aanschaf occasion – vraag ivm verbruik

Forumindex Forums Modellen Astra aanschaf occasion – vraag ivm verbruik

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266023

    Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een jonge occasion (2011-2012). De Astra spreekt mij qua interieur en exterieur helemaal aan, eigenlijk de enige auto die mij 100% aanspreekt.
    Maar na veel rondkijken op internet kom ik veel klachten tegen over het verbruik, bijna allemaal rond 1:11. Mijn huidige auto (ibiza-2002) zit op 1:12, zou wel wat progressie willen maken (1:13-16). Dus hoopte ik hier wat wijzer te worden.

    Ik rij dagelijks 90km heen en weer, veel autoweg. Vrij vlotte rijstijl, schakelen op 3500-4000 toeren en gemiddelde snelheid van 120-140.

    Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het verbruik van de Astra 1.4 Turbo?
    Is het verbruik veel te verbeteren met chiptune of raden jullie dit af?
    Of zeggen jullie van, beter kijken voor een andere auto of bv een ouder model (insignia bv, budget +-15.000)?

    Oja, waarom zijn er eigenlijk 2 versies (120+140pk)?

    In ieder geval al heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp.

    Mvg.

    #18235391

    Weet niet wat jij zuining vindt, maar mijn Astra 1.4T deed afgelopen weekend heen en weer naar Amsterdam 1:17.
    Met gewoon een vlotte rij stijl.

    #18235392

    Voor wat betreft het chiptunen, dat is zeker aan te raden. Hij wordt zeker zuiniger, mits je natuurlijk je rechtervoet beheerst. Bovendien rijdt de auto veel lekkerder.. Zie ook de forumsponsor, unlimited tuning.. ben ik zelf ook geweest..

    #18235393

    Dat stelt me al een heel stuk geruster.
    Chiptuning dus ook sowieo in mijn budget opnemen dus.

    Meer ervaringen met de Astra J 1.4 Turbo zijn altjd welkom :angel

    Interessant forum om in de gaten te houden :thumb

    #18235394

    Welkom! De progressie qua verbruik zal voor een groot gedeelte aan je rechtervoet liggen, de downsize motoren staan er om bekend (in het algemeen, dus niet specifiek Opel) dat ze zuiniger kunnen zijn als de atmosferische motoren met meer inhoud en vergelijkbaar vermogen, maar dat ze als er mee wordt doorgereden zeker niet zuiniger zijn.
    Welke motor ligt in je Ibiza want ik vind 1 op 12 voor een auto uit de B-klasse waar behoorlijke afstanden mee worden gereden bepaald niet zuinig.

    #18235395

    Mijn ibiza is een 1.4 – 75pk uit 2002, momenteel zo’n 245.000km op de teller. Aangeschaft op 150.000km, maar het verbruik is altijd rond 1:12 geweest.

    #18235396

    Ah, dat is ook echt een stokoud 8 klepper blok van VW…(maar wel betrouwbaar en eenvoudig)

    #18235397

    met de astra H 1.4 stationwagon (2006) haal ik gemiddeld 1:14 over een jaar bekeken, de turbo versie zou iets zuiniger moeten zijn, maar zoals al geschreven je rechter voet doet een hoop.

    Chiptunen zou ik wel aanraden, maar als je je rechter voet niet in bedwang kan houden reken dan maar op iets extra verbruik, het voordeel is wel dat hij soepeler loopt, en meer trekkracht krijgt.

    #18235398

    rij nu al jaren een astra j 1.4 turbo 140 pk en als ik 1 op 12 /13 haal mag ik blij zijn.
    Persoonlijk vind ik deze auto niet echt zuinig en dan rij ik rustig en gebruik de cruise control ook nog regelmatig
    (rij per dag ongeveer 50 km en zowel snelweg als binnen bebouwde kom)
    de vorige station een Astra H 1.6 was zuiniger dan de J

    #18235399

    1:12 a 1:13 is niet zuining, dat deed mijn Astra H 1.8 16v ook.
    Mijn 1.4T is veel zuiniger zoals gemeld, ik heb de 120Pk versie.

    Maar ik heb weleens wat gelezen over Astra’s met een hoog verbruik dat je daarvan de motor(?) zou moeten reseten,
    ze bedoelen denk ik de computer.

    #18235400

    En heeft het bouwjaar daar iets mee te maken (nieuwere onderdelen e.d.).
    Ik zou een occasion kopen uit 2012, ook met 120PK.

    #18235401

    die van mij uit 2011 140 pk maar verwacht geen super zuinige auto want dat is ie echt niet.
    hij is ook zwaar dus dat telt ook mee.

    #18235402

    @mri88,

    volgens mij zijn er in 2012 en 2013 geen motoren vervangen.

    #18235403

    @mri88 wrote:

    Ik rij dagelijks 90km heen en weer, veel autoweg. Vrij vlotte rijstijl, schakelen op 3500-4000 toeren en gemiddelde snelheid van 120-140.

    En hoe zit het met een diesel, als jij per maand alleen al een dikke 2000km woon werk verkeer doet plus nog je prive ritjes dan kan je makkelijke een diesel rijden. Ja wegenbelasting is duurder, maar de rest is goedkoper en je haalt het er echt wel uit zou ik zeggen.

    #18235404

    Ik denk dat ik net niet genoeg kilometers maak voor een diesel, ik gok dat ik op +- 30.000km per jaar zit. Plus ik tank altijd in België, prijs is daar ong. 1,45-1,50.

    #18235405

    Sorry van mijn late reactie, maar ik denk dat het bij 30000 km zeker scheelt als je diesel rijdt. Ook al tank je in België, daar is de diesel ook goedkoper. Mocht je het willen dan maak ik graag een excel bestandje voor je, maar mijn snelle berekening geeft toch wel als resultaat dat het voordeliger is om te dieselen.

    #18235406

    Moest je dat willen doen, zou dat wel Interessant zijn. Ik heb het al eens proberen uitrekenen op omslagpunt.nl, maar vind het lastig uit te rekenen ivm fabrieksverbruik en praktijkverbruik.

    #18235407

    Na het weekend zal ik je een berekening sturen. Pm mij even je email.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.