Can bus problemen – expert gezocht

Forumindex Forums Modellen Astra Can bus problemen – expert gezocht

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262629

    Mijn Astra-H (2005) 16XEP heeft problemen.

    De laatste maand heb ik het volgende probleem :
    – bij het omdraaien van de sleutel gebeurt er soms niets. Even wachten en nog een keer problemen. En hopla..
    – Soms gaat het gele lampje branden nadat hij wel gestart is en loopt. Meer een soort piek effect dan de oorzaak volgens mij.

    Echter, nu heb ik een aantal nieuwe problemen erbij :
    – Doordat het vernieuwen van een accu (dealer) een probleem heeft veroorzaakt op mijn autoradio werkte deze niet meer goed. Dus nieuwe gekocht.
    – De radio is een normale 1 din met een CAN-bus naar iso verloop (met relais van de dealer zelf aangesloten)

    De radio deed het eerst goed, los op de grond. Toen verplaatst naar middenconsole en niets meer.
    De rode draad die aan de can bus connector zit gaf ook geen spanning.

    Een mogelijke sluiting of een defect aan stekker/kabel die door bewegen schijnbaar is ontstaan.

    Sindsdien heb ik echter nieuwe problemen :

    – lampje achterruitverwarming blijft branden
    – lampje in sport-knop werkt niet
    – cruiscontrol werkt ook niet meer.

    Vanmorgen even laten uitlezen, allerlei errors op canbus, en zelfs benzinemeter en abs klapperden. En hij wou niet meer starten.
    Toen heb ik zelf geopperd om de accu-klem er even af te hangen. En gelukkig toen wilde hij weer starten.

    Wat moet ik doen? Zijn er echte experts op dit gebied ?

    Help.

    #18199978

    de opel dealer zelf..
    maar klinkt in mijn oren als een stuur kast oid kapot ecu misschien?

    #18199979

    CIM module defect of modificatie niet uitgevoerd!

    #18199980

    CIM defect en/of niet gemodificeerd

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #18199981

    De CIM is nog wel te betalen. Maar is er niet een oorzaak voor het defect van de SIM die je eerst moet oplossen?
    Mijn vermoeden is nu toch echt dat ik gewoon door de kabel heen en weer te trekken een sluiting heb veroorzaakt.

    Volgens mij als ik dan de CIM vervang gaat deze direct weer stuk.

    Weet iemand of ik de kabel naar de radio ergens kan loskoppelen. Het is natuurlijk de eerste verdachte dat het gebeurd is naar aanleiding van de radio inbouw.
    Maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar wat verkeerd gedaan heb. Dus ik denk dat de kabel of de stekker ergens defect is.

    Moet de CIM geprogrammeerd worden ? ik heb de security code niet meer en deze moet dan eerst worden opgevraagd.

    Groet,
    Gert

    #18199982

    Klachten die je noemt zijn standaard klachten.
    Kans dat ie niet om de kabel rede kapot is gegaan.

    En ja moet met een tech2 op jouw auto en opties ingeleerd worden

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #18199983

    Een monteur bij de dealer had al eens eerder zoiets meegemaakt na het verwisselen van de accu.
    Toen was ook de CIM stuk.

    En misschien heb ik het in die tussentijd niet gemerkt. Want de storing van het brandende achtterruitverwarmings lampje merk je niet perse overdag.
    En de ochtend erop heb ik direct de radio omgebouwd.

    Dus misschien komt het wel niet van de radio ombouw, maar al van de nieuwe accu.

    Wat denken jullie?

    #18199984

    CIM vervangen.

    #18199985

    Op de stekker waar de CAN bus -> iso stekker op aangesloten wordt meet ik netjes 12V op de rode draad. Maar de gele geeft geen spanning.
    Kan het zijn dat de geschakelde spanning nu gewoon niet werkt door de defecte CIM? Of is er nog iets anders aan de hand?

    #18199986

    geschakelde spanning moet he zelf aansluiten, je kan hem bij de lichtschakelaar weg halen of bij de sigaretten aansteker

    #18199987

    Bij aflevering had ik een CAN-ISO connector waar ook een relais bij op zit.
    Deze wordt geschakeld door een plus die ik zelf moet meegeven. Helaas heeft de radio inbouwer deze doorgeknipt.
    Het relais schakelt dat de gele draad (Constante +) aan de zwarte draad (geschakelde plus).

    Maar volgens mij moet ik nu nog steeds een geschakelde plus aanvoeren aan het relais. Het relais is slechts een veiligheid ?

    Ik probeer het allemaal achteraf te analyseren. Dus help me aub. Er zit nu een can-bus->iso van de radioinbouwer op. Deze heeft geen relais.

    Maar als ik het goed begrijp maakt het niet zoveel uit. Ik zal nooit een geschakelde plus krijgen uit de canbus kabel en altijd zelf een geschakelde plus moeten aanleveren? Raar dat ik die nu niet meer kan vinden.

    #18199988

    Het vervangen van de CIM module heeft inderdaad de rare dingen opgelost :-)
    Cruisecontrol, achterruitverwarming-schakelaar-lampje etc.

    Nu nog het start probleem….grrr

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.