kachel corsa A 1993

Forumindex Forums Modellen Corsa kachel corsa A 1993

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262677

    Hoi Allemaal,

    Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me allereerst even kort voorstellen. Ik ben Koen, 25 jaar en werkzaam in de elektrotechniek. Sinds een jaartje of 3 ben ik in het bezit van een Corsa A Swing uit ’93. Al het kleine sleutelwerk heb ik tot nu toe nog zelf kunnen doen (wiellagertjes, remmen enz.) De wat meer ingrijpende zaken is nog niet aan mij besteed, maar ik ben wel bereid hier wat meer over te leren.

    Nu rijd ik al een tijdje met een kachel die maar half werkt. Indien ik in de stad rijd wil de verwarming wel werken, al kan ik het nog niet erg warm noemen. Op de snelweg komt er vooral koude lucht uit.

    Daarnaast wordt ook mijn motor niet erg warm (kwart streepje). Deze combinatie geeft het vermoeden dat de thermostaat kapot is. Klopt dit? (er is genoeg koelvloeistof aanwezig).

    Indien het de thermostaat is, klopt het dan ook dat deze achter mijn distributieriem zit? Dan zou het namelijk al een wat grotere ingreep zijn voor het vervangen van een simpel thermostaatje, en weet ik niet of ik het zie zitten om het zelf te vervangen.

    Ik ben benieuwd naar de reacties!

    #18200584

    Bij een Corsa A komt uit het middelste rooster sowieso alleen maar koude lucht.

    #18200585

    Dit klopt. Die heb ik dan ook vaak dicht staan. Bij de zijroosters / rooster bij het raam hoort wel warme lucht te komen. Dit is dus helaas niet echt het geval

    #18200586

    Als het je thermostaat is, waar het zeker naar klinkt, moet je inderdaad achter de distributie zijn ja.
    Zet de merktekens van de nokkenas en krukas gelijk door aan de krukas te draaien, zodat de motor zeker weten op tijd staat. Dan verdraai je de waterpomp zodat de riem slap komt te staan.
    Dan kan je het hele nokkenastandwiel met riem en al loshalen. Eventueel kan je die zelfs aan elkaar tierippen zodat ie later zeker weten precies zo weer terug gaat met riem en al.
    Daar achter in de kop vindt je de thermostaat.
    Best een makkelijk klusje eigenlijk.. Mits zoals altijd alles een beetje makkelijk loskomt.

    #18200587

    Wellicht dan toch eens kijken of het te doen is.
    Ik vind het alleen vreemd dat mijn WPH niet aangeeft dat de d-riem er af moet.
    Vandaar dus even een fotootje.

    Foto 1

    Foto 2

    In het WPH lijkt het er op dat het op de plaats van foto 2 zit. Of zit ik nu compleet verkeerd?

    #18200588

    misschien ook ff bij de waterpomp een nieuwe ring plaatsen, anders heb je kans dat deze gaat lekken achteraf….
    op de foto’s te zien lijkt er wel veel olie op ’t blok te zitten, kleppendeksel overleden?

    #18200589

    Bedankt voor de tip corsa14slow. Zat er aan te denken om sowieso een nieuwe waterpomp er in te zetten als ik toch besluit de distributieriem er af te halen.
    En een lekke koppakking, dus vandaar de olie.
    Maar het was de vraag of de thermostaat op de plaats van foto 1 of foto 2 zit.
    Afhankelijk van de plaats moet dus wel of niet de d-riem verwijderd worden (in geval van foto 2 uiteraard niet)

    #18200590

    foto 1, foto 2 is het zelfde alleen dan de aansluiting van de thermostaathuis naar radiateur slang ;)
    als je dan toch bezig bent neem dan de volledige distributie mee… ik weet niet wanneer die voor ’t laatst is gedaan?
    (interval: 4jaar/60.000km)

    Maar in principe hoef je de waterpomp niet los te halen, de spanner kan je ontspannen met steek/ring 13 als ’t goed is…

    #18200591

    plaatjes om ’t makkelijker te maken :thumb :

    #18200592

    @corsa14slow wrote:

    plaatjes om ’t makkelijker te maken :thumb :

    Er zit geen riemspanner op, die zit gespannen met de waterpomp.

    Als je dan toch bezig bent met de distributie, zou ik persoonlijk gelijk de koppakking vervangen ;)

    #18200593

    Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.

    Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.

    En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?

    #18200594

    @Aapje wrote:

    Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.

    Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.

    En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?

    Niet preventief. De TS geeft aan dat de koppakking lekt.

    Met die spanner, ik dacht aan een oudere motor met carb, ik dacht dat injectie een ander luchtfilter had.

    #18200595

    Volgens mij is dat de kleppendeksel pakking die lekt

    #18200596

    @Aapje wrote:

    Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.

    Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.

    En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?

    Ik bedoel te zeggen dat je de riem iets kan ontspannen door de spanrol iets los te halen ;)
    maar als je toch de distributie compleet gaat vervangen maakt het niet echt uit…
    Denk dat er een leesfout wordt gemaakt met kleppendekselpakking en koppakking ;)

    #18200597

    @TedMechanic wrote:

    @Aapje wrote:

    Er zit wel een spanrol op die aangeeft of de riem strak genoeg gespannen is… Het spannen gaat inderdaad met de waterpomp.

    Tip: C14NZ riem setjes zijn op ebay +/- 75 euro inc waterpomp+verzenden. Hoef je alleen nog een thermostaat met seal te kopen.

    En preventief de koppakking vervangen??? Waarom?

    Niet preventief. De TS geeft aan dat de koppakking lekt.

    Met die spanner, ik dacht aan een oudere motor met carb, ik dacht dat injectie een ander luchtfilter had.

    Ging zoals ^^ zeggen over de kleppendekselpakking. Wellicht dat de nokkenas keerring ook lekt. Maar dat ziet de TS snel zat als de riem eraf ligt. Alle Corsa A’s met monopoint injectie hebben zo’n koekdoos als luchtfilter, alleen de multipointer (GSI, Joy C14SE e.d.) heeft een ander type luchtfilter gekregen. Bij de B Corsa is het wel anders trouwens.

    ps, Ik ga er vanuit dat ’t een C14NZ is omdat er geen brandstofpomp zit op de nokkenas en omdat er een lambda sensor zit in het uitlaatspruitstuk.

    #18200598

    Als de distributie riemkap deel baar is hoeft de riem er niet af voor een nieuwe termostaat.

    #18200599

    Bedankt voor alle reacties tot zo ver!
    De riemkap is helaas niet deelbaar, dus de riem zal er helaas toch echt af moeten.

    Ik heb volgende week wat dagjes vrij, dus dan zal ik eens een poging wagen.
    Via mijn werk kan ik wat goedkoper auto-onderdelen kopen. Dus gelijk een setje nemen (d-riem/spanrol/waterpomp).
    Wellicht nog even de pakkeing meepakken als ik toch bezig ben.

    Nog zaken die ik absoluut niet moet doen? Zoals ik het nu begrijp:
    Kap eraf
    krukas en nokkenas op beginpunt zetten
    Handrem erop en in versnelling zetten zodat deze niet van elkaar kunnen verdraaien
    Waterpomp los (in dit geval er af omdat ik hem ga vervangen)
    Nokkenastandwiel er af draaien en vervolgens thermostaat vervangen. Vervolgens nokkenastandwiel weer monteren.
    Nieuw waterpomp erop en distributieriem er om.
    Riem spannen mbv waterpomp. (evt ook met spanrol?)
    Kap er op
    Warm kacheltje

    #18200600

    Dat de riemkap niet deelbaar is kan je zo niet zien denk ik.
    Ik bedoel dat je het achterste deel van de riem kap er in twee delen vanaf kan schroeven ,dus alleen het bovendeel.
    Dan kan je bij de schroef van het termostaat huis.

    #18200601

    De kap zit achter de nokkenaspoelie, en de thermostaat zit achter de kap… Dus rara wat eerst weg moet? De riem.

    Waarom zou je moeilijk doen trouwens? Tis peanuts op deze 8v.

    Ziet er zo uit btw van een c14nz:

    #18200602

    de boel op de juiste tijd zetten en de d-riem goed opspannen is het moeilijkste deel, de rest peace of cake (mits je handig bent :thumb )

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.