Tik/ratel in kleppendeksel F18D4 H20 A18XER (Opgelost)

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Tik/ratel in kleppendeksel F18D4 H20 A18XER (Opgelost)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265986

    Hallo,

    Krijg een Chevrolet Cruze van 2009 met een F18D4 H20 A18XER) motor met 77dkm en heeft een tikkend/ratelend geluid uit kleppendeksel/distributiehuis maar ook hoorbaar met schroevendraaier op distributie motorsteun. Geluid is ontstaan na melding van een te laag oliepeil maar auto rijd verder nog goed. Is dit een bekend probleem bij deze motoren of … kan ik op onderzoek uit.

    Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het demonteren van onderdelen bij deze motor? Kleppendeksel en nokkenassen moeten er mogelijk uit en distributie moet waarschijnlijk los.

    Alvast bedankt voor de info en meedenken.

    Greetz C00kie

    #18235057

    Mogelijke probleem gevonden in variabele nokkenas tandwielen en drukkleppen. Wordt vervolgt

    #18235058

    Ratel, 99% zeker de nokkenas verstellers bij deze motor idd.

    #18235059

    Probleem is reeds opgelost. Inlaat nokkenastandwiel en sensor was kapot.

    ZOEK DE VERSCHILLEN: :puke

    Meteen de resultaten te zien van slecht onderhoud en de motor nooit warm rijden. (kleine stukjes en nooit boven 100 komen)

    Ook maar meteen een complete motorflush en bougies gedaan en motor loopt weer heerlijk.

    Greetz C00kie

    #18235060

    Heb je de Filtertjes eraf gehaald van de kleptijdstellers????
    Zo nee heb je kans dat het probleem terug komt.

    zo vervuild heb ik een Z18XER nog nooit gezien trouwens.
    heb ze toch gezien met dik 2ton achter de kiezen..

    willem

    #18235061

    Ik zelf ook nog niet… komt echt door bezuiniging op verkeerde olie en heel veel korte stukjes. Maximale afstanden van 10 km met snelheden van max 100km. Filters zijn eraf gehaald echter waren de oude filters ook niet vervuild.

    Nog wel een storing terug gehad.. een scheur in het achterste tandwiel.. deze kon gelukkig via Opel gewoon los verkocht worden ipv een complete nokkenas via Chevrolet.

    Heb nu alleen soms een hik rond de 2000-3000rpm waar het lijkt alsof de brandstofpomp ff uitgeschakeld. Je ziet ook meteen de verbruiksmeter helemaal van slag gaan terwijl je een constante snelheid rijd. (lees 100km/u verbruiksmeter springt van 5,0-8,8 L/100km).

    Krijg verder geen enkele foutmelding en waardes die ik uitlezen vallen allemaal binnen de voorgeschreven toleranties. Wel ik dit met de ECC aan veel heftiger voelbaar/aanwezig. Jij misschien een idee wat dat kan zijn Wim?

    Greetz C00kie

    #18235062

    Zou het niet durven zeggen..

    Wel bijde tandwielen vervangen???

    en bijde Actuators..

    Willem

    #18235063

    Hoi Willem.. Ja heb alles vervangen inclusief tandwielen actuators keerringen riem spanner etc.. nokkenas sensoren en nog voor zekerheid timing laten controleren bij VOD.

    #18235064

    Is dat een opel (gm) blok? ik wist niet eens dat opel aan variabele kleptiming deed :shock:

    #18235065

    Jup de Z18XER is een Opel GM blok.

    Deze ligt overigens net als de Z16XEP A16XER Z22YH in diverse Fiat’s en Alfa-romeo’s.

    Willem

    #18235066

    Even een vraag. Die nokkenas vertellers kan je die zo los halen.
    Of moet je daar de nokkenassen voor vast zetten??

    #18235067

    Daar is speciaal gereedschap voor nodig om de distributie/nokkenassen te blokkeren.

    #18235068

    De Actuators kan je er zo uithalen, en terugplaatsen

    Afstellen van de tandwielen en stellers is speciaal gereedschap voor nodig.

    #18235069

    Oké.
    Over 2 weken krijgt de Vectra een grote beurt.
    Dan haal ik die filtertjes er af. Als ze er nog op zitten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.