[HOW-TO] – Y22DTR – EGR cheater plaatsen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264952

    De EGR Cheater
    Men neme een vectra Y22DTR

    Vervolgens kopen wij via ebay.co.uk een EGR Cheater van Tafmet

    Halen wat gereedschap en materialen uit de kast en een schema erbij

    En gaan aan de slag
    De blauwe en de rode draad verlengen we met ongeveer 70cm door er twee draden aan te solderen

    Vervolgens nemen we alles mee naar buiten om de boel te instaleren


    Stekker van de EGR en de LMM loshalen hier moet in geknipt worden en in geval van de EGR word hij gewoon verwijderd

    LMM

    EGR
    Vervolgens soldeer je aan de draden van de EGR en de LMM de CHEATER en bevestig deze ergens waar hij niet te warm wordt (is plastic :afro )


    Vervolgens alles weer netjes in de bescherming en klaar :thumb

    #18226331

    Allereerst wil ik gwriemersma bedanken voor de duidelijke uitleg waardoor ik ook de stap heb durven nemen en een setje heb besteld.

    Nog even een aanvulling als gwriemersma het niet erg vindt ;)

    Ik heb de complete set besteld met de afdekdop e.d.
    Ik heb “huishoudsnoer” gebruikt voor de verlenging naar de LMM maar elk twee-aderig snoer werkt of twee 1-aderige kabels kan ook.
    Daarnaast heb ik ook nog een complete contra-stekker voor de EGR besteld:

    Dit is een Bosch 1928403453 Connector.

    Dit alles zodat ik (bijna) niet in de kabelboom van de auto hoef te knippen/solderen.
    En altijd nog terug kan naar de originele EGR-klep.

    Let’s go :D

    Alles op een rij:

    Eerst de rubberhoes op de juiste manier om de kabels schuiven:

    Daarna de “seals” om de kabels plaatsen(let op de richting):

    Daarna de kabel aan de pin solderen:

    Vervolgens de seal in de klem bevestigen:

    Doe dit voor de vier aansluitingen van de EGR-klep (zwart,wit,groen,bruin)

    Daarna de pinnen in de juiste volgorde in de stekkerbehuizing steken, deze klemmen automatisch vast als je ze iets aantrekt met een punttangetje. Let op de volgorde, de pinnetjes uit de behuizing halen is een heel gepruts dus dit kun je beter voorkomen door het direct goed te doen:
    1: Zwart
    2: Wit
    3: Groen
    4: Bruin

    Vervolgens steek je ook het twee-aderige snoer door de rubberhoes.

    En soldeert deze vast aan de blauwe en de rode draad (onthoudt welke kleuren je hebt gebruikt), Daarna een stukje krimpkous erom of isolatietape:

    Vervolgens doe je de rubberhoes om de stekker:

    Daarna dien je de andere kant van de twee-aderige kabel te voorzien van stekkertjes, ik heb voor deze gekozen maar je kunt ook gewone steek-stekkertjes gebruiken. Of de kabel rechtstreeks in de kabelboom van de LMM solderen.

    Daarna knip je in de kabelboom van de LMM:

    En maak je hier ook stekkers aan: Let op mannetje/vrouwtje ik heb het zo gedaan dat ik de stekkers ook weer in elkaar kan steken en de kabelboom dus weer origineel heb.

    Daarna aansluiten en hoesje terugplaatsen:

    Niks gebeurd :angel

    Daarna leuk plekje zoeken, zoals gwriemersma zegt ergens waar hij niet heet kan worden :thumb

    Daarna heb ik een tijdje gereden en getest alvorens ik ook daadwerkelijk de EGR-klep heb verwijderd:

    Tot zover mijn aanvulling op de toch al duidelijke uitleg van gwriemersma. :D

    P.S. Voor degenen die nog zo’n stekkertje zoeken ik heb nog 1 setje overgehouden (verzendkosten waren duurder dan de stekker) pb me maar even. :thumbup

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.