Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G X18Xe1 valt uit, motorlampje brandt dan niet meer.
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
-
AuteurBerichten
-
10 november 2014 om 20:47 #17269012
Hallo,
Al enige tijd lid van dit forum, maar helaas m`n inloggegevens zoek geraakt. Vandaar als nieuw forumlid :
Een vraag voor de technici onder ons: sinds vandaag valt de motor van onze Astra 1.8 16v onder het rijden zomaar uit en wil enige tijd niet meer aanslaan. Het valt op dat het motormanagementlampje dan niet meer brandt bij inschakelen van het kontakt en volgens mij blijft de radiatorkoelvin draaien terwijl de motor niet echt warm is. Na een tiental minuten wachten brandt het lampje weer en doet alles het weer. Weet iemand of er ergens een motormanagement-relais aanwezig is ? Ik vind slecht twee relais onder de motokap en wat niet relevante relais in de zekeringkast… Wegenwacht is erbij geweest; geen foutcodes.Alvast hartelijk dank voor eventuele reakties !
Groet,
Marco
10 november 2014 om 20:55 #182603031 Woord : ECU
Fan gaat draaien als een soort failsafe als deze geen info van de ECU krijgt, motor lampje blijft uit wanneer de ECU niet opstart.
Hetgeen wat je opmerkt dat wanneer hij afkoelt (10 minuten uitstaat) weer werkt duid hier ook op en meestal heb onthoud hij geen foutcodes als hij dit gedrag gaat vertonen (spanning valt intern weg)Je zou nog kunnen kijken of de massa goed zit of een extra massa maken.
Verder kijken wat de ECU doet als je de ECU van het blok afhoud met een constructie zodat deze niet opwarmt samen met de motor.Edit :
Nu ik nog over nadenk, er zal een foutcode zijn als je ECU niet reageert : Immobiliser geeft dan een foutmelding over dat de ECU niet reageert.10 november 2014 om 21:04 #18260304Ah, dankjewel voor je snelle reaktie ! Maar waar vind ik de ECU ? Ik dacht dat deze linksvoor onder de voorruit of rechtsvoor bij de passagiers voetenruimte zat. We hebben een Astra G uit 2000. Ik werkte ooit lang geleden in een Opel garage en toen was er een vergelijkbare storing in een Motronic-versie, waarbij het pomprelais tevens de ECU van stroom voorzag. Is dat bij deze ECU niet meet het geval ?
Groet,
Marco
10 november 2014 om 21:11 #18260305Op het inlaat spruitstuk.
10 november 2014 om 21:36 #18260306Motronic (zeker de wat oudere), waar de stekkers aan de zijkant zitten inplaats van boven op, zijn inderdaad fijne ECU’s
Redelijk makkelijk te repareren (gewoon een print inplaats van hybride meuk)Wat jou motor heeft is een Siemens Simtec 70, dingen gaan wel eens stuk (al is deze maand wel uitzonderlijk hoog lijkt het, je bent de 3de met een probleem)
Deze ECU heeft niet persee een relais nodig om te kunnen opstarten, gebruikt alleen pin 32/33 voor constant 12v en pin 48 voor geschakelde 12v
samen met massa is dat het enige wat nodig is om de basis te laten werken (en uitlezen)10 november 2014 om 22:34 #18260307Okay, dankjewel. Ik ga morgen de ECU even opzoeken en zien of ik er wat mee kan. Waarschijnlijk moet ik deze dus vervangen; als ik een tweedehands ECU weet te vinden, kan ik deze dan plaatsen en rijden, of moet deze bij de dealer worden geprogrammeerd op mijn wagen ?
10 november 2014 om 22:46 #18260308Geen probleem :thumb
Een 2de hands ecu kan maar om deze via een dealer te laten programmeren moet deze wel afgemeld zijn van de originele auto.
Meestal kost het herprogrammeren ook aardig wat geld plus dat niet altijd de zelfde software versie op een ecu staat (ook al komt hij van de zelfde motor af)Wat ik meestal doe is een ecu zoeken voor een x18xe1 of x20xev en deze herprogrammeren met de juiste software en meld ik alles op elkaar aan
Sommige mensen sturen het naar mij op (oude en nieuwe ecu + immobilisor)
Na herprogrammeren stuur ik het weer terug
Of ze komen langs of kom naar ze toe.ik heb alle middelen om ze te resetten en om te proggen ;)
10 november 2014 om 22:53 #18260309Okay, het wordt me langzaam duidelijk. Ik kom er nog even op terug…..
Groet !
11 november 2014 om 23:33 #18260310Hey!
Ff laten weten: ik heb hier een volledige ecu met immo en transponder liggen voor een x18xe1.
Bij interesse, stuur maar pm :thumb .
18 november 2014 om 19:09 #18260311Voor de volledigheid :uiteindelijk bleek het inderdaad aan de ECU te liggen. Ik heb deze gedemonteerd en laten repareren en de storing is verholpen….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.