Project C20XE

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Project C20XE

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263644

    Hallo,

    Ik ben bezig met een 20XE te reviseren, ik dacht ik upload de foto’s even dan kunnen jullie meegenieten!
    Wat er nog aan moet gebeuren:
    Lagerschalen
    Honen
    Overmaat zuigers
    Mischien andere drijfstangen
    Cilinderkop reviseren KS700
    Waterpomp etc etc
    Cat cams nokkenas
    Opnieuw spuiten etc etc..

    Gister een begin gemaakt!








    Reactie’s welkom

    #18210747

    Mooi, dit ga ik volgen!

    Zou zeggen, donder er gelijk een ouder type lichtere krukas in, scheelt dan al weer bijna 2 kilo heh!

    #18210748

    Ik denk als die de black slush van ze nokkenaslagerkappen afkrapt, het ook al een kilo scheelt.
    :(

    #18210749

    Zo zag mijn c20xe er ook uit.
    welke niet :jerry v

    #18210750

    Mijne, ook een xe kan mooi schoon zijn, alleen de meesten flikkeren er goedkope 15w in en trappen veel te vroeg veel te hard met zon motor. En ook dan faan ze best lang mee, maar aan het eind van de streep is het toch een duidelijk verschil…

    #18210751

    Morgen onderblok, cilinderkop ophalen !
    Opgeboord en gehoont, gevlakt, nieuwe zuigers, cilinderkop gereviseert.
    Alle onderdelen binnen gekregen,De cilinderkop gereviseerd
    zuigers
    zuigerveren
    drijfstanglagerset
    hoofdlagerset
    keerring
    krukaskeerring
    Oliepomp
    waterpomp
    Distrubutie riem+ alle rollen
    olie filter
    Koppaking en bouten
    alle overige pakkingen
    Bougie’s

    Foto´s volgen nog

    #18210752

    Goed bezig hoor! :thumb Ben benieuwd welke spulletjes je allemaal hebt qua merken en soorten!

    #18210753

    Wat er nog moet gebeuren is vliegwiel afdraaien Ze rekenden 30 voor afdraaien en 100 voor balanceren dat vind ik nogal wat!
    En natuurlijk alles monteren, Foto’s volgen spoedig! :thumb

    #18210754

    Dat is inderdaad niet niks!! Zie lichte vliegwielen wel eens op ebay voor stukke minder, maar een afgedraaide originele is altijd nog beter dan een billet vliegwiel. Het ene staal is het andere niet heh, en originele zijn wel van erg goed staal. Wel oppassen als je de motor flink gaat opvoeren, want een afgedraaid vliegwiel is wel beperkt belastbaar!

    #18210755
    #18210756
    #18210757

    @robert_corsa wrote:

    Zo zag mijn c20xe er ook uit.
    welke niet :jerry v

    De betere motoren van mensen die WEL onderhoud uit voeren. Die slush is gewoon kwestie van achterstallig onderhoud, wat niet gelijk wil zeggen dat die motor gaar is hoor, maar het verklaart wel hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan, :vertag !

    #18210758

    Ik heb alles binnen en opgehaalt, zaterdag schiet ik de foto´s
    Even ter duidelijkheid dit is een blok wat uit me crossauto komt, vandaar dat die erg zwart is 90C en volgas gaan.
    Trouwens black sludge hoeft geen teken van slecht onderhoud te zijn, we hebben tig moters vervangen die dealer onderhouden waren, als je met koude moter een gierend geluid hoort ben je te laat, je olie filter gaat op bypass lopen en je oliedruk weg :hmmz
    Als je van je black sludge af wilt komen moet je even reinigen met thinner enige oplossing!

    #18210759

    Bij mij ontstaat de black sludge al niet in de eerste plaats, dit is mijn 0W40 van Kroon na een jaar flink trappen:

    En onder de kleppendeksel is het lichtbruin aangeslagen. Mijn vorige XE had overal zwarte koek in zitten, heel ander verhaal inderdaad. Denk dat het echt aan slijtage van het onderblok ligt, en de kwaliteit van de olie die er gemiddeld in gebruikt werd. Persoonlijk vind ik elke half syntheet in een motor met hydrostoters misplaatst. Tuurlijk wordt zo’n motor er best oud mee, omdat het gewoon OERdegelijk spul is, maar goed is het zeker niet.

    #18210760

    @Vinci wrote:

    Dat is inderdaad niet niks!! Zie lichte vliegwielen wel eens op ebay voor stukke minder, maar een afgedraaide originele is altijd nog beter dan een billet vliegwiel. Het ene staal is het andere niet heh, en originele zijn wel van erg goed staal. Wel oppassen als je de motor flink gaat opvoeren, want een afgedraaid vliegwiel is wel beperkt belastbaar!

    zal aan mij liggen maar heb m,n bedenkingen bij je opmerking dat n afgedraaid vliegwiel beter is :shock: :shock:
    vind het n gevaarlijk advies :thumbdown

    heb wel afgedraaide vliegwielen gezien die “geëxplodeerd”waren

    #18210761

    Nee, je krijgt daar ook gewoon garantie op, en er worden door de goede bedrijven al meer dan 20 jaar lang vliegwielen afgedraaid en op 7000 toeren gebalanceerd. Ze controleren eerst het vliegwiel op haarscheuren, slijtage en beschadigingen uiteraard! Het originele vliegwiel is van chroom molybdeen staal, en dat is heel wat sterker dan EN8. Ga je niet te ver, en dat is altijd het toverwoord, dan kun je dit 100% veilig doen. RTFM is hier ook sterk van toepassing, want ga jij aan een dik opgevoerde LET een afgedraaid vliegwiel knopen die daar niet voor is vrijgegeven gaat het mis ja. Dat gebeurde ook met de WKT Kadett, en dan nog pas na ettelijke runs met een monsterlijk opgevoerde LET met iets van 800PK op de dragstrip.

    Billet vliegwielen zijn echt, neem het maar van mij aan, bedenkelijker dan een afgedraaid origineel vliegwiel. Uiteraard kun je ook voor de hoofdprijs vergelijkbare kwaliteit kopen als origineel, en zelfs beter, en lichter, maar ook die kunnen stuk als je te ver gaat…

    #18210762

    ik vind jouw advies levensgevaarlijk Vinci en complete onzin.
    De standaard vliegwielen zijn juist levensgevaarlijk.

    De standaard vliegwielen vertonen vaak al haarscheurtjes.
    Deze spatten juist bij het minste of geringste uit elkaar.

    Alle uit elkaar spattende vliegwielen die ik heb gezien zijn met orginele / afgedraaide orginele vliegwielen.

    De stalen houden juist wel de 500 – 1000 pk

    Ben het wel met je eens dat ik ook de helft van de ebay vliegwielen niet vertrouw.
    Maar een echt stalen vliegwiel van een gerenomeerd merk is vele malen veiliger dat het stalen vliegwiel!!!!

    #18210763

    Ik heb jaren geleden mijn (platte) vliegwiel 20% laten afdraaien bij een erkende tuner (Zomer).
    Auto is voor straatgebruik dus normale toeren, +/- 160pk. Ben er zeer tevreden mee.
    Hebben ze keurig gedaan, alleen weghalen waar het kan en alles met afgeronde hoeken…

    #18210764

    Exact, ontploffende vliegwielen is een zeldzaam verschijnsel, en als het voorkomt eigenlijk altijd bij de overdreven zwaar opgevoerde motoren die op de sprint rijden en dergelijke. Ik zeg er dan ook met klem nogmaals bij, als je een iets levendigere motor wilt voor gewoon straatgebruik op een niet te dik opgevoerde motor is het een prima optie, helemaal niks mis mee. Anders zou zo’n bedrijf zo iets niet uitvoeren, en ook niet garanderen, en ook dat niet al decennia lang doen met vol succes. Zij stellen dan ook heel specifieke eisen aan de staat bij aanlevering en het maximaal inzetbereik qua vermogen van de motor.

    #18210765

    @Vinci wrote:

    Exact, ontploffende vliegwielen is een zeldzaam verschijnsel, en als het voorkomt eigenlijk altijd bij de overdreven zwaar opgevoerde motoren die op de sprint rijden en dergelijke. Ik zeg er dan ook met klem nogmaals bij, als je een iets levendigere motor wilt voor gewoon straatgebruik op een niet te dik opgevoerde motor is het een prima optie, helemaal niks mis mee. Anders zou zo’n bedrijf zo iets niet uitvoeren, en ook niet garanderen, en ook dat niet al decennia lang doen met vol succes. Zij stellen dan ook heel specifieke eisen aan de staat bij aanlevering en het maximaal inzetbereik qua vermogen van de motor.

    Maar als het voorkomt .. zijn het originele.

    Mijne had ook scheurtjes, toevallig achter gekomen bij een koppelingswissel.
    Dat vliegwiel zat op een 172 pk XE, die 99% van de dagen op normale banden stond, en door een degelijk bedrijf was gedaan.

    #18210766

    Het kan altijd, zelfs als ze niet afgedraaid zijn. Vaak komt het door flink te gaan trappen als de boel nog koud is, want die schijf warmt dan plaatselijk erg snel op en de combinatie met krachten zorgt dan voor scheuren. Bij de billet vliegwielen zie je vaak onbalans omdat die snel kromtrekken. Dit is altijd de afweging met metalen en de legering, maak je het hard of zacht, hard scheurt/barst sneller en zacht buigt sneller.

    Ik heb ze wel gezien ook originele met scheurtjes, dat wil nog niet gelijk zeggen dat die op ploffen staat. Verder heb ik twee keer schades gezien juist met niet originele vliegwielen, beide met een uit twee metalen samengesteld verlicht vliegwiel van alu met stalen koppelingsflank. En ik heb meer dan eens de billet vliegwielen krom gezien.

    Zeg altijd maar, alles kan stuk, en daar komt voor een heel groot deel het gebruik/de gebruiker bij om de hoek kijken. Originele vliegwielen scheuren gewoon niet zo maar, en dat heeft eigenlijk niet zo veel met verlichten/afdraaien te maken. Tot 4,6 kilo kan gegarandeerd gewoon veilig, zonder op de stevigheid ten opzichte van origineel in te boeten.

    #18210767

    Tot 4,6 kilo kan gegarandeerd gewoon veilig, zonder op de stevigheid ten opzichte van origineel in te boeten.

    Afdraaien = inboeten of stevigheid, dat kan niet anders.

    Ik heb geen ervaring met het afdraaien van vliegwielen maar een oud gebruikt vliegwiel een nieuw leven geven waarin die zwaarder belast lijkt me persoonlijk niet alles.
    Wel eens van fatigue gehoord?

    #18210768

    De plek waar hij wordt afgedraaid is een hele andere als waar hij wordt belast, dus nee, je boet er niet per definitie mee in op de stevigheid. De inertie wijzigt zich hooguit, maar eerder in het voordeel dan in het nadeel, want de piekbelasting op de belaste plek neemt eerder af door het lagere gewicht dan dat het toe neemt.

    Het afdraaien van vliegwielen wordt al jaren bedrijfsmatig uitgevoerd, en door bedrijven die daar de nodige ervaring in hebben en het vliegwiel eerst uitvoerig testen op scheurtjes en slijtage, dan na de bewerking wordt het nog eens uitvoerig getest op balans en onder een zeer hoog toerental.

    Heb ik wel eens van metaalmoeheid gehoord? Tja, ik heb MTS fijnmechanische techniek afgerond, dus ja, daar ben ik bekend mee.

    #18210769

    Blijft een gevaarlijk iets die vliegwielen, persoonlijk zou ik er gewoon een nieuwe Billet uit 1 stuk op zetten, kosten wel rond de 350 euro.

    Daarnaast garanderen dat een gebruikt afgedraaid vliegwiel heel blijft als het tot 4,6kg is afgedraaid vind ik nogal wat.
    Dus als hij ploft geef jij ook garantie op het blok en de rest wat het qua schade aanricht?

    Je zou de foto’s van Corsa boy is moeten bekijken en dat was alleen nog maar een drukgroep die plof zei en hij had nog een vliegwielschild erop zitten.

    #18210770

    Heb ik wel eens van metaalmoeheid gehoord? Tja, ik heb MTS fijnmechanische techniek afgerond, dus ja, daar ben ik bekend mee.

    Dan weet je ook dat zon ding een eindige levensduur heeft ;) Zou zelf liever een nieuwe monteren.

    Waar draai/frees je zon ding af eigenlijk? Dit is toch wel flink minder stevig dan origineel:

    Alleen wat dikte afdraaien valt wel mee inderdaad.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.