Astra F Startmotorprobleem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F Startmotorprobleem

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259160

    Oeps, en dan zit je zelf in de ziektewet voor je rug en dan heeft je zoon panne met zijn Astra.
    Verhaal:
    Astra F 16 klepper liep niet meer. Oorzaak startmotor was blijven hangen en is dus naar zijn grootje (oorzaak contactslot was blijven hangen)
    Nu is er iemand bezig geweest die de startmotor heeft vervangen. 1e jaars student autotechniek maar de bedoelingen waren absoluut goed.
    Het probleem is dat de startmotor nu alleen klik zegt, en de accu is vol. Kan het zijn dat er iets fout is aangesloten ?
    Even daarvoor was hij namelijk ook aangesloten maar anders en toen hoorde je alleen wat “zachtjes snorren”. Geen startactiviteit dus.
    Op basis van de klik denk je (accu te weinig vermogen) Maar ik zit ook te denken aan een foute aansluiting.
    Wie kan ons verder helpen met tips, of iets meer wijsheid……….

    Of kan er nog meer gesneuveld zijn door het meelopen van de startmotor?

    Please help, over anderhalve week ga ik op vakantie, en ook deze auto moet mee.
    Of een handige Harry die uit Doetinchem of nabije omgeving komt die even een blik zou willen werpen die is ook heel welkom.

    Bedankt alvast voor het lezen en hopelijk meedenken

    #18158757

    Eerst eens alle aansluiting nakijken ! en kijken over spanning op het kleine draadje komt ! ( waarschijnlijk wel aan de klik te horen )

    is er een nieuwe startmotor op gegaan ? zo ja heb je wel eens kans, dat je starterkrans de tandjes daar van afgebrokkeld zijn !

    heb zelf wel eens gehad dat op 1 of andere manier de startmotor niet helemaal lekker op zijn plaats zat, startmotor moet wel goed passen.
    anders komt het rondsel er maar een klein stukje uit en draait hij niet rond !

    #18158758

    ALs de startmotor meegedraait heeft mag je de bekabeling bij het contactslot ook wel nakijken..

    Klik is meestal accu leeg, probeer startkabel.

    Willem

    #18158759

    Bedankt voor de reacties jongens, ik zet morgenvroeg mijn V70 er even naast, eens kijken of het op die accu wel lukt om te starten op de startmotor. Wanneer dat ook niet lukt moeten we verder kijken.

    #18158760

    Effe de Tiger aan de Sherman hangen haha…

    Willem

    #18158761

    Ik zou zeggen de buldog aan het Poedeltje LOL

    Morgen gaan we het beleven.

    gr,
    Johan

    #18158762

    Probleem verholpen. Startmotor is vervangen en nu correct aangesloten, en het contactslot is gecontroleerd en gesmeerd.
    We kunnen weer. Pfffffffffffffffff. En nu tijd voor vakantie.

    #18158763

    Mooi dat het opgelost is

    #18158764

    Dus die startmotor was wederom stuk ??

    Maar fijn dat het opgelost/verholpen is :thumb

    Rik :)

    #18158765

    Problemen zijn nog niet helemaal verholpen. Aangezien de vervangende startmotor in eerste instantie fout was aangesloten heeft hij er toch een opdonder van gehad. Op dit moment start de auto nog slecht. En af en toe doet de startmotor helemaal niets. Even in de versnelling heen en weer drukken, en dan vervolgens kun je de auto wel starten. En dat was nooit zo.
    Heeft iemand van jullie een foto van de aansluiting van de kabels op de startmotor ?
    Er zat volgens mij een Rode op (dik) en een bruine (massa ??) Volgens mij heeft hij af en toe een slechte massaverbinding.
    Na de laatste reparatie zijn er wat kabels omgegooid, (waarom. . . . . . prik mij maar lek, ik weet het niet) ik ben nu de draad even kwijt welke waar op zat of hoort te zitten, vandaar mijn ondersteuningsvraag, Ik hoop natuurlijk dat één van jullie mij kan helpen, met een foto of tekeningetje waar welke kleur draad hoort te zitten op de startmotor.
    Alvast bedankt voor het meedenken.

    #18158766

    Contact blokje achter je slot niet de rede van doordraaien van de startmotor????

    #18158767

    Wim,
    Contactblokje lijkt niets mis mee. Startmotor stopt ook keurig met draaien wanneer de sleutel terugspringt naar de (normaal lopen stand)

    #18158768

    ja hoeft maar 1x te blijven hangen..

    Startmotor is eenvoudig.

    op het startrelas zitten 2 dikke en een dunne aansluiting

    1 dikke vanaf Accu naar startrelais
    1 dikke vanaf startrelais naar Electromotor
    1 dunne vanaf contact slot naar startmotor (aansturing)

    Massa pakt ie vanaf metaal van de motor

    vandaar mijn vermelding Startblokje, er zit niks tussen verder..

    Willem

    #18158769

    Durf het bijna niet te vragen, maar heb je de kleurtjes ook nog voor mij ? Sorry.
    Ik lag er gisteren nog onder en zag maar één dikke kabel (de rode), dit vond ik al gek. Maar ja starten deed hij wel. Niet van harte, maar hij deed het!!

    #18158770

    Dikke kabel vanaf accu, Rood of Zwart

    Dunne kabel dacht iets van Blauwwit..

    Willem

    #18158771

    Bedankt Willem, ik kijk morgen natuurlijk weer effe verder. Alhoewel Blauwwit mij niet echt bekend voorkomt in mijn fotografisch geheugen van de aansluiting van de startmotor.
    En de andere dikke kabel kleur, weet je die ook nog voor mij.
    Lastig hé. ;) Op één dikke aansluiting zit nu namelijk de rode.
    Op de kleine middelste (weet ik effe niet meer)
    Op de onderste dikke pen zit nu niets, en dat vind ik vreemd. Alleen de vaste kabel van de startmotor zelf. De monteur in opleiding die bezig geweest is heeft daar in eerste instantie de dikke bruine op gezet. Of te wel de massa van de accu.
    Even noteren of een fototje had zoals altijd dit keer wonderen gedaan, maar die plaatjes zijn er niet :cry Anders was ik al 10 keer klaar geweest.

    #18158772

    Wij vervangen het contactblokje altijd mee als we een start motor vervangen

    #18158773

    Bekabeling klopt. Ook de bougies nog even vervangen en hij loopt weer prima.
    Nick-GSI, dat begrijp ik. maar ik vind dit nu even niet nodig. Sleutel loopt prima, spuitbusje deed wonderen. Startmotor loopt echt niet mee. En het heeft nu wel weer even voldoende pijn gekost in de knip.
    Thanks voor het meedenken lui.

    #18158774

    Gaat NIET om een moeilijk lopende sleutel,

    Contact blokje is het DE! electro schakelaar van je Contact slot, en zit LOS achterop het slot gemonteerd.
    Als deze dus SLecht Contact maakt, kan de Startmotor KNAP!! moeilijk doen met Starten, en kan er zelfs rook of Brand ontstaan in dit Contaqct blokje, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste!!

    Zoals ik al Zei het werkt alsvolgt, aansturing startmotor:

    1: je draait je sleutel op stand Starten
    2: je Contactblokje op je Contact slot moet nu VOLDOENDE stroom doorgeven naar het START RELAIS op de startmotor om de Bandix te doen ingrijpen in het vliegwiel
    3: Als de Bendix van je startmotor het tandwieltje VOLLEDIG in je vliegwel heeft laten ingrijpen, moet dit Startrelais je Electromotor van de Startmotor van een Zeer grote stroom voorzien,

    hiervoor is dus een Vrij zwaar relais nodig, en deze heeft echt Voldoende stroom nodig om goed te kunnen Functioneren, een Slecht werkend Contact blokje kan dit verhinderen.

    Ook kan een kapot contact blokje stroom blijven geven aan de startmotor met alle gevolgen van dien..

    het is maar dat het je gezegd is

    Er is niks MEER dan het Contact Blokje, Startrelais, en Startmotor, niks zit daar tussen, tenzij een NIET originele startnonderbreker is geplaatst..

    Willem

    #18158775

    Nou lui, het probleem is nog steeds aanwezig. Accu verliest spanning en de startmotor functioneert wel gewoon bij voldoende spanning. Dus toch maar het Contact blokje vervangen.
    Projectje heeft even stilgelegen i.v.m. de vakantie.
    Accu wordt op de één of andere manier leeg getrokken, maar door wie ?
    Dynamo laadt de accu wel bij, maar na een paar dagen is de accu leeg.
    Dan toch maar het Contact blokje vervangen ? Dit was in eerste instantie ook de boosdoener
    Kan dit nu ook de boosdoener zijn ?
    En de daarop volgende vraag…… weet iemand wat dat blokkie kost ?

    #18158776

    Stekker loshalen van de startblokje om te kijken of dat het is.

    is het niet zo dat bijvoorbeeld het lampje in de kofferbak niet blijft branden.

    Wat voor radio zit er in, zit er een versterker op de radio.

    Willem

    #18158777

    Zelfs de radio is er al uit. Ook de versterker is er uit. Het is nu een kale auto. Klaar voor verkoop, Maar dat zou jammer zijn. Ik zal morgen het startblokje eens loshalen.
    Ook van de binnenverlichting blijft er niets branden ;-)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.