C20LET misfires op vollast

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET misfires op vollast

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261403

    Al een tijd aan het stoeien met een Cali C20LET 4×4 die niet meer lekker op vollast wil lopen.

    Geschiedenis van de auto;
    Standaard C20LET
    FMIC
    Dumpvalve
    Sterkere actuator
    Brandstofpomp naar externe Walbro omgebouwd
    Doel was om met een EDS chip (andere ECU), andere injectoren, brandstofdrukregelaar etc. te gaan rijden echt is er ergens het probleem tijdens vollast opgetreden (exacte tijd vanaf wanneer het is begonnen is me ff onduidelijk).

    Stap voor stap is de auto terug gebouwd naar standaard. Standaard ECU, injectoren en brandstofdrukregelaar weer teruggebouwd om te kijken of er verschil zou optreden, niks gevonden.

    Exacte probleem:
    Voornamelijk in volgas doortrekken in de 3e versnelling en hoger krijgt de auto ineens een onwijze misfire / hickup. Geen knallen uit de uitlaat van een eventuele ontstekingsonderbreking, maar meer alsof de complete injectie wordt afgekapt. Er zijn ook tijden geweest dat het in de 2e gebeurde, maar laatste tijd is het vooral 3e en altijd in de 4e.
    Boost bouwt gewoon op naar 0.5 – 0.7 bar en blijft ook constant net voor de hickup.

    Al gedaan:
    Brandstofdruk gemeten > 3.5 bar op vollast constant en blijft ook zo bij de misfire.
    LMM gewisseld voor andere > geen verschil
    Nieuwe bougies en bougiekabels > geen verschil
    Nieuwe verdeler en rotor > geen verschil
    Dumpvalve afgekoppeld en interne bypass weer aangesloten > geen verschil
    Amal valve gewisseld > geen verschil
    Verschillende sensoren zoals TPS / inlaattemperatuur / lambdasonde vervangen > geen verschil
    Kat gecontroleerd op blokkage > niks te zien

    Stiekem lijkt het op iets in het brandstofsysteem wat de lambdasensor bij kan regelen in deellast gebied (daar loopt de auto perfect!). Op vollast gaat de ECU natuurlijk over op een kenveld en blijkbaar gaat dat niet goed? Iets met de brandstofvoorziening lijkt me niet gezien de goede en constante brandstofdruk.

    Kom er eigenlijk niet zo best meer uit. Ben zelf gewend om een auto aan een laptop te hangen, maar dat gaat bij deze nog niet zo eenvoudig (helaas). Er brandt overigens ook geen motorstoringslampje. Ik ga binnenkort ook wel weer eens de foutcodes uitlezen, maar een tijd terug stond er niks in.

    Iemand ideeën? Ik zat nog te denken aan de volgende dingen;
    LMM doormeten (hoort de auto te lopen met losse LMM stekker? dat doet ie namelijk niet)
    TPS doormeten (kan de TPS worden afgesteld?)
    Bobine wisselen (heeft iemand iets te leen?)
    Distributie timing checken
    Misschien BDP sensor checken?
    Koelwater temperatuur sensor checken en wisselen (heb ik liggen)?

    Alle tips zijn welkom, heb nu een onwijs mooie Cali staan waarvan het rijplezier op deze manier steeds minder wordt :(

    #18181858

    Deze kun je toch prima uitlezen met een opcom en obd converter van obd1 naar obd2. Heb je geen obd stekker is het een kwestie van 1 diagnose draadje massa en constante stroom.

    #18181859

    bougies?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

    #18181860

    Bougies zijn ook vervangen en contactafstand is goed…ook geen verschil

    #18181861

    heb ik ook gehad bij mij was het de krukas sensor kabel die aan het doorslijten was (gekneld gezeten ofzo)

    #18181862

    Mijn GSI heeft dit ook gedaan, daar was de plus aansluiting tussen ontstekingsmodule en de bobine geoxideerd.

    schoonmaken een klaar…

    #18181863

    Het kan zoveel redenen hebben.. Het kan ook zo zijn dat je actuator/wastegate blijft hangen waardoor die er op een gegeve moment ook uitklapt.. Had ik ook gehad.. Gaskleppositie kan er ook eventueel mee te maken hebben.

    Heb toen ook alles lopen proberen, andere ontstekingskap en rotor, originele kabels voor 230 euro, andere bougies.. Bleek het de actuator te zijn..

    Groetjes Ram

    #18181864

    Ja, actuator is ook al gewisseld. Maar laat ook geen gekke drukpieken zien en dus zoek ik daar ook niet naar een fuel cut-off door te hoge boost.

    Ben het met je eens, het kan zoveel zijn….maar heb ook al best aardig wat gecontroleerd…vervelend probleempje :hmmz

    #18181865

    Welke bougies zitten er nu in?
    Probeer eens andere en nieuwe
    Heb soort gelijke klacht gehad en was met andere bogies en grotere electrode afstand verholpen

    #18181866

    Andere bobine?

    Die staat aan de basis van je ontsteking tenslotte.. ;)

    Met een zwaardere bobine zijn zowel de kwaliteit van de bougiekabels als de electrodeafstand ineens een stuk minder kritisch. :D

    #18181867

    Er zaten BOSCH F5DP0R Platinums in.

    Nu zit er NGK ZFR6F-11 in.

    #18181868

    Doe die f5dpor er maar weer eens in. Of nieuwe.
    Heb ze eens na 1500km kapot gehad…

    #18181869

    Die NGK`s zijn goed.
    Afstand 0.6mm bij hogere vermogens +/-300pk.
    De aanzuig slang naar de turbo is die nog origineel.
    Dan kan dat het probleem wel eens zijn die worden zacht en dan kan hij plat trekken door de zuiging.

    Groeten André

    #18181870

    @nick.the.1ste wrote:

    heb ik ook gehad bij mij was het de krukas sensor kabel die aan het doorslijten was (gekneld gezeten ofzo)

    Of die van de klopsensor, deze bleek bij mij bijna doorgesleten te zijn net als die van de stappenmotor.

    #18181871

    @Andre Botter wrote:

    Die NGK`s zijn goed.
    Afstand 0.6mm bij hogere vermogens +/-300pk.
    De aanzuig slang naar de turbo is die nog origineel.
    Dan kan dat het probleem wel eens zijn die worden zacht en dan kan hij plat trekken door de zuiging.

    Groeten André

    Zit al een aangepaste aanzuigslang in welke niet meer zou mogen plat trekken. :thumb

    Weekend van 9 november gaan we er weer eens naar kijken, hopelijk kunnen we wat vinden :hmmz

    #18181872

    Tech 1 eraan en rondrijden met de auto.
    Kan echt zoveel zijn.
    Je kunt dan in ieder geval alle sensoren nalopen en kijken wat ze doen onder volle belasting.
    Kun je ook meteen zien of de TPS goed is en kijken of dat deze ervoor zorgt dat hij over schakelt
    naar vollast kenvelden. En onder andere ff kijken of de hoofdspanning goed blijft.

    Is dit allemaal goed dan kun je verder gaan kijken naar mechanische onderdelen.

    Nou kun je met de tech 1 niet zien of dat de bobine / bougies niet deugen. Dus
    dit blijft een kwestie van omwisselen.

    #18181873

    Opcom met OBD 1 naar OBD 2 is onderweg, dat zal het indd een stuk makkelijker maken.

    #18181874

    Opcom krijgt helaas geen verbinding met de ECU dus realtime loggen gaat niet lukken. Foutcodes uitlezen ging wel, maar niks aanwezig.

    Bougie stonden toch op 1.0mm dus even naar 0.6 terug gebracht maar mag niks baten.

    TPS/LMM ‘koud’ doorgemeten en waren goed. Onder vollast tijdens het probleem niks kunnen loggen omdat ik geen Opcom / Tech1 heb :???:

    Wel even wat filmpjes geschoten van het event. Zal ik binnenkort even uploaden. Run in de 3e had nu geen problemen, maar in 4e vanaf laag toerental is reproduceerbaar. Wat me opvalt is dat de boost doorschiet van 0.5 naar 0.7 vlak voordat de ‘misfire’ inkomt. Meer alsof er dus een overboost cut-off inkomt. Zit er zo’n functie op de C20LET? Deze zal waarschijnlijk wel door de MAP sensor getriggerd worden? Nu meet ik boost onder de gasklep, maar binnenkort wil ik dat nog eens herhalen bij de ECU / MAP sensor om te kijken of daar dezelfde drukken aankomen. Die bepaalt natuurlijk uiteindelijk de vervroeging aan de hand van de boost.

    iemand in de omgeving Rotterdam / Arnhem / Eindhoven die een werkende Tech1 of Opcom heeft? Ik denk dat ik daar veel meer succes mee behaal in een kortere tijd….dit schiet namelijk echt niet op :(

    #18181875

    ben erg benieuwd wat het is :wtf

    #18181876

    Hoe is het met het ontstekingssysteem gesteld? Staat me zoiets van bij dat als de vonk bij vollast achterwege blijft dat je het dan daar in moet zoeken.

    #18181877

    ik zit precies met hetzelfde probleem :shock:
    Heb er nog niet echt heen gezocht aangezien de auto stil staat nu.
    Ben eens benieuwd wat eruit komt.

    Denk dat er ook maar eens de Tech1 aan moet

    #18181878

    @InjectTheVenom wrote:

    Hoe is het met het ontstekingssysteem gesteld? Staat me zoiets van bij dat als de vonk bij vollast achterwege blijft dat je het dan daar in moet zoeken.

    Logisch dat je het in het ontstekingssysteem moet zoeken als dat achterwege blijft bij vollast. Dat is hetzelfde als dat je je zegt; je heb een brandstofprobleem bij vollast dus moet je het in het brandstofsysteem zoeken. :sleeping.

    Maar wie zegt dat het in dit geval in het onstekingssysteem zit? Er is nog steeds niet meegereden met tech1, dus het kan nog alle kanten op, DUS OOK mechanisch.

    #18181879

    zal me ff voorstellen ben brian van autoservice twenterand en specialiseer me vooral op opel

    kijk ff naar de slang tussen de luchtmassa meter die wil wel is dicht zuigen ander ff buis aan de binnenkant er in doen f5dp0r bougies nieuwe kabels en rotor en verdeelkap gebruik orginele onderdelen daar gaat het op fout

    #18181880

    Originele onderdelen komen ook gewoon van een OEM leverancier als Bosch of Beru, worden niet door Opel zelf gemaakt, aftermarket hoeft dus niets slechter te zijn als origineel. :hmmz

    #18181881

    Ik heb één keer hetzelfde gehad (weliswaar een c20xe) maar dat bleek een slecht benzinepomp draad te wezen. Bij de c20xe’s wil het brandstof relais wel is stuk gaan (neem aan dat die van een let hetzelfde is?)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.