Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B 1999 start slecht / vezuipt
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 7 maanden geleden door
case.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2013 om 13:10 #17257562
case
DeelnemerHallo beste mensen, newbe here!
Ik heb mijn Vectra B al jaren en nog steeds vind ik het een mooie en prettige auto.
Het is een Caravan 1.6 16v uit ’99.
Op dit forum heb ik verschillende soortgelijke problemen gelezen, maar toch niet helemaal het zelfde. Bij deze mijn klachtenomschrijving:
Bij het starten slaat de motor vaak (niet altijd) zeer slecht aan. Normaal hoef ik nooit gas bij te geven, maar nu als ik het startprobleem heb moet ik veel “spelen” met het gaspendaal om hem al stotterend aan de praat te krijgen. Er is dan een behoorlijke benzinelucht en hij rookt dan als een dolle. Als hij dan loopt en ik geef wat gas, zakt het toerental gelijk in en hij zal dan afslaan. Als ik na zo’n slechte start bij het optrekken de toeren boven de 2000 krijg kan ik pas wegrijden met slippende koppeling. Zolang ik niet ergens hoef te stoppen gaat alles prima. Het probleem kan bij zowel koude als warme motor aanwezig zijn. Af en toe zie ik bij stationair de toeren spontaan even naar ruim 2000 oplopen en dan weer terugzakken naar normaal.
Ik ben zelf geen ster in autoreparaties, maar dit is mijn gevoel;
Een probleem met de automatische choke (als dit al bestaat).
Een of andere sensor die de lucht/brandstof verhouding controleert.
Het is zoiets als met een brommertje na een koude start gelijk te veel gas geven en die dan inhoud.Aan jullie enthousiastellingen, liefhebbers en specialisten de vraag waar te zoeken?
Natuurlijk kan ik de auto bij de garage neerzetten en hem laten uitlezen en laten repareren, maar ook in deze huishouding is het (momenteel) crisis….
5 mei 2013 om 13:18 #18140171sander2.5v6
DeelnemerIk denk dat je carterventilatie en inlaat sterk zijn vervuild, gasklep/stappenmotor, hier is een how to om het schoon te maken: viewtopic.php?f=129&t=157254
Mocht dat het niet zijn kan het misschien aan je onsteking liggen (bougies, kabels of bobine)5 mei 2013 om 13:19 #18140172sander2.5v6
DeelnemerOwja, brand er een motorlampje op het dashboard?
5 mei 2013 om 13:38 #18140173case
Deelnemergeen motorlampjes op het dashboard…
5 mei 2013 om 13:53 #18140174case
DeelnemerWat doet een stappenmotor? Welke funktie heeft het ding?
Ik ga morgen aan de gang met die HOW-TO.
Heb vroeger (in de jaren 80) wel eens met brommertjes gesleuteld. Het lijkt op carborateurtje schoon maken.
5 mei 2013 om 14:49 #18140175Opeltje17
Deelnemerde stappenmotor regelt het stationair toerental
6 mei 2013 om 15:20 #18140176case
DeelnemerIk heb vanmiddag heel zorgvuldig de hele handel uit de auto gehaald. Mijn gasklephuis ziet er wel wat anders uit dan op de HOW-TO foto’s. Het aluminium deel wat de stappenmotor moet zijn heb ik niet. Wel een klein zwart plastic ding. Het is al met al best lastig met gewoon huis-tuin en keuken gereedschap. Geen torx maar inbus gebruikt. Geen “omgekeerde” torx maar dopje 8 gebruikt.
Alles met remmenreiniger van de Halfords goed schoon gemaakt (hele spuitbus leeg).
Het hele verhaal weer gemonteerd. Vectra gestart: 3000 toeren uit zich zelf! Kontakt af, even gewacht, weer gestart: 3500 toeren! + ENGINE lampje! Weer uitgezet…… Weer gekeken en nog eens gekeken en nog eens gekeken….
Klein stekkertje los links achter???? Die was ik inmiddels al weer vergeten.
Stekkertje *klik* , auto starten, resultaat: netjes onder 1000 stationair! :D6 mei 2013 om 15:55 #18140177usbstick
Deelnemer:thumb
6 mei 2013 om 16:00 #18140178sander2.5v6
DeelnemerHeb je de stappenmotor ook goed verzopen in wd40? Er zitten bewegende delen in die olie wel lekker vinden, zo doet die het nog soepeler!
Maar start ook goed en rijdt ook goed?7 mei 2013 om 17:35 #18140179case
DeelnemerJa hij start en rijdt weer als : een dolle, de brandweer, een tiet en een tierelier !
Ik heb gewoon zoveel mogelijk schoongemaakt. Alleen het zwarte plastic ding waarvan ik denk dat het de stappenmotor is durfde ik geen vloeistof in te kieperen . (Links achterop het inlaatgedeelte, +/- 5 cm).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.