Electro valt uit Astra H 2008

Forumindex Forums Modellen Astra Electro valt uit Astra H 2008

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262554

    Beste Opel-liefhebbers,

    Ik heb me hier even geregistreerd in de hoop dat jullie me wijzer kunnen maken in volgend probleem.

    Een neef van me heeft een Opel Astra H, bouwjaar 2008, 1.7 CDTi (Z17DTH).

    een 2-tal weken geleden komt de wagen bij mij in de garage voor een klein onderhoud. Dit is gebeurd zonder enig probleem maar wanneer ik de wagen ’s avonds naar hem thuis breng gaat onderweg de verwarming, de radio en vervolgens het dashboard uit. Blijkt de alternator stuk te zijn. Ik ga de wagen terug ophalen met een volle batterij en zonder enige verbruikers aan, dit lukt goed.
    Er komt een revisie alternator op, incl. nieuwe vrijlooprol en pomp.

    Sindsdien is de spanning mijn inzien goed, de batterij loopt ook niet meer leeg ondanks de koude temperaturen nu.

    Maar ondanks alles heeft de wagen een vreemd humeur en laat hij de radio met momenten uitvallen, alsook de lichten voor een tweetal seconden, toch niet altijd gelijktijdig. We hebben dit reeds voorgehad bij aan het stuur te draaien maar ook bij het gewoon rechtdoor rijden of wanneer je 1 van de vensters bediend.

    De diagnose-apparatuur komt er niet wijs uit maar wat me opviel gisteren toen we zijn gaan testrijden is dat de boorcomputer in “test mode” een piek maakt van meer dan 15V tot zelfs even 16.1V toen de lichten uitgingen.

    Wij zijn ondertussen ten einde raad en mijn neef overweegt zowat de wagen weg te doen.

    Hopelijk kunnen jullie hier misschien enig gelijkaardig probleem in herkennen en ons in een goede richting zetten, de officiele Opel-dealers weten ons zo dadelijk ook niet wijzer te maken.

    Alvast bedankt.

    Groeten

    Stan

    #18198760

    Klinkt mij als een defecte spanningsregelaar ook van de nieuwe dynamo.
    Of een slechte massa. Controleer alle massaverbindingen en de laadspanning van de deynamo bij hogere toerentallen.

    #18198761

    idd neig ik ook naar een slecht werkende dynamo.
    Ondanks dat hij nieuw is.

    Is de accu ook vervangen samen met de dynamo.??

    #18198762

    Goedemiddag,

    Alvast bedankt voor mee te denken met ons ;)

    De aansluitingen, zowel + als – zijn getest en ook kabels bijgeplaatst zonder verandering in de laadspanning. Uiteraard zijn dat momentopnames en de wagen heeft het probleem hier nooit vertoond. Ik was dus al blij dat hij van de week tijdens een proefrit samen met mijn neef eindelijk wel eens zijn probleem liet merken. Dat is de wet van Murphy, als de wagen in de garage is toont hij nooit het probleem.

    De accu is ook al vervangen, was recent een nieuwe maar dus ook met andere accu blijft het probleem bestaan.

    De leverancier van de dynamo heeft ook een test gedaan welke positieve resultaten gaf voor de dynamo. Maar helaas ook daar ter plaatse is het uitvallen niet opgetreden, nadien in het naar huis rijden weer wel. Je word er moedeloos van.

    Ik gok toch ook nog steeds op een probleem met de nieuwe dynamo, het is dan ook begonnen toen die vervangen is.

    #18198763

    Ja de spanningsregelaar vervangen , typisch gevolg daarvan als ie niet goed is.
    16V is veek te hoog , mazzel dat ernog geen regelapparten gesneuveld zijn.

    #18198764

    Simpel toch ?
    Nadat de dynamo vervangen is zijn de problemen ontstaan.
    De spanningsregelaar/dynamo testen op de werkbank heeft geen enkele zin, daar is de dynamo niet onderhevig aan wisselende stroomverbruikers, temperatuur en weersinvloeden.

    Andere dynamo eisen en snel want een spanningspiek van 16volt, pffff hopelijk heeft dat geen verdere schade veroorzaakt.
    Hoe langer je er mee door blijft rijden, hoe meer kans op uitvallen van boordelektronica.

    #18198765

    Gisterenavond de wagen terug gaan ophalen bij mijn neef, hij heeft dus een andere dynamo gaan ophalen.
    Toen ik bijna thuis was met de wagen na een 15-tal kilometer heeft hij eventjes de lichten uitgeschakeld, wat me opviel was dat de binnenverlichting ook zachtjes uit en aan ging.

    Nu de nieuwe gemonteerd is ben ik benieuwd. Onze mechanieker gaf me wel te kennen dat er mogelijks binnenzijde van de vorige dynamo een oliekeerring stuk is waardoor die olie tussen de “borstels” krijgt en dus geen contact maakt. Klinkt misschien ook logisch naargelang de foutmelding.

    #18198766

    @StanWittevrouw wrote:

    Gisterenavond de wagen terug gaan ophalen bij mijn neef, hij heeft dus een andere dynamo gaan ophalen.
    Toen ik bijna thuis was met de wagen na een 15-tal kilometer heeft hij eventjes de lichten uitgeschakeld, wat me opviel was dat de binnenverlichting ook zachtjes uit en aan ging.

    Nu de nieuwe gemonteerd is ben ik benieuwd. Onze mechanieker gaf me wel te kennen dat er mogelijks binnenzijde van de vorige dynamo een oliekeerring stuk is waardoor die olie tussen de “borstels” krijgt en dus geen contact maakt. Klinkt misschien ook logisch naargelang de foutmelding.

    Dat is de rede bij dit type dynamo dat hij kapot gaat.
    de rest gaat niet kapot.

    #18198767

    Tot op vandaag, sinds vrijdag geen problemen meer. Normaal gezien indien het probleem anders was het zich reeds terug laten opvallen.

    Bedankt aan iedereen om mee te denken.

    #18198768

    Daar is de Dynamo van mijn Corsa 1.5TD (ook een met Vacuumpomp erop) ook aan overleden, tanminste, Dynamo is prima, maar maakte geen Contact door de lekke oliekeerring.

    Willem

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.