z20let, foutcode p0130

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) z20let, foutcode p0130

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267839

    Hallo !

    Heb te maken met foutcode p0130,
    oftewel lamba sensor b1.

    Deze al vervangen, door origineel nieuw exemplaar.
    ook lmm is reeds als vernieuwd,
    ook de gasklep schoongemaakt,

    heb al flink lopen googelen etc etc, maar wordt niet veel wijzer.
    kom ook nog tegen dat de ECU defect kan zijn :hmmz

    zijn er nog meer “simpelere” manieren om dingen uit te sluiten?
    ben niet echt een elektrisch aangelegd wat betreft meten :thumbdown :sleeping

    bvd

    #18250805

    B1 is dat de voorste of achterste lambda?

    #18250806

    voorste

    #18250807

    Er hoeft niet perse iets defect te zijn.
    Kan ook de “tune” zijn , als de lambda even iets buiten het meet bereik meet
    kan deze foutmelding ook tevoorschijn komen.
    Ik kwam hier achter na diverse Opeldealer bezoeken die maar niets konden vinden.
    Je kunt de “tune” door een specialist laten checken of een reset tooltje (40 e dacht ik)
    en dan kun je de foutcode/storingsvermelding zelf verwijderen.

    #18250808

    De tune ?

    Is de wagen getuned ?

    #18250809

    Lambda meet wel gewoon, tijdje geleden zei de garage ook al dat i dan net even buiten zijn meet bereik valt.

    Soms gaat de storings pit al branden naar 25 km maar soms ook wel na 250km

    #18250810

    Normaal is het altijd de controle sonde die juist de problemen geeft bij tuning…..

    #18250811

    Maar hoe of bij wie kan je dit oplossen?? Kwestie van afstellen? :hmmz

    #18250812

    Ken je iemand in de buurt met een opc of turbo, als je nou de sonde even uitwisselt met een van een ander, die geen storing gaf… dan weet je wat. Als die sonde OOK storing geeft, ja dan zal je toch terug moeten naar de chipper (is de wagen uberthaupt gechipped, dat lees ik nl. nergens ! )

    #18250813

    Sonde al uitgesloten,
    Is gechipped,
    Binnenkort maar even afspraakje maken

    #18250814

    Ik kwam erachter na diverse bezoeken bij de Opeldealer alwaar ik hem alleen maar liet resetten.
    Na een paar keer steeds voor hetzelfde euvel (lamba zeg-maar) was ik het zat om iedere keer
    40 e af te tikken en een afspraak te moeten maken en heb een super simpel en eenvoudig elektrisch
    tooltje gekocht voor zo’n 40 e waarmee je niet echt schade mee kunt maken in de elektronica maar
    belangrijker je kunt er mee uitlezen en resetten.
    Ook uitlezen van historie , airbags en meen ook ABS zelfs.
    Ik weet helaas de naam er niet meer van en heb het ook niet meer in bezit maar was oranjeachtig met
    zwart van kleur en je kreeg er netjes een boekje met alle foutcodes van diverse auto’s bij.

    #18250815

    Opcom

    #18250816

    ja heb net ook zo’n handig apparaatje binnengekregen,

    kreeg vorige week ook last van de nokkenas sensor, :puke
    deze van het weekend vervangen voor een nieuw exemplaar,
    rijdt weer als vanouds,
    ook de lambda is er voorals nog, nog steeds niet weer ingekomen,
    weet niet of dit effect op elkaar kan hebben?

    #18250817

    Fijn dat weer ok is.
    Met het uitlees app. kun je in idgv. zonder de opeldealer uitlezen en resetten.
    Of de noksensor en lambda effect hebben op elkaar is moeilijk te zeggen ,
    sommige codes worden voor verschillende storingen gebruikt wat ook lastig is
    om precies het probleem te vinden.
    Maar de lambda kan ik mij nog goed herinneren en deze kun je nu zelf tackelen.
    ik zou alleen als je ooit nog bij je tuner langsgaat voor wat dan ook dit wel even
    vermelden wellicht kunnen ze het meetbereik aanpassen zonder je “tune” nadelig
    te beïnvloeden.

    #18250818

    @Erwin_Astra wrote:

    Sonde al uitgesloten,
    Is gechipped,
    Binnenkort maar even afspraakje maken

    Heb ook zo een probleem.
    Wel z20leh turbo en klasen phase 1 sinds 4 maanden. en meer!

    lees een mijn verhaal misschien komt je dit bekend voor:

    Hallo allemaal,

    Ik kan geen gas meer geven op de snelweg met mijn z20let astra coupe turbo.

    Ik heb een z20leh turbo, klaasen fase 1 software, rvs voorkat vervanger en 200 cell race katalysator.
    wossner gesmede zuigers, motor heb ik al eerder laten reviceren. gaat nu toch echt in de papieren lopen. duur allemaal.

    Ik heb al vervangen:

    Beide lambda sensoren door origineel bosch sensoren
    turbo is net nieuw software ook 3 maanden

    zit ook net nieuwe apk op.
    daarbij is de gasklep door de garage schoongemaakt want die was heel vies.
    al eerder is de ecu gereset door dezelfde garage… maar daarna reed de auto perfect.

    Heb zelf nog een nieuwe bosch luchtmassameter gekocht en geinstalleerd met nieuw luchtfilter.

    nadat ik deze lmm geinstalleerd is is het gasklephuis schoongemaakt.

    Nadat ik 1 week niet met de auto heb gereden kreeg ik dit vervelende probleem.
    Het lijkt erop dat de motor niet direct op het gaspedaal reageert.

    Het gekke is als ik start dan gaat alles gewoon goed. en kan ik gewoon gasgeven tot 7000 toeren+
    dat komt door de klasen software. de rev limiter is verhoogd. Dus die klaasen software zit er nog op.

    Ik snap er niets van. Dus das gasgeven wil niet.

    Zou het een injector kunnen zijn of bougie, of de ontsteking?
    Verder alleen maar fouten op de uitlaatgassen.
    Dus de lambda sondes.

    De foutcode die de motor geeft is p0130 p0136
    dat is al heel lang het geval.
    De code was er uit maar komt steeds weer terug.
    Ik heb het idee dat dit door de nieuwe uitlaat met katvervanger komt.

    De motorafstelling is niet goed.

    Misschien is de LMM een nep LMM waar Bosch op staat. Maar dat lijkt me sterk.

    het is bijzonder frustrerend.

    Het lijkt alsof de motor detoneerd.

    Heb wel BP euro 98 er in zoals het hoort.

    De olie is bijgevuld bij de garage. Maar die is mooi op peil.
    Ik weet niet wat ze erin gegooid hebben.

    Zelf had ik er 10W60 in.

    Als zij er wat anders bij hebben gegooid zou dat dit probleem op kunnen leveren.
    zodat er bijvoorbeeld olie via de klepsteelrubbers weglekt en de boel vervuild?

    lijkt me wat sterk maar het kan

    Wie heeft een suggestie?

    Ik denk zelf het gasklephuis, want daar zijn ze mee bezig geweest.

    Ik heb nog een gasklephuis liggen. misschien proberen.

    Het gekke is dat ik best 200km/h kan rijden maar dan moet de turbo niet bijkomen want dan gaat de motor weer detoneren. Dat had ik eerder met de LET turbo ook. toen had ik euro 95 getankt. dat was mijn fout. daardoor moest de motor gereviceerd worden.

    Nu heb ik weer hetzelfde probleem.

    Of ligt het aan de bekabeling van de luchtmassameter. Dit was bij de calibra turbo het bekende probleem.

    ????????

    #18250819

    Lastig probleem wat je hier verteld , kan zijn dat je “tune” toch niet helemaal ok is.
    Ik bedoel het meet bereik van je lambda(‘s) maar kan ook een slangetje stuk of verstopt zijn.
    Ook die detonatie is link echter gelukkig heb je gesmede zuigers die kunnen wel wat hebben.
    Alleen is de compressie hiermee ook verhoogt of juist verlaagt?
    Ik zou er toch mee langs een tuner (Klasen) gaan deze heb toch vanwege je modificaties de
    beste kijk en ervaring hiermee.

    #18250820

    Klinkt inderdaad als een software probleem, terug naar Klasen ! Ik had hetzelfde met p1106, was puur de software, terug naar Klasen gegaan en nu rijdt de wagen perfect.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.