EGR klep en gasklephuis schoonmaken

Forumindex Forums Modellen Astra EGR klep en gasklephuis schoonmaken

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259899

    Ls.,
    Ik heb een opel astra 1.6XEL uit 1996. Sindskort brandt het motorstoringslampje als ik op de snelweg rijd en het gas loslaat… Denk dat de EGR-klep vervuild is. Nu zou ik die zelf willen schoonmaken en het gasklephuis meteen ook maar. Heeft iemand een step-by-step plannetje over hoe dit moet?
    Alvast dank!

    #18166177

    Ik zou EGR afdoppen, daarna blijft het gasklephuis en inlaatspruitstuk een stuk schoner.
    viewtopic.php?f=150&t=165591
    viewtopic.php?f=150&t=157999

    Suc6!

    #18166178

    Dank voor de verwijzingen! Die had ik idd al gevonden…
    Dan wellicht waar het om draait.
    Onderstaande foto is waar ik nu ben. Maar waar zit nu de EGR en waar het gasklephuis :???:
    Alvast dank…
    http://www.corsa-novatuning.nl/images/1416tuning/powerbox/MP18.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18166179

    Rechts het gasklep huis met het stukje zwarte slang erop. Links naast het gasklep huis zit de egr.

    #18166180


    EGR is in rood aangegeven.


    Gasklephuis ziet er zo uit en zou tussen luchtfilterbox en inlaatspruitstuk moeten zitten.

    #18166181

    Top! Dank voor de info! Nu snap ik de opbouw van het geheel wat beter… maar nu het volgende: is er een makkelijke manier om het gasklephuis los te krijgen? Of dien ik hiervoor ongeveer de hele motor los te halen? Ik kan van bovenaf een tweetal torx schroeven zien zitten. Maar neem aan dat het gasklephuis met meerdere schroeven vastzit?
    Alvast dank!

    #18166182

    4 torx schroeven, op elke hoek 1. 2 koelslangen en 2 stekkers. En probeer de pakking heel te houden.

    Voor de egr: 2 torx schroeven en 1 stekker. En de pakking niet vergeten.

    #18166183

    Zie onderstaande foto’s…
    http://imageshack.us/a/img580/9780/j0kt.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://imageshack.us/a/img546/1807/jede.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://imageshack.us/a/img546/1044/wdv2.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://imageshack.us/a/img706/6060/kpp4.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Foto 1 is een overzichtsfoto waar ik het eerste deel van het inlaatspruitstuk heb verwijderd. Raden jullie aan ook het tweede deel te verwijderen? Zo ja… dit is heel wat extra werk naar mijn inschatting…
    Foto 2: zijn dit de vier torx schroeven die je moet verwijderen?
    of moet je juist de nu twee zichtbare torxschroeven verwijderen op foto 3?
    Op foto 3 is links bovenin ook de EBR te zien toch?

    Alle hulp is welkom… Maar het lijkt erop alsof dit gasklephuis en de EBR klep op een fijne lokatie zitten…. :???:
    Bij de nieuwere astra’s lijkt een en andere makkelijker uit te bouwen…
    Graag suggesties over waar en hoe ik verder moet!

    #18166184

    Je bent er bijna. Die 4 torx bouten loshalen (foto 2) en gaskabel loshalen (rechts op foto 2). Dan gasklep huis naar voren halen en de 2 koelslangen loshalen.

    Foto 3 is idd de egr dat zijn 2 bouten.

    #18166185

    Beurjean! Dank voor je hulp! Moet je nieuwe pakkingen gebruiken of kan je met de oude volstaan?
    Zal morgen wel even langs de dealer wippen anders!

    #18166186

    De kans is groot dat je de pakking van het gasklephuis sloopt. Alleen deze moet je dan vernieuwen.

    En ff kijken of je de egr er zo afkrijgt. Anders is daar speciaal gereedschap voor.

    Voor de zekerheid kan je nog een bak onder de auto zetten en het koelvloeistof opvangen.

    Btw. je heb er ook veel te veel voor losgehaald. Inlaatspruitstuk, en vacuumslangen was al bijna voldoende geweest :hmmz

    #18166187

    Ja… daar kom ik nu ook achter… Maar het zat naar mijn idee allemaal zo verstopt dat ik eerst dacht om deel 2 van het inlaatspruitstuk voor het ‘gemak’ er ook maar af te halen… ahum!
    Maar goed… je leert zo nog is wat!
    Wat voor gereedschap heb je dan nodig om de EGR er af te krijgen? Neem aan met een torx schroevendraaier dat het wel moet lukken?

    Trouwens, kan je de gasklep ook schoonmaken zonder het geheel eraf te halen??

    #18166188

    Voor de egr moet je even kijken of je torx schroevendraaier wel lang genoeg is om er bij te komen.

    Je kan je gasklephuis er beter helemaal afhalen. Je weet nu hoeveel werk het is, dan kun je het maar beter goed doen ook. :thumbup

    Heb je verder problemen met de auto? Valt hij uit als je de koppeling intrapt of schommelt het toerental…

    #18166189

    Nee… de auto doet helemaal niets raars… alleen het motorlampje gaat branden als ik op de snelweg het gaspedaal los laat… Het enige is dat de auto wel veel olie verbruikt. Maar een jaar geleden heb ik de koppaking vervangen en het een en ander gevlakt. Zal daar wel mee te maken hebben.
    Enige trouwens, nu je het vraagt, is dat de auto slecht schakelt (het is een automaat) als de auto koud is. Dan blijft hij lang in z’n een of twee rijden voordat hij doorschakelt… hierbij hort en stoot de auto dan ook even…

    Ik ga morgen met hernieuwde moed het klusje dan maar klaren! Raad je aan om koelvloeistof op te vangen en terug te gieten of gewoon nieuwe fles erin?

    #18166190

    Het soepel schakelen van een automaat is erg afhankelijk van andere auto-functies. Een vervuilde egr kan dus invloed hebben op het schakelen van de automaat bak.

    Via de automaatbak kunnen ook foutcodes in motor ecu komen. Maar dan knippert het lampje van de S of de logo van de automaat meestal ook. Misschien kun je een keer het oliepeil van de automaat bak controleren.

    Misschien is het verstandig om hem een keer uit te laten lezen, dan kan je meteen de foutcodes laten wissen.

    Als ik jou was zou ik de koelvloeistofslangen zoveel mogelijk naar boven houden, er loopt niet heel veel uit.

    #18166191

    Dank voor de tip! Ik zal morgen is gaan kijken naar het oliepeil van de automaat!

    #18166192

    Goed… duurde even maar het gasklephuis is schoon! Vies klusje zeg!
    De EGR heb ik er niet af kunnen halen, dat ding zit in een onmogelijke hoek… Ga daar volgende week weer is mee prutsen… wat een ellende! Maar wel een uitdagend klusje…
    Voor nu een andere vraag: met welk aanhaalmoment moet ik mijn inlaatspruitstuk weer bevestigen? Zijn drie schroefjes aan bovenaan, tweetal in het midden en een tweetal voorop. Of gewoon handvast?
    Alvast dank!
    Bas

    #18166193

    Egr van een x16xel, kun je het beste voor op je knieen op het motorblok gaan zitten, dan kan je daar aan de achterkant komen. Voeten net voor de grille, knieen op het inlaatspruitstuk, klaar.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.