2.2 Injectie op een 2.4

Forumindex Forums Techniek Cih 2.2 Injectie op een 2.4

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258087

    Hallo,

    ik wil mijn 2.4 graag voorzien van injectie.. nu heb ik een aantal vragen over welke injectie het beste past..

    Ik wil met een 2.2 inlaatbuis gaan rijden, dus een inlaat zonder koudstart-ventiel.

    Welke injectie is nou het beste voor mijn 2.4 die voorzien is van:
    – 2.0 kop met grotere kleppen
    – scherpere nokkenas (volgens mij 308)

    Is een injectie van een 2.0 L-Jetronic goed hiervoor of kan een injectiesysteem van een 2.2 ook?

    Groet.

    #18146753

    Maakt geen ruk uit, injectoren zijn even groot.

    Maar… de 2.2 buis past niet op een 2.0 kop en omgekeerd. 2.2/2.4 maakt verder niet uit.

    #18146754

    wat is dan het best voor een 2.0 kop? gewoon een 2.0 inlaatbuis?

    maar loopt dat wel goed?

    #18146755

    nee… een 2.0 inlaatbuis op een 2.0 kop loopt van geen kanten !!! :jerry :jerry

    Tuurlijk wel, een 2.0 inlaatbuis is juist de enige die juist past
    rijd zelf met 2.4 onderblok, 2.0 kop, en een 2.0 l jetronic.
    en ook nog eens als de brandweer,
    wat wil je nog meer:D

    #18146756

    Haha.. Ik had al verwacht dat ik een domme vraag gesteld had:P..

    maar ik bedoelde in de context van een niet standaard 2.4.. ik wist namelijk niet of zo’n kleinere inlaatbuis veel kwaad kan..

    #18146757

    ach domme vraag…. :hmmz

    met jou insteek als zijnde van… grotere kleppen, dus graag wat meer mengsel
    is de vraag zo gek nog niet. maar verder past er niets op een 2.0 kop,
    dus een 2.0 kop met 2.0 inlaat is zo gek nog niet.

    maar naar mijn idee heb je wel merkbaar een andere motor met een bewerkte kop,
    als zonder bewerkte kop. ookal is het een 2.0 buis.
    de gasklep, daar waar het doorkomt is samen met de injectoren nog belangrijker

    #18146758

    Je moet even het 2.0/2.2/2.4 verhaal losmaken van het type buis, natuurlijk is het de enigste die past, maar van alle 3 varianten ook weer degene met de grootste luchtvolume inhoud en daardoor idealer voor deze combinatie.

    #18146759

    Oke,
    ik wist niet dat een inlaat van een 2.0 het grootste volume bevatte..

    dan is de keus snel gemaakt natuurlijk..

    Zit er tevens nog verschil in de injectoren van een 2.0 / 2.2 / 2.4..
    ze zullen wss wel op andere druk werken(ik heb al een brandstofdruk-regelaar erin zitten) maar hoe zit het met de opbrengst van de verschillende injectoren.

    Groeten

    #18146760

    volgens mij zijn die van een 2.0 en 2.2 gelijk… maar zeker weet ik dat niet
    al begrijp ik dat uit een eerdere reactie van henk dan wel.

    #18146761

    De gele injectoren van de 2.0 zaten ook op de 2.2, 2.5 en 3.0, de grijze zaten ook op de 1.9,2.0, 2.5, 2.8 en 3.0, de 2.4 had ook grijze en gele, maar dat waren andere injectoren, qua opbrengst hadden ze een smaller gebied dan de oudere types.

    Er is al jaren een discussie gaande dat de drukregelaars verschillend waren, van alle systemen die ik gestript en bekeken heb, waren ze allemaal gelijk (zelfde Bosch nrs.), grijze of gele injectoren, wat mij betreft is dat dus ook onzin dat die meer druk in het systeem zouden hebben of beter gezegd, sowieso verschillende druk moeten hebben, Opel is soms wel eens wat wispelturig.

    Stelregel is wel, gele kun je niet met grijze uitwisselen (heeft met de weerstand in het electrisch systeem te maken) en de grijze zouden een iets groter pk bereik hebben (tot ±160-170pk) en de gele wat minder (tot ±160pk max.)

    Feit is wel dat je niet de meest ideale kop nu gemonteerd hebt, wel wat qua kosten van spruitstukken, maar de instromingshoek van de kanalen is niet de meest ideale, daarvan is de 2.2/2.4 kop toch wat beter mee. Grotere kleppen heb je wel nodig als je hier wat meer vermogen uit wil halen, in een ander geval zou je onderin wat meer koppel kunnen verwachten, maar in de hoge toeren smoort hij met de kleppen van de 2.0.

    In ieder geval, als ik je spec’s bekijk dan zijn de std. injectoren / injectiesysteem wel toereikend genoeg voor je doel en qua kosten valt dat ook weer mee, je kan met basiszaken wel wat leuke dingen doen. Broodje aap verhalen over hoge vermogens kun je rustig naast je neerleggen, in de praktijk valt dat allemaal wel mee, hoge vermogens kosten erg veel geld, zeker als de basis al niet zo hoog is en de omstandigheden niet ideaal.

    Geen kritiek, slecht informatie. ;) zelf ook veel geleerd in de loop der jaren.

    #18146762

    grijze injectoren hebben een voorweerstand, gele niet, die werken direct op de 12volt.

    drukregelaars heb ik ook geen verschil in gezien.

    wat betreft de 2.0 cilinderkop, tja… ik heb er geen problemen mee,
    doortrappen doe ik m toch al niet, en qua optrekken is hij me vlot zat.
    al is een 2.4 kop op dit type motor beter, dat is simpel zat.
    als dat niet zo was, had opel het destijds zelf wel gedaan :D

    en tot slot.. aldoende leert men immers

    Henk, bedankt maar weer eens :D :thumb

    #18146763

    (De injector zelf werkt met een …weerstand, ik heb het niet over de voorschakelweerstanden in het systeem zelf)

    De CIH is eigenlijk heel simpel, niet efficiënt, maar het is een koppelmotor en als het max. koppel laag zit dan kun je erg leuk optrekken met zo’n motor, voor het nog leukere is een wat scherpere nokkenas een welkome komst, maar een hoop overdrijven en dan krijg je dus problemen.

    Vaak rijden ze dan pas in een gebied lekker waar je op straat eigenlijk nooit aan toe komt en eronder lopen ze slecht, trekken niet meer omdat het koppelgebied hoger ligt,..etc.

    Voor alles is wel een oplossing, maar als je in de basis goed nadenkt wat voor nokkenas je nodig hebt, dan kun je, jezelf een hoop ellende en extra kosten besparen.

    Een hele scherpe nokkenas is niet persé beter en weet dat veel zaken weinig zin heeft (merk je niks van) of juist tegen je kan werken.

    #18146764

    Wat is volgens jullie dan de ideale setup met standaard onderdelen(van verschillende CIH’s) voor gewoon straat-gebruik en af en toe wat sprinten en zandpaden?

    Ik heb namelijk nog een complete originele 2.4 Omega A staan die moet er binnenkort toch aan geloven.. en dat blok wil ik eigenlijk vanaf de grond af aan opbouwen.

    En dan zaken als:
    – Welk vliegwiel? en eventueel hoeveel vanaf draaien?
    – Welke kop / kleppen / veren?
    – Welke injectiebuis / injectie?
    – Welke nokkenas?

    Is gewoon voor het zelfde gebruik als mijn huidige blok, maar ik wil eens echt compleet gaan opbouwen..
    Mogen ook wel aftermarket dingen tussen zitten, maar ik ben nog maar een student, dus wil er geen duizenden euro’s aan spenderen.

    #18146765

    grotere diameters koppeling houden het vaak langer uit, qua nokkenassen is niet altijd het aantal graden bepalend, maar de types nok,..etc. dwz. een 296° kan bijv. meer opleveren dan een 308°

    basic setup moet je ongeveer zo zien;
    – vliegwiel, koppeling / drukgroep van een oude 3.0 (al naar gelang je bak, ga van een getrag 240 uit) 1-1,5 kilo eraf is nog goed te doen.
    – 2.4 kop gebruiken, kleppen kunnen niet veel groter, dus die kan ej zo laten.
    – oud type injectiebuis van een 3.0/2.5 of nieuwer type 3.0 (dan is de 2.5 buis weer te smal) en die inkorten.
    – klepveren hangen af van de lift van de nokkenas, ik zou rond de 300° zitten, beter er iets onder dan erboven.

    Verder heb je weinig aan een grote gasklep als de luchthoeveelheidsmeter kleiner is, dus die moet even groot zijn, het geschikte type vindt je niet, maar als je een zelfde type vindt met andere nrs. kun je het binnenwerk overbouwen van je eigen injectie systeem.

    randzaken als slangen kun je altijd bestellen bij de autoshop in verschillende diameters.

    Voor flowen geld: oneffenheden weghalen, kanalen op elkaar afstemmen (geen overgangsranden van inlaatspruitstuk naar inlaatkanalen,..etc.) niet polijsten!
    Zaken als spaghettie uitlaat; zinloze investering, of je moet zelf wat kunnen fabriceren met de juiste verhoudingen,..etc. anders is het gietijzeren spruitstuk net zo goed.

    Denk ook aan zaken als de oliepomp, die moet goed zijn, een beetje de druk verhogen door extra ringen achter de veer is zeker niet onverstandig.

    Bezuinig niet op zaken als zuigerveren of kleprand afdichtingen, etc., ook dat scheelt vermogen.

    #18146766

    Super interessant en alvast bedankt, zelden kom je iemand met zoveel kennis tegen op het internet die bereid is het te delen..

    Top!

    #18146767

    Nog een vraagje:

    De injectie zit er inmiddels op, maar nu heb ik nog een mooi sportfilter nodig.. echter kan zo’n rond filter niet op de LMM / LHM aangezien die een vierkante aansluiting heeft.

    Zijn er verloopjes te koop of maken mensen die zelf?

    Groeten

    #18146768

    Die zijn te koop, ik heb ze hier ook wel liggen.

    #18146769

    Weet je ook waar? of hoeveel moet je er voor hebben?

    Groeten Rutger

    #18146770

    pffr.. ik heb als het goed is er 2 over of 2 stuks liggen, probleem is even waar, ik heb ook ooit eentje van plastic gehad, deze 2 moeten van aluminium zijn, geen idee wat ze ooit gekost hebben.

    eerst maar zien of ik ze kan vinden, zal morgen eens kijken.

    #18146771

    dingen kun je gewoon bestellen bij een AST shop, of automaterialen zaak

    paar euro

    #18146772

    mooi, ga ik ook niet meer zoeken.

    #18146773

    @Kimi NL wrote:

    Nog een vraagje:

    De injectie zit er inmiddels op, maar nu heb ik nog een mooi sportfilter nodig.. echter kan zo’n rond filter niet op de LMM / LHM aangezien die een vierkante aansluiting heeft.

    Zijn er verloopjes te koop of maken mensen die zelf?

    Groeten

    Ook hier geld (bijna altijd): van een open filter gaat ie niet sneller, eerder langzamer. Maar je gevoel zegt van niet, dat dan weer wel :thumbup

    #18146774

    Het oor wil ook wat. ;)

    #18146775

    @Ghanz wrote:

    dingen kun je gewoon bestellen bij een AST shop, of automaterialen zaak

    paar euro

    Hoe heet z’n verloopstuk dan? of is daar geen specifieke naam voor?

    #18146776

    zoek maar eens op

    luchtfilter adapter

    http://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/37014/CategoryID/140/Luchtfilter-Adapterplaat-Bosch-LMM/Default.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

    stiekem toch paar euro duurder als verwacht, maargoed.

    je hebt ze ook van kunstof.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.