier met de beitel gemept, en EINDELIJK gaf hij zich gewonnen. Wat een pokke werk was dat zeg :jerry
24 november 2014 om 22:38 #18262020@peter777 wrote:
@b07 wrote:
:D hoe heb je in 3 stukken gekregen, door het rammen of, heb je em open geboord/geslepen ?
Was allemaal vrij destructief :D
Constant met de moker en een stalen pijp lopen rammen. Toen brak het huis rondom de as, doorgeramd, toen viel de hele as en lagering er uit. Verder gestampt op die platte kantjes van het huis, deze braken een voor een af. Kortom, ik had geen vlees meer om op te tikken. Flex gepakt, deze rustig zijn werk laten doen in het zachte alu, en er taartpuntjes in gesneden. Vanaf dat moment nog een kwartier met de beitel gemept, en EINDELIJK gaf hij zich gewonnen. Wat een pokke werk was dat zeg :jerry
maar het gaf wel een fijn gevoel ;)
25 november 2014 om 16:28 #18262021Hmm, nieuwe pomp zit er in zoals de oude er uit kwam. Volgens de instructies moet ik tegen te klok in de riem monteren, te beginnen bij de krukas. Dit gaat allemaal goed, maar bij de spanrol kom ik in de knel te zitten, krijg de riem er met geen mogelijkheid omheen.
Is het de bedoeling om die waterpomp eerst op een andere stand te zetten, riem er omheen en dan terug te draaien oid?
25 november 2014 om 17:16 #18262022de spanrol moet je geborgd erop zetten en, daarna de pin er pas uitrekken, dat borgen moet je zelf doen door de spanrol te spannen zodat de gaatjes voor elkaar zitten en, met een dunne imbus door de gaatje schuiven om em geborgd te houden.
tenminste ik ging er vanuit dat jij ook zoon spanrol had?


als de riem er dan nog niet omheen gaat moet je de waterpomp wat verschuiven, daar span en ontspan je de riem ook mee.
25 november 2014 om 18:30 #18262023Helaas heb ik dit exemplaar:

Ziet er wat anders uit.
25 november 2014 om 19:16 #18262024waterpomp op 1 manier erin en die hoef je niet meer te draaien.
en die spanrol kan ook maar op 1 manier he , dat 90 graden hoekje valt precies in een gaatje van het blok en dan ff met een inbusje de spanrol helemaal ontspannen
als ik het allemaal goed herinner
25 november 2014 om 19:31 #18262025Ik leg hem het laatste over het tandwiel van de uitlaat nokkenas
En spannen doe je tegen de klok in
25 november 2014 om 22:03 #18262026Kreeg het zelf ook niet voor elkaar bij een X16XEL, Heb de waterpomp toen een stuk terug gedraaid(ontspannen) toen de riem erom gelegd en de pomp in de juiste positie gedraaid(gespannen) en daarna met de spanrol gespannen.
Rijdt alweer 1.5 jaar zo rond.
26 november 2014 om 10:42 #18262027@Opeltje17 wrote:
Kreeg het zelf ook niet voor elkaar bij een X16XEL, Heb de waterpomp toen een stuk terug gedraaid(ontspannen) toen de riem erom gelegd en de pomp in de juiste positie gedraaid(gespannen) en daarna met de spanrol gespannen.
Rijdt alweer 1.5 jaar zo rond.
Kijk aan. Domme vraag, maar de pomp ontspannen is dus linksom? Als ik hem de ver linksom draai dan komt hij tegen dat wijzertje van de spanrol aan.
26 november 2014 om 18:42 #18262028Met wat gehannes zit hij er eindelijk omheen :) Pomp stond achteraf niet op de juiste stand.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.