et waarde anders

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258134

    ik heb Dezent velgen gemonteerd maar met een andere et-waarde.
    origineel is et-49 maar er zit nu et-38 op.
    past maar et-waarde is toch sterk afwijkend.
    kan dit of heeft dit gevolgen?
    zo ja welke en wanneer kunnen deze optreden?

    #18147337

    Ik rijd zelf met ET35 i.p.v. ET49.

    Je wiellagers worden wat meer belast en eventuele onbalans in de wielen/aandrijving zou je wat meer kunnen merken. Echter valt het over het algemeen met de wiellagers in mijn optiek allemaal erg mee. Er zijn mensen die nog met veel extremere maten rijden.

    Ik zou zeggen, geniet van je velgen :thumb

    #18147338

    en hoe lang rijd jij al met et35?
    heb een setje Dezent F velgen voor werkelijk een prikkie op de kop getikt met nog zeer goede banden.
    moet alleen nog centreerringen halen want die er bij zitten zijn te klein en zonder is de naaf te groot.

    #18147339

    velgen hebben 60,1 maar wat heeft een corsa-c/combo – tour voor naaf diameter?
    ik meende in een paar andere topics te lezen 56,6.
    klopt dit?

    #18147340

    56.6mm idd. 60.1 is een vrij standaard boorgat, waar je een centreerring in hoort te gebruiken.

    En wat Jeroen al zegt: lagers kunnen sneller slijten en je merkt onbalans beter met een lage ET waarde.
    Nou zijn Corsa’s over het algemeen vrij sterk op dat punt, en het lage gewicht scheelt ook een hoop, dus het zal zo’n vaart niet lopen, maar de kans is aanwezig.

    #18147341

    Volgensmij zijn alle 4×100 wielen van opel standaard met naaf 56,6 inderdaad. Staat denk ik ook wel op website’s als steekmaat e.d.

    Ik rijd nu ruim een jaar met ET35 rond op deze auto. Daarvoor hebben ze 4 jaar lang op een andere B-Corsa gezeten: Nooit problemen mee geweest.

    #18147342

    ik rijd er deze zomer mee en dan gaan ze in de verkoop. :afro
    morgen dus centreer ringen halen 60,1 -> 56,6. :jerry :thumb

    #18147343

    dus het is niet zo dat de wiellagers er binnen een jaar aan gort zijn.

    #18147344

    Geen garanties, maar het gebeurt bij een Corsa vrij zelden idd.

    #18147345

    Corsa B is ook standaard geleverd met et38 velgen.

    #18147346

    maar we hebben het hier over een corsa combo – c tour.

    #18147347

    @joop1970 wrote:

    Corsa B is ook standaard geleverd met et38 velgen.

    Nee, standaard ET49. Zowel lichtmetaal als staal.
    Ook de originele GSi velgen zijn ET49.

    #18147348

    Nee, is niet waar mcKaamos. Mijn vorige corsa, (en die van een maat van mij) stonden op et38 velgen. Zijn die driehoek modellen die vaak onder de cdx modellen zitten.

    #18147349

    gisteren de nieuwe centreerringen gehaald (60,1->56,6) en vandaag gemonteerd.
    geeft toch een veiliger gevoel dat alles goed past en vast zit. :D
    morgen eens testen op weg naar het werk. :wors
    hopelijk geen trillingen meer. :jerry

    #18147350

    Zoiezo is de slijtage aan de wiellagers verwaarloosbaar omdat de wiellagers in de meeste gevallen op meerdere autos worden gebruikt.
    zoals de wiellagers van een Corsa C, Astra G, Combo C en Zafira A worden gedeeld. En dus ook verschillende et waardes.

    #18147351

    ik heb mij tot nu toe altijd aan de et-waarde gehouden en nooit problemen gehad. :wors
    hoop nu niet dat ik binnen afzienbare tijd de wiellagers moet laten vervangen. :puke :thumbdown :swear

    #18147352

    Bij et38 merk je er niks van. Mischien met sturen is de eerste weken iets ander gevoel.

    Voor lagers etc. maakt het niks uit. Je zal het niet merken. :thumbup

    Ik rijd op een Corsa B met normaal 5.5Jx14 et49mm, al 12+ jaar rond met 9.5Jx14 et 10mm. En GEEN wiellager problemen.;)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.