Zuiger cilinder 3 gesmolten

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Zuiger cilinder 3 gesmolten

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259789

    Motor Z20-let 16v turbo
    Astra H turbo
    Astra H injectoren 470 cc.
    76Mm downpipe.
    Sportcat 200cell
    Uitlaat volledig 76MM.
    Brandstof E85. 1,5 jaar lang al.
    EDS fase 1

    Helaas heb ik mijn OPC af moeten laten slepen wegens onvoldoende compressie wilde niet goed meer rijden.
    Na een garage check bleek de 3e zuiger te zijn gesmolten en een flinke haal in de cillinderwand. Huh
    Anwb man zei dat het door de Ethanol kwam? Maar daar rijd ik al 1,5 jaar mee zonder echte problemen.
    Wel was mijn uitlaat spruitstuk gescheurd en ik denk dat hier het probleem is ontstaan.
    Tijdens het accelereren heeft denk ik de Lambda sonde verkeerde waardes gemeten waardoor hij misschien te weinig brandstof heeft gekregen.
    Helaas moet ik mij nu bezinnen hoe verder te gaan.
    Als er mensen ervaring of sugesties hebben hoe ik dit moet aanpakken lees ik dit graag.

    Mvrg Peter.

    #18165302

    klinkt inderdaad als te arm draaien..

    maar weet niet hoe grote jaap er uit de zuigerwand is, maar als die niet te redden is misschien een LET blok uit engeland halen, aangezien ze daar voor een kaal blok zon 400pond vragen.

    #18165303

    kijk eerst of je nog naar een overmaat kunt boren.
    dan meteen wiseco zuigers erin en stalen drijfstangen..

    Lagers vervangen voor acl lagers.
    De zuigers en drijfstangen zijn de duurste uitgave.

    een auto met een kapotte motor levert in deze tijd helemaal niets meer op.

    #18165304

    Ik zou ook de optie die hierboven staat doen. Kost wel wat meer, maar blijft wel langer heel. Maar als je van plan ben om niet lang met deze auto te doen, dan zou ik voor een kaal 2e hands blok gaan.

    #18165305

    O ja, ….ik zou als eerste de injectoren laten nakijken, want dat zou ook de dader kunnen zijn.

    #18165306

    idd even de injectoren iig ultrasoon laten reinigen en vervolgens op opbrengst laten controleren.

    #18165307

    Oke mannen in zover bedankt voor de info.
    Laat de injectoren controleren en als het mogelijk is ga ik voor de zuigers en de drijfstangen.
    Verders ga ik met de Ethanol verder maar er moeten nog wel verdere aanpassingen gedaan worden.
    Dat uitlaat spruitstuk van Opel is een ware crime en kan niet tegen de temperaturen van Ethanol.

    gr. peter.

    #18165308

    blijft er niet veel meer over dan over te stappen naar garret turbo incl spruitstuk vrees ik. staat trouwens nog op marktplaat een kaal blok met zuigers en drijfstangen voor 600,00
    http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m704225134-z20leh-onderblok-met-zuigers-drijfstangen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

    is meen ik een leh onderblok dus zuigerbodem koeling :thumb

    #18165309

    Is het motormanagement afgesteld op de Ethanol?

    #18165310

    Nee, is nooit gedaan omdat hij 1,5 jaar super liep.
    Was nog wel te rijk dat kwam op de rollenbank naar voren.

    #18165311

    @giuliettaevo wrote:

    Is het motormanagement afgesteld op de Ethanol?

    mag ik toch wel hopen?
    aannames zijn idd dodelijk..
    king:

    #18165312

    @gijzbed-opc wrote:

    Nee, is nooit gedaan omdat hij 1,5 jaar super liep.
    Was nog wel te rijk dat kwam op de rollenbank naar voren.

    hoe is dat gemeten?
    een gescheurd uitlaatspruitstuk zou niet direct een smeltende zuiger opleveren.
    een te arm mengsel wel..

    #18165313

    Het kwam naar voren bij een rollenbank test in Geldermalsen, maar hoe ze dat meten weet ik niet maar hij begon er wel gelijk over.

    #18165314

    Ethanol????

    :wtf , met 260 pk????
    En dan ook nog zonder herschrijven, :cry
    Je heb gewoon 1,5 jaar lang geluk gehad.

    Super plus 98 was voldoende geweest.

    Succes

    #18165315

    Nee,!! Met benzine die 260 pk op de testbank.
    Met E85 was hij aanzienlijk sneller.

    #18165316

    Logisch dat hij aanzienlijk sneller is. Met lachgas was die nog sneller geweest. Maar dat betekent wel dat daar je software op aangepast moet worden.
    Zoals eerder al gezegd is; dat spul is heftig!

    #18165317

    had je ook een upgrade gedaan aan je benzienepomp? zo niet kan dat de oorzaak zijn geweest namelijk enne een standaard intercooler is ook niet optimaal met 260pk

    #18165318

    Brandstofdruk moet ook aanzienlijk omhoog t.o.v. benzine.

    #18165319

    E85 betekent dat je bijna 33% meer moet gaan inspuiten. Weet niet wie je heeft geadviseerd dat een remap niet noodzakelijk was.

    Dit is een dure fout die makkelijk voorkomen had kunnen worden.

    #18165320

    Heb me eigen toevallig eerder al verdiept in het rijden op E85. Zoals hierboven ook al vermeld moet je je maping hier op aanpassen.
    Bovendien moet je ECU de E85 herkennen doormiddel van een sensor en ook moet hij de temperatuur weten. Er zullen aanzienlijk grotere injectoren
    in moeten en ja ook de brandstof pomp(en) moeten aangepast worden. Vaak wordt een swirl pot gemonteerd in combinatie met 2 of 3 brandstof
    pompen… Zoals gezegd moet er ongeveer 33% meer worden ingespoten dan met Euro 98. Je moet dus een zogenaamd flex fuel systeem hebben.
    Dit is met de originele ECU niet te doen. Een Haltech of Link G4 kan dat wel. Dat loopt aardig in de papieren.

    Ik sta er dan ook van te kijken dat je dit 1,5 jaar hebt volgehouden. Probeer je blok (of een ander) opnieuw op te bouwen en schroef er een Garret op
    Dan gaat hij ook hard. Ik wens je succes met het blok en de (weder)opbouw hier van.

    De vermogenstoename klopt inderdaad. Een voorbeeld: Een blok dat op 98 650 pk heeft zal op E85 boven de 750 pk komen met dezelfde turbo druk.
    Hier is dus wel een standalone fuel management systeem voor nodig dat met behulp van sensoren E85 kan herkennen…

    #18165321

    of altijd op e85 rijden.
    dan heb je maar 1 mapping nodig :)

    #18165322

    Shit, het zal toch niet zo zijn dat ie in soep gelopen is door de (bewuste) verkeerde benzine? Dat zou wel erg lullig zijn…. Stel het is zo, wist je dat zelf niet,of ben je niet juist cq onvolledig geïnformeerd?
    Er staat me iets van bij dat het bij jezelf vandaan kwam, maar de tuner had je op de eventuele gevaren moeten wijzen?

    #18165323

    Als je ook maar iets veranderd moet je auto worden afgesteld op de bank, en al helemaal met e85. Daar is vandaag te dag genoeg over te vinden. Hij heeft er zelf 1,5 jaar op gereden en is zich bewust geweest van wat hij erin gooide. Dit gevolg heeft hij zelf ook niet zien aankomen, wijze les voor de toekomst. En niet alleen voor hem maar ook voor andere die denken dat afstellen een dure niet noodzakelijke uitgave is of er zomaar een chipje in trappen…

    #18165324

    @corsaboy wrote:

    of altijd op e85 rijden.
    dan heb je maar 1 mapping nodig :)

    Inderdaad, maar dat wordt lastig denk ik. E85 is nu nog niet echt overal goed verkrijgbaar.

    #18165325

    Gewoon een paar jerrycans extra in de auto hebben. Is idd wel erg goed plannen lange stukken te rijden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.