Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Opel Vectra B X20XEV Motormanagement lampje brand weer
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 5 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
1 juni 2014 om 21:25 #17266192
Beste leden, daar ben ik weer.
Zoals ik al in een eerdere topic heb vermeld brand bij mij nog wel eens het Motor management lampje, (MIL?) de laatste keer was vorig jaar en was ik bang dat er alweer een sensor was overleden, dat gebeurt nog al eens bij mijn auto. De auto rijd dan weer in Noodloop en dat is echt kl***. Zeker als ik dan met de caravan weg wil zoals binnenkort. Na een paar keer starten verdwijnt het wel weer maar het komt al regelmatiger voor en uiteindelijk krijg ik hem niet meer uit door opnieuw te starten. Sta ik ook nog met een lege accu! Dit is mijn ervaring uit het verleden.Ik ben toen bij de Opel dealer geweest en ze hebben hem toen gereset en ik moet bekennen dat heeft bijna een jaar gewerkt maar nu net voor de vakantie is het weer terug. Tevens loopt mijn auto nog steeds onregelmatig stationair en soms bij het nemen van een bocht of stoppen voor een stoplicht slaat de motor af, dit is al jaren zo en nooit opgelost door de dealer, wel is er es een keer de stappenmotor gereinigd, dit heeft enigszins geholpen de motor liep soms 3000 toeren stationair, nu varieert het van ca 800 tot 1300 toeren met name als de motor warm is, best vervelend. Als de toeren schommelt slaat hij uiteindelijk af.
Ik heb er wel eens over nagedacht om volgens jullie How-To het gashuis(klep) en stappenmotor te reinigen echter ziet mijn motorblok er anders uit als op de foto’s, wellicht kan iemand mij daar wat meer over vertellen.
Is het moeilijk om zelf een nokkenas sensor te vervangen? ik heb wel op het forum rondgekeken en ook daar weer een andere type motor! grr..
Nu dan even de vraag waar ik mee zit, ik zou graag dat lampje zelf willen resetten zoals ze dat bij Opel doen (heb me wel eens 70 euro gekost) om te kijken of het weer even beter gaat, echter wat ik niet begrijp is wat is dat resetten van de nokkenas sensor eigenlijk, is dat eenvoudig de foutcode wissen met opcom oid of reset men wat anders. Ik zou graag zelf een apparaatje willen kopen wat dat dan kan doen, kan ook gelijk mijn airbag lampje uit wat na het verplaatsen van mijn stoel weer aangaat, OP COM lijkt me goed maar een beetje gevaarlijk / ingewikkeld kan dat ook met OBD scantools en wat is dan een goede!
Weer een heel verhaal, sorry daarvoor!
In ieder geval alvast heel erg bedankt weer,Groet Marcel.
1 juni 2014 om 21:34 #18236744nokkenas senor is makkelijk te vervangen,bij mijne ook gedaan alleen makkelijk met lang torxdopje,codes kun je wissen met opcom,beter ff kijken wat hij aangeeft
1 juni 2014 om 21:53 #18236745@opelvectra wrote:
nokkenas senor is makkelijk te vervangen,bij mijne ook gedaan alleen makkelijk met lang torxdopje,codes kun je wissen met opcom,beter ff kijken wat hij aangeeft
OpelVectra bedankt voor je snelle reactie, wat betreft de nokkenas sensor in een van de topics staat dat je ook een motorsteun moet losmaken klopt dat.. Wat betreft de code wissen is dat dan de zogenaamde reset? Ik heb div ODB scantools gezien lukt dat ook daarmee, ik heb namelijk geen behoefte om allerlei zaken af te stellen en te her-programmeren het weten wat er mis is en evt dan het restetten van bv dat Motor Management lampje en het AIRbag lampje is voor mij voldoende. Ik hoor graag van je dank je.
1 juni 2014 om 23:19 #18236746hooguit kantelsteun maar die ken los,voor de rest is het niet moeilijk,hij zit tussen je nokkenaswielen in,codes lees ik uit en wis ik met opcom,gemakkelijk
je wist hem,als er dan wat is brand hij wel weer,ook kun je uitlezen wat er is,zet wel een goede nokkenassensor erin geen immitatie1 juni 2014 om 23:29 #18236747Eerst uitlezen. Kijk op het forum wie in de buurt een opcom (uitleesapparaat) heeft, of vraag erna in het speciale topic.
Nokkenassensor is makkelijk te doen zonder motor steun. Alleen het klepje van de bougies losmaken.
Maar… Eerst uitlezen. De wagen zit vol met sensoren dus je weet nooit welke problemen geeft.
Greetz Emiel
2 juni 2014 om 14:44 #18236748@TWA wrote:
Eerst uitlezen. Kijk op het forum wie in de buurt een opcom (uitleesapparaat) heeft, of vraag erna in het speciale topic.
Nokkenassensor is makkelijk te doen zonder motor steun. Alleen het klepje van de bougies losmaken.
Maar… Eerst uitlezen. De wagen zit vol met sensoren dus je weet nooit welke problemen geeft.
Greetz Emiel
Het evt vervangen van de nokkenassensor zal ik eens gaan bekijken zo te horen moet het te doen zijn, uiteraard moet ik dat eerst zeker weten en zal ik dus de foutcode moeten uitlezen. Kom ik nog even terug op mijn vraag kan ik dit uitlezen / wissen code ook met een OBD scanner doen bijvoorbeeld met deze van SmeetsSolutions http://www.diagnoseapparatuur.nl/motormanagement-auto-uitlezen/28/scantool-icarsoft-i810″ onclick=”window.open(this.href);return false; En heeft iemand ervaring met deze leverancier.
2 juni 2014 om 16:26 #18236749Veel te duur en te “professioneel”. China clone setje via MP voor een paar tientjes doet het ook goed. Kan je t meeste mee doen inclusief foutcodes wissen.
Greetz Emiel
2 juni 2014 om 19:54 #18236750@TWA wrote:
Veel te duur en te “professioneel”. China clone setje via MP voor een paar tientjes doet het ook goed. Kan je t meeste mee doen inclusief foutcodes wissen.
Greetz Emiel
Oke Emiel weet jij dan hoe ik aan zo’n setje kan komen, en ik vind 79 euro wel te doen hoor, die scanner is toch ook universeel. Heb jij toevallig ervaring met die website? Ik heb wel begrepen dat je met een universele scanner niet je ABS lampje kunt uitschakelen (toch?), dan heb je een merk specifieke nodig dat is jammer want dit lampje stoort best wel, na een (Opel) reset komt deze telkens weer terug als ik mijn bijrijdersstoel verschuif, irri..
Groet Marcel.3 juni 2014 om 08:52 #18236751Meeste hebben zo een uitlees apparaat http://link.marktplaats.nl/m815048455″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik heb hem ook via die adverteerder, en werkt prima!3 juni 2014 om 09:48 #18236752Op-Com is meest veelzijdig opel gespecificeerde apparaatje.
Kan je ook het een en ander mee programmeren (sleutels, afstandsbediening, tellrrunits) en aan en uitzetten (bij can-bus auto’s).
Voor opel hobbyïst bijna een must have.
ABS lampje kan je zowiezo niet uitschakelen als er een storing mee is.
Met de opcom kan je alle computers van je opel uitlezen resetten en sommige dingen programmeren.
Veel universele testers komen vaak niet verder dan motordiagnose en airbag
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.3 juni 2014 om 12:32 #18236753Beste Wim, Ik begrijp dat dus toch de OPCOM de meest voor de hand liggende keuze is, echter ben ik bang na het lezen van een aantal OPCOM topics dat er best wel eens wat fout gaat, ik las dat bijvoorbeeld als de spanning van de laptop uitvalt of je per ongeluk iets reset wat je beter niet had kunnen doen! Niet dat ik een computeranalfabeet ben, integendeel maar toch. Daar bij lijkt het me ook handig om de gegevens uit te lezen als je onderweg bent, handig als je dan een handscanner hebt.
Zoals je wel merkt weet ik het niet en kan ik geen keuze maken, iets zegt mij dat de OPCOM wel een betere keuze is om een goede diagnose te kunnen stellen, ik zit allen een beetje met dat laptop verhaal!
Wat betreft de AIRbag blijkbaar zit er een contact onder mijn stoel niet helemaal lekker, is door de Opel Dealer al een gerepareerd, nu wordt deze meestal tijdens een service beurt gereset, vandaar!
Bedankt en groet,
Marcel.3 juni 2014 om 12:32 #18236754@Corsa_B_66 wrote:
Meeste hebben zo een uitlees apparaat http://link.marktplaats.nl/m815048455″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik heb hem ook via die adverteerder, en werkt prima!Bedankt voor de tip.
Groet Marcel.3 juni 2014 om 13:42 #18236755Op het deel van het forum kun je het beste even kijken wiel er bij jouw in de buurt een opcom heeft. De meeste forum leden hebben ervaring genoeg om veilig codes te wissen.
Is jouw EGR al afgeblind? Bij die van mij ging het mm lampje ook aan het met de opcom kwam ik er achter dat het de egr was, blindplaatje orgineel opel er op laten zetten en het lampje is uit en blijft uit3 juni 2014 om 14:04 #18236756Ik heb nog nooit problemen gehad.
Degene die de laptop uitgevallen heb zou hem opnieuwmoeten resetten meer niet.
Ik ben ook niet zo’n computernerd hoor.
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.3 juni 2014 om 14:23 #18236757Beste Remutr,
Sorry voor mijn beperkte kennis maar wat is een EGR (ik heb nog niet op het forum gezocht?) en wat is dan afgeblind?
De reden dat ik zelf wil kunnen resetten en uiteraard uitlezen is dat ik in de tijd dat ik mijn auto nu heb, ca 10 jaar al meer dan 5 a 6 keer de nokkenas- krukas sensor heb laten vervangen door de Opel Dealer, de laatste keer was de nokkenassensor nog geen jaar oud en amper 10.000 km. Opel heeft toen de sensor gereset en de storing bleef bijna een jaar weg? Ik twijfel nu of de sensoren de vorige keren ook defect waren of niet.Het vervelende is natuurlijk dat de auto niet voldoende power heeft om mijn caravan te trekken en dat kan ik nu niet gebruiken.
Meestal begint het met soms een mm lampje en na een herstart is er niks meer aan de hand echter moet ik dit al vaker doen soms wel 5 keer oid. Dit heeft wel eens geresulteerd in een lege accu, ik rijd alleen nog maar korte stukjes.Daarbij loopt mijn (warme) motor zeer onregelmatig en loopt het toerental op ca. 1500 rpm en slaat soms in een bocht of voor het stoplicht af, mijn vrouw durft er niet meer mee te rijden want stuurbekrachtiging en remmen vallen uit en staat ze midden op de weg stil. Met de OP-COM oid wil ik zelf een kijken wat voor storingen er optreden, vandaar ook dat ik in eerste instantie naar een scanner heb gekeken die ik makkelijk onderweg kan meenemen.
Groet Marcel.
3 juni 2014 om 14:25 #18236758@wim-v6 wrote:
Ik heb nog nooit problemen gehad.
Degene die de laptop uitgevallen heb zou hem opnieuwmoeten resetten meer niet.
Ik ben ook niet zo’n computernerd hoor.
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.Beste Wim,
Ik heb ook wel berichten gelezen waarbij de auto niet meer wilde starten en de dealer het moest oplossen.Groet,
Marcel.3 juni 2014 om 14:33 #18236759Hoi Marcel,
Ik heb mijn info uit dit topic: viewtopic.php?f=6&t=110146
Omdat ik het zelf niet aan durft om er aan te sleutelen heb ik het “blindplaatje” bij de Opel dealer gekocht en de dorpsgarage heeft het ingebouwd, je egr blijft wel bewegen maar het gat is niet meer open. Ze hebben de storing gewist en het mm lampje blijft uit. stationair loopt hij weer 800 toeren zonder te schommelen. Of hij sneller is geworden zoals sommige zeggen dat voel ik niet.
3 juni 2014 om 15:30 #18236760Ja dat is vooral het geval met programmeren bij de Can-Bus auto’s
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.3 juni 2014 om 18:49 #18236761@remutr wrote:
Hoi Marcel,
Ik heb mijn info uit dit topic: viewtopic.php?f=6&t=110146
Omdat ik het zelf niet aan durft om er aan te sleutelen heb ik het “blindplaatje” bij de Opel dealer gekocht en de dorpsgarage heeft het ingebouwd, je egr blijft wel bewegen maar het gat is niet meer open. Ze hebben de storing gewist en het mm lampje blijft uit. stationair loopt hij weer 800 toeren zonder te schommelen. Of hij sneller is geworden zoals sommige zeggen dat voel ik niet.
Hai remutr,
Wat koste dat eigenlijk?
Groet,
Marcel.4 juni 2014 om 06:53 #18236762Bij mij OD was ik € 17,50 kwijt voor het plaatje, dat kan goedkoper Utrecht heeft een dure opel dealer.
Montage van het plaatje plus foutcode verwijderen werd voor € 60,00 ( en een pak stroopwafels) gedaan.
5 juni 2014 om 13:11 #18236763@remutr wrote:
Bij mij OD was ik € 17,50 kwijt voor het plaatje, dat kan goedkoper Utrecht heeft een dure opel dealer.
Montage van het plaatje plus foutcode verwijderen werd voor € 60,00 ( en een pak stroopwafels) gedaan.
Wellicht ook een optie voor mij, wellicht werkt het ook op mijn onrustige toerental. Wat ik me wel afvraag nadat ik op het forum heb gekeken is of het mm lampje niet weer aangaat, of is er iets bij jou ge-herprogrammeerd zodat er geen storing van komt?
Groet,
Marcel.5 juni 2014 om 13:14 #18236764@wim-v6 wrote:
Ja dat is vooral het geval met programmeren bij de Can-Bus auto’s
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.Okay dank je. Weet jij toevallig ook wat voor combinatie van OPCOM en software moet kopen, of wordt zo’n setje van Marktplaats compleet geleverd, ik begrijp dat een verkeerde combi de hardware defect kan maken.
5 juni 2014 om 15:39 #18236765@VectraMarcel wrote:
@remutr wrote:
Bij mij OD was ik € 17,50 kwijt voor het plaatje, dat kan goedkoper Utrecht heeft een dure opel dealer.
Montage van het plaatje plus foutcode verwijderen werd voor € 60,00 ( en een pak stroopwafels) gedaan.
Wellicht ook een optie voor mij, wellicht werkt het ook op mijn onrustige toerental. Wat ik me wel afvraag nadat ik op het forum heb gekeken is of het mm lampje niet weer aangaat, of is er iets bij jou ge-herprogrammeerd zodat er geen storing van komt?
Groet,
Marcel.Hoi Marcel, het plaatje is alleen dicht, dus het schuifje blijft gewoon werken, je hoeft de egr niet uit te programmeren. Wat ze bij mij wel gedaan hebben is de foutcode verwijderd en het MM lampje blijft uit.
Deze advertentie op MP: 815048455 is een opcom zoals ze gebruikt worden door forum leden.
Maar je moet natuurlijk wel eerst weten of je MM lampje brand doordat de egr een storing geeft.
5 juni 2014 om 19:31 #18236766Hoi Remutr,
Ik had de MP advertentie ook al door een ander forumlid gekregen, klinkt goed. Zag ook dat er onder aan de advertentie stond incl. Ned software, even overheen gelezen! En inderdaad ik moet eerst even bekijken waarom het MM lampje brand. Maar ik begreep dat het sluiten van die EGR misschien zou kunnen helpen mijn motor weer wat rustiger te laten lopen, zoals ik het begrijp biedt het alleen maar voordelen om dit te (laten) doen, vandaar.
Groet,
Marcel.6 juni 2014 om 06:39 #18236767Hoi Marcel dat klopt het motortje loopt beter dan met een open egr.
Als je handig genoeg bent is alles zelf te doen, ook de egr vervangen en bijvoorbeeld het gasklephuis te reinigen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.