Brommende en zuipende Opel Zafira B (bj. 2006)

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Brommende en zuipende Opel Zafira B (bj. 2006)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren geleden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261158

    Wij rijden al bijna twee jaar met veel plezier in onze Opel Zafira uit 2006. Er is één ding onduidelijk: om de zoveel tijd schiet het brandstofverbruik (diesel) scherp omhoog en klinkt er een soort brom uit de uitlaat. Dit houdt ongeveer een kwartier aan, daarna is alles weer normaal. Op zich verbruikt de auto relatief weinig brandstof (1:20 halen we met enige regelmaat), maar dit is wel jammer van de brandstof.

    Wat is er aan de hand?

    #18178703

    is dat niet het regenereren van het roetfilter?

    #18178704

    Idd regeneratie van de roetfilter. Dan verbruikt hij stationair ongeveer 3.0L/u

    #18178705

    dat moet je ook nooit onderbreken!!

    Willem

    #18178706

    Nee, want dan begint hij telkens opnieuw dacht ik .
    Draaien veel Mazda blokken mee in de soep.

    #18178707

    roetfilter gaat dicht zitten als je m steeds onderbreekt.

    Willem

    #18178708

    Bij de mazda’s komt er schijnbaar diesel bij de motorolie waardoor de krukas schuim klopt in het te hoge niveau van de motorolie.
    Schuim en hydraulische klepstoters gaan niet goed samen.

    #18178709

    Daar kan ik over meepraten. Ik had een Mazda 5 met motorschade, na revisie liep de roetfilter weer vol en toen maar de auto eruit gedaan. Kostte me een vermogen en slapeloze nachten. Dus dat brommen en verbruik is alleen maar heel goed, ik meen om de 500 à 600 km

    #18178710

    hoe vaak deze regenereert is geheel afhankelijk van de waarden van het roetfilter en type ritten wat je maakt…

    Willem

    #18178711

    @Slurpy wrote:

    Bij de mazda’s komt er schijnbaar diesel bij de motorolie waardoor de krukas schuim klopt in het te hoge niveau van de motorolie.
    Schuim en hydraulische klepstoters gaan niet goed samen.

    Hmm tot zover de reputatie van de probleemloze Japanner….

    #18178712

    @Goossens Bjorn wrote:

    Idd regeneratie van de roetfilter. Dan verbruikt hij stationair ongeveer 3.0L/u

    Dit is dus een normaal verschijnsel en ik hoef me alleen te irriteren aan het brandstofverbruik, zonder me zorgen te maken over een storing?

    #18178713

    Inderdaad.

    #18178714

    Dank aan iedereen voor de uitleg.

    #18178715

    Kun je dat filter er niet uittrekken?

    #18178716

    @midnight black wrote:

    @Slurpy wrote:

    Bij de mazda’s komt er schijnbaar diesel bij de motorolie waardoor de krukas schuim klopt in het te hoge niveau van de motorolie.
    Schuim en hydraulische klepstoters gaan niet goed samen.

    Hmm tot zover de reputatie van de probleemloze Japanner….

    Die reputatie hebben ze allang niet meer.

    Dit komt omdat de jappen voorop liepen qua mechanisch motorontwikkeling, en hierdoor de motormanagement systemen simpel hebben kunnen houden.

    Nu moeten ze er toch aan geliven en ook met de moderne milieu ellende toepassen als de andere merken.

    Heb het goeie van 2 werelden in de Corsa.
    Duitse auto.
    Vol mechanische Japansw dieselmotor, zonder egr meuk

    Willem

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.