Versnellingsbak vast.

Forumindex Forums Modellen Ascona Versnellingsbak vast.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268034

    Ik rijdt met een smalle Ascona 400 replica met een 2.2L en een 265 bak.
    Toen ik over een hobbelige klinkerweg reed hoorde ik een geluid van onder mijn auto.
    Toen ik wilde schakelen bleek mijn bak vast in de tweede versnelling te staan.

    Heeft iemand ervaring met zoiets ?
    En is iemand in het bezit van een werkplaats manual voor een 265 bak.

    Alvast bedankt, Robert

    #18252348

    Hoorde je het ‘geluid’ toen je de koppeling in trapte? Wat namelijk nog wel eens voor wil komen is dat er een stuk blik dat een diafragmaveer van de koppelingsplaat op z’n plek houdt afbreekt. Dan kan de diafragmaveer (1 van de 4) er bijvoorbeeld richting vliegwielzijde uit en gaat de koppelingsplaat iets aanlopen bij ingetrapte koppeling. Hierdoor láat de bak zich dan ook niet meer schakelen en lijkt deze vast te zitten.
    Kun je hem met de motor uit en door de auto wat heen en weer te bewegen ook niet meer uit de versnelling krijgen (dat zou in omschreven geval dan wel moeten lukken).

    Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zo’n bak zelf vast gaat zitten (maar goed wie weet)

    #18252349

    Bak is er inmiddels onder uit.
    Het euvel zat hem niet in de koppeling en ook het schakelmechanisme tussen de pook en de bak zat niet vast.
    We gaan de bak uit elkaar halen om te zien wat er mis is gegaan.

    #18252350

    Dan zal je er toch niet aan ontkomen om de bak open te maken, bij deze handleiding:

    http://www.magyaropelmantaclub.hu/images/uploaded/File/Szakirodalom/Kapitel-K2-Getrag265.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18252351

    Nog bedankt voor de handleiding :thumb
    Deze is veel gedetailleerder dan de BMW handleiding die ik op internet gevonden had.

    De bak is inmiddels uit elkaar.
    De voorzijde zag er als nieuw uit.
    Bij het openen van de achterzijde kwamen we ijzervijlsel en koperkleurig meteriaal tegen.
    Het achterlager was versleten en waarschijnlijk ook een synchromes.
    Daarna besloten om het geheel naar een gespecialiseerd bedrijf te brengen.
    Daar ligt de bak al een week te wachten op onderdelen …. :cry

    #18252352

    De versnellingsbak inmiddels al weer een tijdje terug.
    De schakelvork in de bak was krom.
    De versnellingspook ging wel uit de tweede versnelling maar inwendig bleef de bak in de tweede versnelling staan.
    Hierdoor bleven de andere versnellingen geblokkeerd.
    Tevens is het achterlager vervangen. De rest was gelukkig nog in goede staat.
    Het vinden van de juiste afdicht(vries)doppen bleek nog het moeilijkste karwei.

    Na montage van de bak kwam na enkele dagen de achterste oliekeerring uit de bak gelopen :swear
    Bij controle bleek er te veel ruimte tussen de bak en de buitenrand van de oliekeerring te zitten.
    Vervolgens al twee keringen voor een 265-bak besteld en beide keerringen hebben hetzelfde euvel.
    Bij Biesheuvel stelde men de vraag of de passing in de bak niet afgedraaid kon zijn :hmmz
    Men is 100% zeker dat de geleverde oliekeerring voor de 265-bak is.

    Dat heb ik weer……………..

    Heb nu een adres gevonden waar ze oliekeerringen op maat maken.
    Nu maar (weer) afwachten.

    Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt :wtf

    #18252353

    Bij edelschmiede in duitsland hebben ze redelijk veel voor oude opels, dus ook voor getrag 265.
    Linkje;
    http://www.edelschmiede.com/shop/getrag-265-getriebe” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Misschien ben je hier iets mee?

    #18252354

    Het kan zijn dat je tussenas te lang is, in de rallysport had men daar vroeger ook wel eens last van, bij hobbelig weggedrag blokkeerde de bak. Het zou jammer zijn als dat weer gebeurd.

    #18252355

    Nog even een update :

    De versnellingsbak is inmiddels gemaakt.
    Tijdens de proefrit kwam de werkelijke oorzaak te voorschijn.
    Na enkele kilometers gereden te hebben met de gereviseerde bak kwam er steeds meer geluid vanonder de auto.
    Probeerde nog terug te keren naar de garage maar toen liep de achteras vast :swear
    Nu blijkt dat het gejutter van de achteras de schakelvork en het achter lager van de bak stuk hebben gemaakt.

    Achteras is inmiddels gereviseerd bij “achterasrevisie.nl”.
    De lagers lagen er compleet uit. Gelukkig was het sper nog oke.

    Ik denk dat ik eens een topic moet starten met wat er allemaal aan mijn auto is vervangen………………… :puke

    #18252356

    gatverdamme kerel

    dat brengt je plezier in de wagen wel naar beneden…

    hoop voor je dat het nu wel allemaal weer ok is
    maar betekend dit dan ook dat wat manta 24v ook al zei
    dat je tussen as net te lang is???

    wel n erg mooie ascona
    neem aan die van je avater ;)

    de stickers “opel ascona” op de motorkap
    heb ik destijds nog geleverd ;)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.