Informatie C20NE slepers / tuimelaars / nokvolgers gezocht

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Informatie C20NE slepers / tuimelaars / nokvolgers gezocht

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258294

    Ik heb een beetje motorschade als gevolg van een paar gebroken slepers.

    Daarom wil ik alle informatie die bekend is hierover gaan doorlezen.

    Dus weet je ergens een topic te staan of weet je zelf precies hoe het allemaal zit, vertel het me dan alsjeblieft.

    Linkjes naar nieuwe versterkte onderdelen zijn ook welkom.

    Alvast bedankt.

    #18150029

    weet dat marcel er ook al genoeg gebroken heeft met zijn 8v setup in de tijd.
    nu weet ik niet of hij ooit gezocht heeft naar versterkte exemplaren.

    alleen gingen ze bij hem niet stuk omdat de zuigers en kleppen raakte maar dacht ik vanwege de druk of nokkenas of een combinatie daarvan…

    misschien anders ff marcel contacten….

    #18150030

    http://www.rhenoy.nl/nl/autoparts-rotterdam” onclick=”window.open(this.href);return false; denk dat je hier je onderdelen zal vinden sucses

    #18150031

    dat zullen geen versterkte onderdelen zijn maar gewone van sloop auto’s.
    denk dat freek daar genoeg van heeft liggen.

    #18150032

    Nieuw en gebruikte onderdelen kan je er krijgen zeer goede service :thumb

    #18150033

    Ik heb een DIS bobine op mijn C20NE gemaakt, die vonkt wasted spark.
    Er is dus ook een vonk bij het gaswisselen.
    Als ik de begrenzer instel op spark cut, dan blijft de injectie gewoon inspuiten, dit is nodig voor koeling en om geen arm mengsel te krijgen.
    Op het moment dat de ontsteking weer inschakelt dan vonken cilinder 1 en 4 gelijktijdig en bij het volgende punt vonken cilinder 2 en 3 gelijktijdig.
    Hierdoor wordt het mengsel dat aanwezig is bij het gaswisselen ook ontstoken, daardoor worden de kleppen naar boven geslagen door de verbranding.
    Door de kracht tegen de klep breekt de sleper.

    Coclusie, de klep raakt de zuiger niet.

    Helaas is bij mijn motor de klepveerschotel los gekomen, daardoor de klep naar beneden gezakt en heeft dus wel de zuiger geraakt.

    Wat ik nu wil weten:

    Als ik versterkte slepers monteer, wat gaat er dan als volgende kapot bij herhaling van het hierboven genoemde verhaal?

    Waar kan ik versterkte slepers kopen?

    Zijn er mensen die sequentiele ontsteking hebben zonder rotor verdeler op een opel 8v motor?
    Coil On Plug is eigenlijk geen mogelijkheid, doordat de COP dan geen bevestiging heeft en los aan de bougie hangt, dit gaat zeker weten kapot.

    #18150034

    @Znow wrote:

    http://www.rhenoy.nl/nl/autoparts-rotterdam denk dat je hier je onderdelen zal vinden sucses

    Als ik bij nieuwe onderdelen kijk:

    Er zijn geen items gevonden
    Probeer een andere selectie

    Ik heb zelf inderdaad 2e hands onderdelen genoeg op voorraad liggen ;)

    #18150035

    oke op die manier…

    zijn die halve maantjes die de klep vasthouden in de schotel dan losgekomen doordat de klep dat is omhoog geschoten door je ontsteking.

    maar kun je geen bevestiging maken voor COP??

    #18150036

    Ja dat is wel mogelijk, maar ik kan ook vier losse bobine’s nemen en daar kabels vanaf naar de bogie’s.

    Eigenlijk wil ik meer weten over die slepers en waarom wel of niet kiezen voor de verstevigde versie?
    En waar die verstevigde versie dan te koop is.

    ;)

    #18150037

    freek versterkte slepers en versterkte klepveren zijn leverbaar via omr.
    vaak is het gevolg van een kapotte sleper dat de klepspie los springt omdat de delen van de sleper tussen de veer schiet,
    met als gevolg dat inderdaad je klep op half 7 hangt en er zuigerschade ontstaat.

    Ik brak toen best vaak slepers, heb gelukkig maar 1 keer gehad dat de klep naar onder donderde..
    let wel die slepers breken niet zomaar, ga je je veren en slepers versterken is je klep de volgende zwakke schakel hé.

    Daarom ben ik destijds gestopt met het 8v project..

    #18150038

    Bedankt voor de informatie :)

    Ik ga hem nu eerst weer klaar maken met originele delen.

    Dan maar zonder flatshift rijden.

    #18150039

    kijk even op Dbilas-shop.com. Is een duits bedrijf gespecialiseerd in tuning etc. Heb daar ook versterkte slepers vandaan icm een snelle nokkenas. hebben verder ook kleppen etc, neem aan dat als je alles versterkt neemt het geen probleem meer zal opleveren

    #18150040

    Beste Freek Corsa,

    Ben erg benieuwd naar de uitkomst, bleven je tuimelaars heel?

    Voor de autocross hebben wij een opel vectra 2.0 8v (C20ne), uitgerust met een turbo (momenteel rijden we met 0.8 bar overdruk), en een vrij programmeerbare motorcomputer. Compressieverhouding hebben we niet naar beneden gebracht. Nu is het al de tweede keer dat de tuimelaars breken bij vol gas geven vanuit hogere toeren (5000+). De eerste keer was de inlaat-tuimelaar gebroken van de tweede cilinder, vervangen, vervolgens liep de motor weer. De de tweede keer is van cilinder twee van zowel de inlaat als de uitlaat klep de tuimelaar gebroken, en pompt olie op uit het carter. Vervangen is mogelijk maar geen oplossing, wat is de oorzaak?

    Wat jij zegt klinkt aannemelijk, heb je de auto nog voorzien van sequentiële ontsteking? DMV extra sensor op je nokkenas en hielp dit?
    Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn (voor ons dan), door een te hoge compressie kunnen je kleppen moeilijk openen en breken je tuimelaars

    Zou het bij jou niet zo kunnen zijn dat je last hebt van:
    – Verkeerde olie voor de hydraulische klepstoters?
    – Metaal moeheid?
    – Ombouwen van hydraulisch naar mechanisch een optie?

    Groet Gerjan

    #18150041

    Gerjan, rijden jullie met een orginele nokkenas??
    En gebruik je nieuwe slepers of gebruikte?

    #18150042

    Hoi Gerjan,

    Ik heb de corsa dit jaar weer op motronic draaien met 0,75 bar.
    (had de megasquirt nodig voor een speedboot)

    Ik heb na het kapot gaan van de slepers mijn flatshift niet meer gebruikt.
    Daarna ben ik nog aan het testen geweest en heb met 1.2 bar gereden tot 7400 rpm
    In die hoge toeren is de C20NE met standaard nokkenas totaal niet efficient, maar ik had de toeren nodig omdat ik anders door moest schakelen naar de 5e versnelling, dit gaf meer tijd verlies.

    De C20NE met turbo rijdt nu alweer een hele tijd zonder problemen ( één keer de koppakking moeten vervangen )

    #18150043

    @ Corsaboy, wij rijden met originele nokkenas, standaard klepveren.
    Tuimelaars die wij gebruiken zijn gebruikte. Volgens de logs zijn de tuimelaars gebroken bij 6500 toeren.

    Omdat wij momenteel problemen hebben met het breken van tuimelaars komt er in de nabije toekomst nog bij:
    – decompressie plaat (nu breken geregeld te tuimelaars)
    – externe wastegate 38mm
    – wanneer ze beschikbaar waren ook sterkere kopbouten, tot nu toe nog niet gevonden.

    @ Freek Corsa
    Dus ook jij hebt nog een standaard nokkenas in de auto? Tot 7400 rpm blijven je slepers heel? Met hoeveel toeren rijd je nu?

    Rijd je met een decompressieplaat?

    Heb je ook last dat het materiaal tussen de zuigerveren afbreekt? Wij hebben die nu al bij 4 zuigers geconstateerd. Dit had overigens geen merkbaar effect op de prestaties.

    #18150044

    Ja standaard nokkenas.
    Geen decompressieplaat, wel zuigers van een C20LET en een aangepaste cilinderkop.
    Die rand tussen de zuigerveren heb ik inderdaad ook een aantal keren kapot gehad, bij mij kwam dit altijd door pingelen/detoneren.

    Hier een foto van mijn cilinderkop:

    #18150045

    Ik heb nog wel een decompressieplaat liggen. Is er 1 van hg motorsport.

    Ik heb destijds een set nieuwe slepers gekocht.

    Met de atmo setup draaide ik met originele slepers 8400 rpm.

    Mijn vermoeden is altijd geweest dat de standaard klepveren niet geschikt zijn.

    Er zou ruimte kunnen ontstaan waardoor de nokkenas zeg maar slaat op de sleper waardoor deze breekt.
    Versterkte klepveren zou ik eerst plaatsen.

    #18150046

    @Freek Corsa,
    Pingelen en detoneren hebben wij waarschijnlijk ook last van. Wij willen nu de motor prepareren en af laten stellen.
    Momenteel hier 3 blokken liggen waar we weer één compleet blok van gaan maken.


    @Corsaboy
    ,
    Bedankt voor het aanbod, wij hebben reeds een decompressieplaat binnen. Heb je misschien ook een adres / prijsindicatie voor een nieuwe set slepers en versterkte klepveren?
    Ben bang dat de totale kosten hiervan niet opwegen tegen het vervangen van het blok voor een C20xe. Ik las in jouw topic dat je ook rijdt met versterkte kopbouten deze hebben wij bij ARP proberen te bestellen maar hebben zij niet in het assortiment. Heb je hier andere bouten voor gebruikt?

    Met originele slepers draaide je 8400 toeren, wij hebben nu de toeren begrenzer op 6800 toeren staan. Ik begrijp niet waarom bij ons bij dit bijna standaard toerental de slepers breken?
    Wij hebben last van turbo creep, de turbodruk kan niet weg, dit hebben we tot nu toe opgelost door bij een te hoge druk de ontsteking te onderbreken. Om dit op te lossen komt er een externe wastegate op, wellicht is hier ook het breken van de tuimelaars mee opgelost?

    Nog een punt is dat we de olievoeding naar de turbo waarschijnlijk nog niet voldoende begrenst hebben. Het kan zijn dat hierdoor bij hogere toerentallen de oliedruk te laag is voor de hydraulische klepstoters?? Dit willen we oplossen door de olie toevoer naar de turbo te begrenzen.

    Wij hebben net zoals Freek Corsa een DIS bobine op de C20NE, die vonkt wasted spark.

    Zoals hij schrijft, doet hij bij ons dit ook met het begrenzen van de turbodruk wat verre van ideaal is:
    Er is dus ook een vonk bij het gaswisselen.
    Als ik de begrenzer instel op spark cut, dan blijft de injectie gewoon inspuiten, dit is nodig voor koeling en om geen arm mengsel te krijgen.
    Op het moment dat de ontsteking weer inschakelt dan vonken cilinder 1 en 4 gelijktijdig en bij het volgende punt vonken cilinder 2 en 3 gelijktijdig.
    Hierdoor wordt het mengsel dat aanwezig is bij het gaswisselen ook ontstoken, daardoor worden de kleppen naar boven geslagen door de verbranding.
    Door de kracht tegen de klep breekt de sleper.

    Alvast bedankt!

    #18150047

    fuel and spark cut instellen.
    en niet moetwillig in de begrenzer blijven hangen.
    de laatste 300 toeren voor de begrenser wat ontsteking vervroeging eraf halen, zodat je de begrenzer voelt aankomen.
    of een shiftlight gebruiken of de begrenzer veel te hoog instellen, zodat je er nooit komt.
    of terug naar rotor verdeler, is wel het makkelijkst.

    #18150048

    Ik had mijn versterkte slepers en klepveren bij dpt vandaan.

    #18150049

    @sylvester1 wrote:

    Ik had mijn versterkte slepers en klepveren bij dpt vandaan.

    Sylvester1, heb je toevallig hier ook de type nummers van? Ben erg benieuwd, ziet er goed uit.

    #18150050

    Helaas heb ik die niet. Neem even contact op met raymond van dpt.
    Hij kan je verder helpen.

    #18150051

    Raymond is niet veel meer bij DPT ;)
    ff contact opnemen met irian :thumb

    #18150052

    Deze keer met 4 bobine’s gereden.

    Toch weer gebroken slepers

    Tijd voor een 16v motor :hmmz

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.