Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › kachel corsa A 1993
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
18 december 2013 om 12:45 #17262677
Hoi Allemaal,
Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me allereerst even kort voorstellen. Ik ben Koen, 25 jaar en werkzaam in de elektrotechniek. Sinds een jaartje of 3 ben ik in het bezit van een Corsa A Swing uit ’93. Al het kleine sleutelwerk heb ik tot nu toe nog zelf kunnen doen (wiellagertjes, remmen enz.) De wat meer ingrijpende zaken is nog niet aan mij besteed, maar ik ben wel bereid hier wat meer over te leren.
Nu rijd ik al een tijdje met een kachel die maar half werkt. Indien ik in de stad rijd wil de verwarming wel werken, al kan ik het nog niet erg warm noemen. Op de snelweg komt er vooral koude lucht uit.
Daarnaast wordt ook mijn motor niet erg warm (kwart streepje). Deze combinatie geeft het vermoeden dat de thermostaat kapot is. Klopt dit? (er is genoeg koelvloeistof aanwezig).
Indien het de thermostaat is, klopt het dan ook dat deze achter mijn distributieriem zit? Dan zou het namelijk al een wat grotere ingreep zijn voor het vervangen van een simpel thermostaatje, en weet ik niet of ik het zie zitten om het zelf te vervangen.
Ik ben benieuwd naar de reacties!
18 december 2013 om 13:57 #18200584Bij een Corsa A komt uit het middelste rooster sowieso alleen maar koude lucht.
18 december 2013 om 14:05 #18200585Dit klopt. Die heb ik dan ook vaak dicht staan. Bij de zijroosters / rooster bij het raam hoort wel warme lucht te komen. Dit is dus helaas niet echt het geval
18 december 2013 om 14:55 #18200586Als het je thermostaat is, waar het zeker naar klinkt, moet je inderdaad achter de distributie zijn ja.
Zet de merktekens van de nokkenas en krukas gelijk door aan de krukas te draaien, zodat de motor zeker weten op tijd staat. Dan verdraai je de waterpomp zodat de riem slap komt te staan.
Dan kan je het hele nokkenastandwiel met riem en al loshalen. Eventueel kan je die zelfs aan elkaar tierippen zodat ie later zeker weten precies zo weer terug gaat met riem en al.
Daar achter in de kop vindt je de thermostaat.
Best een makkelijk klusje eigenlijk.. Mits zoals altijd alles een beetje makkelijk loskomt.18 december 2013 om 20:38 #18200587Wellicht dan toch eens kijken of het te doen is.
Ik vind het alleen vreemd dat mijn WPH niet aangeeft dat de d-riem er af moet.
Vandaar dus even een fotootje.Foto 1

Foto 2

In het WPH lijkt het er op dat het op de plaats van foto 2 zit. Of zit ik nu compleet verkeerd?
18 december 2013 om 20:47 #18200588misschien ook ff bij de waterpomp een nieuwe ring plaatsen, anders heb je kans dat deze gaat lekken achteraf….
op de foto’s te zien lijkt er wel veel olie op ’t blok te zitten, kleppendeksel overleden?18 december 2013 om 20:53 #18200589Bedankt voor de tip corsa14slow. Zat er aan te denken om sowieso een nieuwe waterpomp er in te zetten als ik toch besluit de distributieriem er af te halen.
En een lekke koppakking, dus vandaar de olie.
Maar het was de vraag of de thermostaat op de plaats van foto 1 of foto 2 zit.
Afhankelijk van de plaats moet dus wel of niet de d-riem verwijderd worden (in geval van foto 2 uiteraard niet)18 december 2013 om 21:00 #18200590foto 1, foto 2 is het zelfde alleen dan de aansluiting van de thermostaathuis naar radiateur slang ;)
als je dan toch bezig bent neem dan de volledige distributie mee… ik weet niet wanneer die voor ’t laatst is gedaan?
(interval: 4jaar/60.000km)Maar in principe hoef je de waterpomp niet los te halen, de spanner kan je ontspannen met steek/ring 13 als ’t goed is…
18 december 2013 om 21:38 #18200591plaatjes om ’t makkelijker te maken :thumb :

19 december 2013 om 07:51 #18200592@corsa14slow wrote:
plaatjes om ’t makkelijker te maken :thumb :


Er zit geen riemspanner op, die zit gespannen met de waterpomp.
Als je dan toch bezig bent met de distributie, zou ik persoonlijk gelijk de koppakking vervangen ;)
19 december 2013 om 08:07 #18200593Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.
Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.
En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?
19 december 2013 om 08:59 #18200594@Aapje wrote:
Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.
Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.
En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?
Niet preventief. De TS geeft aan dat de koppakking lekt.
Met die spanner, ik dacht aan een oudere motor met carb, ik dacht dat injectie een ander luchtfilter had.
19 december 2013 om 09:16 #18200595Volgens mij is dat de kleppendeksel pakking die lekt
19 december 2013 om 09:54 #18200596@Aapje wrote:
Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.
Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.
En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?
Ik bedoel te zeggen dat je de riem iets kan ontspannen door de spanrol iets los te halen ;)
maar als je toch de distributie compleet gaat vervangen maakt het niet echt uit…
Denk dat er een leesfout wordt gemaakt met kleppendekselpakking en koppakking ;)19 december 2013 om 09:59 #18200597@TedMechanic wrote:
@Aapje wrote:
Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.
Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.
En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?
Niet preventief. De TS geeft aan dat de koppakking lekt.
Met die spanner, ik dacht aan een oudere motor met carb, ik dacht dat injectie een ander luchtfilter had.
Ging zoals ^^ zeggen over de kleppendekselpakking. Wellicht dat de nokkenas keerring ook lekt. Maar dat ziet de TS snel zat als de riem eraf ligt. Alle Corsa A’s met monopoint injectie hebben zo’n koekdoos als luchtfilter, alleen de multipointer (GSI, Joy C14SE e.d.) heeft een ander type luchtfilter gekregen. Bij de B Corsa is het wel anders trouwens.
ps, Ik ga er vanuit dat ’t een C14NZ is omdat er geen brandstofpomp zit op de nokkenas en omdat er een lambda sensor zit in het uitlaatspruitstuk.
19 december 2013 om 19:16 #18200598Als de distributie riemkap deel baar is hoeft de riem er niet af voor een nieuwe termostaat.
19 december 2013 om 20:21 #18200599Bedankt voor alle reacties tot zo ver!
De riemkap is helaas niet deelbaar, dus de riem zal er helaas toch echt af moeten.Ik heb volgende week wat dagjes vrij, dus dan zal ik eens een poging wagen.
Via mijn werk kan ik wat goedkoper auto-onderdelen kopen. Dus gelijk een setje nemen (d-riem/spanrol/waterpomp).
Wellicht nog even de pakkeing meepakken als ik toch bezig ben.Nog zaken die ik absoluut niet moet doen? Zoals ik het nu begrijp:
Kap eraf
krukas en nokkenas op beginpunt zetten
Handrem erop en in versnelling zetten zodat deze niet van elkaar kunnen verdraaien
Waterpomp los (in dit geval er af omdat ik hem ga vervangen)
Nokkenastandwiel er af draaien en vervolgens thermostaat vervangen. Vervolgens nokkenastandwiel weer monteren.
Nieuw waterpomp erop en distributieriem er om.
Riem spannen mbv waterpomp. (evt ook met spanrol?)
Kap er op
Warm kacheltje20 december 2013 om 13:56 #18200600Dat de riemkap niet deelbaar is kan je zo niet zien denk ik.
Ik bedoel dat je het achterste deel van de riem kap er in twee delen vanaf kan schroeven ,dus alleen het bovendeel.
Dan kan je bij de schroef van het termostaat huis.20 december 2013 om 15:54 #18200601De kap zit achter de nokkenaspoelie, en de thermostaat zit achter de kap… Dus rara wat eerst weg moet? De riem.
Waarom zou je moeilijk doen trouwens? Tis peanuts op deze 8v.
Ziet er zo uit btw van een c14nz:
20 december 2013 om 16:01 #18200602de boel op de juiste tijd zetten en de d-riem goed opspannen is het moeilijkste deel, de rest peace of cake (mits je handig bent :thumb )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.