Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B X18XE Distributie Probleem
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 5 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2013 om 17:20 #17258910
Hallo,
Ik heb gisteren de distributie van mijn vader zijn Vectra vervangen.
Maar het viel me op dat er totaal geen spanning op de oude distributieriem zat terwijl de wijzer van de spanrol helemaal naar rechts uitgeslagen was (zie foto). Vervolgens heb ik alles gedemonteerd en de oude spanrol eens goed bekeken en deze lijkt nog prima dus vond ik het heel vreemd dat de distributie zo los stond. Vandaag omdat ik het niet vertrouwde de nieuwe distributie met nieuwe spanrol die ik juist had gespannen gecontroleerd. En weer was de wijzer van de spanrol compleet naar rechts uitgeslagen en zat de riem losser dan ik hem gister had gespannen. Dit zou toch niet mogelijk mogen zijn? Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen?Met vriendelijke groeten,
Rick
29 juni 2013 om 17:29 #18156316heb je de dis riem op de juiste manier gemonteerd ?
29 juni 2013 om 17:45 #18156317Ik heb hem netjes over de lange zijde strak gespannen tussen de krukas en de nokkenassen. Vervolgens de spanrol gespannen door eerst het wijzertje tegen de rechter aanslag aan te zetten door het mechanisme tegen de klok in te draaien, dan krukas 2 keer rond en het wijzertje in de inkeping te zetten. Ben zelf leerling monteur dus heb wel wat ervaring met distributies maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
29 juni 2013 om 17:49 #18156318Op die spanrol zit ook een inkeping die in het blok komt. zit die goed ?
29 juni 2013 om 17:54 #18156319Ja die licht mooi tussen die 2 randen.
29 juni 2013 om 18:00 #18156320heb je de waterpomp ook los gehad ?
waarschijnlijk zul je hem moeten verdraaien zodat die riem strakker komt te staan !
29 juni 2013 om 18:05 #18156321Nee die heb ik laten zitten want die ziet er nog perfect uit en draait nog mooi rond zonder speling.
Maar ik had inderdaad al gekeken of je die kon verdraaien maar daar zit ook een inkeping in het blok waar hij invalt dus dat kan niet missen.29 juni 2013 om 18:08 #18156322Dan zou of de riem te lang zijn( verkeerde tandriemset ). maar daar geloof ik niet echt in, of verkeerde waterpomp gemonteerd.
heb al een hoop setjes vernieuwd van vec b,s zafira,s tigra,s corsa,s allemaal probleemloos. en zaten ook pompen tussen zonder inkeping zodat je dus los kunt
verstellen zodat de riem spanning goed komt te staan.29 juni 2013 om 18:15 #18156323waterpomp die verkeerd staat(te ver naar binnen). Altijd waterpomp mee vervangen!!!
29 juni 2013 om 18:31 #18156324Ok zou het kunnen dat er gewoon een verkeerde waterpomp ingezet is door de garage die de vorige distributie heeft gedaan die toevallig overeenkomt met de inkeping maar een andere afstand heeft?
29 juni 2013 om 19:47 #18156325@Vectra-Driver97 wrote:
Ok zou het kunnen dat er gewoon een verkeerde waterpomp ingezet is door de garage die de vorige distributie heeft gedaan die toevallig overeenkomt met de inkeping maar een andere afstand heeft?
je hebt geluk dat de motor niet in puin is gedraaid. Gok inderdaad op verkeerde WP
29 juni 2013 om 19:55 #18156326ja kan hoor….
Niet toevallig een looprol vergeten?
30 juni 2013 om 00:31 #18156327Verkeerd gespannen.
Je moet de spanner inderdaad tegen de klok in draaien, maar wel 180 graden verder ;)

Voor zover ik het zie is de rest wel goed.30 juni 2013 om 08:19 #18156328Maar als je hem 180 graden verder zet zoals jij hem hebt dan draai je hem toch met de klok mee of zie ik dat verkeerd?
30 juni 2013 om 09:25 #18156329Je moet hem over z’n strakste punt heen draaien.
30 juni 2013 om 11:18 #18156330En nog even ter informatie; bij het vervangen van je distributieset, ALLES vervangen
* distributieriem
* 2 geleiderollen
* spanrol
* waterpomp
en als advies; bout van de spanrol.
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in m’n topic; viewtopic.php?f=47&t=172612&start=5030 juni 2013 om 12:11 #18156331@Klopper wrote:
En nog even ter informatie; bij het vervangen van je distributieset, ALLES vervangen
* distributieriem
* 2 geleiderollen
* spanrol
* waterpomp
en als advies; bout van de spanrol.
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in m’n topic; viewtopic.php?f=47&t=172612&start=50Mooi project man!
Maar ik heb nog eens goed gekeken naar de waterpomp die nu in de auto zit maar die heeft een raar rond ding onder het tandwiel zitten zoals te zien op de foto hieronder. Heeft jouwe dit ook?
30 juni 2013 om 12:28 #18156332Yup, hoort zo.
1 juli 2013 om 18:21 #18156333Probleem is opgelost!!
Heb vandaag even advies ingewonnen bij de opel dealer en deze zijden dat je na het monteren en spannen een rondje moest gaan rijden en na afloop de spanner nog een keer na moest spannen. Dit heeft gewerkt en het pijltje blijft nu mooi op zijn plek staan en nog belangrijker de motor loopt weer als nieuw.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Rick -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.